Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PZPO: 28% samochodów w Polsce ma problemy z kołami zw. ze złą eksploatacją

0
Podziel się:

Badania Komisji Europejskiej wskazują, że 28% samochodów w Polsce posiada ogumienie z widocznymi wadami spowodowanymi złą eksploatacją, co jest czwartym najgorszym wynikiem w UE, poinformował Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). 

PZPO: 28% samochodów w Polsce ma problemy z kołami zw. ze złą eksploatacją

"Z uwagi na przeciążenia, na które narażone są koła - podczas jazdy z prędkością 130 km/h koło samochodowe w popularnym rozmiarze obraca się ponad 1000 razy na minutę - prawidłowe rozłożenie masy jest bardzo istotne. Niedobrze wyważone koła źle wpływają nie tylko na drgania kierownicy, ale też na szybsze zużycie układu kierowniczego i zawieszenia. Przyczyniają się również do nadmiernego zużycia opon" - czytamy w komunikacie.

Nieprawidłowemu wyważeniu kół towarzyszą wzrastający wraz z prędkością hałas i drgania zawieszenia oraz kierownicy, często mylone z awarią układu kierowniczego. Stopniowo pogarsza się również sterowność samochodu, a na oponach możemy zauważyć ślady nietypowego zużycia bieżnika. Efektem złego wyważenia będzie także szybsze zużycie elementów zawieszenia np. amortyzatorów czy poduszek amortyzatorów. Regularna kontrola ustawień kół pomoże uniknąć kosztownych napraw i wymiany rozbudowanych elementów układu kierowniczego lub zawieszenia. Z tego powodu zalecane jest wyważenie kół przy każdej sezonowej wymianie ogumienia, a także 2 razy w roku, nawet w przypadku korzystania z opon całorocznych, podano także.

"Wyważenie kół to czynność serwisowa, która jest często bagatelizowana przez kierowców. Kontrola ustawień oraz odpowiednie rozłożenie masy w kołach powinno towarzyszyć każdej sezonowej zmianie opon. Dlatego tak ważne jest dokładne wyważanie wszystkich kół 2 razy w roku, zarówno w przypadku opon letnich i zimowych, jak i całorocznych. Dzięki temu zwiększamy komfort jazdy, unikając drgań kierownicy oraz nadwozia. W razie większych problemów pamiętajmy też o kontroli geometrii całego zawieszenia na precyzyjnej maszynie, przy odpowiednio napompowanych oponach. Dokładne wyważenie kół i precyzyjne ustawienie zawieszenia to wydłużenie życia naszych opon, prawidłowego działania układu zawieszenia oraz zachowania odpowiedniej sterowności samochodu" - powiedział dyrektor generalny PZPO Piotr Sarnecki, cytowany w materiale.

Zarówno po kolizji, jak i uderzeniu bocznym w krawężnik przy większej prędkości trzeba sprawdzić geometrię zawieszenia. Może się okazać, że po uderzeniu zawieszenie zmieniło swoje nastawy i będzie np. ząbkowało opony, doprowadzając do ich wcześniejszego zużycia, podano również.

"Pamiętajmy, że dobry serwis oponiarski jest przede wszystkim dokładny, a nie szybki. Dobre narzędzia, precyzyjne wyważanie czy dokręcanie kół kluczem dynamometrycznym to znaki rozpoznawcze renomowanych serwisów. Warto więc pojechać tam, gdzie wymiana opon potrwa może 10 minut dłużej, ale będzie zrobiona profesjonalnie" - dodał Sarnecki.

Kontrolując prawidłowe wyważenie kół, warto zadbać o odpowiedni poziom ciśnienia w oponach. Wpływa on na trwałość ogumienia, przyczepność samochodu oraz drogę hamowania. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia pomoże również zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 0,3 l na 100 km, podsumowano.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)