Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

UTK: Kolejowe przewozy pasażerskie wzrosły o 3,8% r/r do 303,6 mln osób w 2017r.

0
Podziel się:

Kolejowe przewozy pasażerskie w Polsce wzrosły o 3,8% r/r do 303,6 mln podróżnych w 2017 r., osiągając najlepszy wynik od 15 lat, podał Urząd Transportu Kolejowego (UTK). W ujęciu pracy przewozowej na kolei również odnotowano wzrost - o ok. 6% do 20,3 mld pasażerokilometrów.

UTK: Kolejowe przewozy pasażerskie wzrosły o 3,8% r/r do 303,6 mln osób w 2017r.

"Rekord padł w przewozach pasażerskich. Wynik prawie 304 mln przewiezionych podróżnych jest najlepszy od ponad 15 lat. To świadczy o tym, że Polacy wracają chętnie do podróżowania pociągami. Oferta kolei odpowiada coraz lepiej na potrzeby pasażerów. Wygodne, nowe lub zmodernizowane pociągi, krótsze czasy przejazdu, odpowiednie ułożenie rozkładu - to zachęca do podróżowania. Dane z ostatnich lat pokazują, że w porównaniu do innych krajów, takich jak Szwajcaria, mamy jeszcze dużo do zrobienia. Ale najnowsze statystyki wskazują, że kierunek jest dobry" - powiedział prezes UTK Ignacy Góra, cytowany w raporcie.

W porównaniu z rokiem poprzednim, udziały w rynku, zarówno pod względem liczby pasażerów i pracy przewozowej, w większości spółek pozostały na zbliżonym poziomie. Według UTK, warto zauważyć, że blisko 75% pasażerów podróżowało Przewozami Regionalnymi, Kolejami Mazowieckimi, PKP Intercity bądź PKP SKM w Trójmieście. Udział trzeciej co do wielkości spółki w rynku, PKP Intercity, wzrósł o blisko 1 pkt proc. i wyniósł 14,1% w porównaniu do 13,2% w 2016 r. Porównując rok 2017 do 2016 wzrosły też udziały Kolei Dolnośląskich, WKD, Kolei Małopolskich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, podał także Urząd.

"Dane pokazują, że spółka PKP Intercity, będąca największym przewoźnikiem realizującym przewozy długodystansowe odnotowała wzrost liczby pasażerów o ponad 11,2% (ponad 4,3 mln pasażerów) w porównaniu do 2016 r. Największym przewoźnikiem regionalnym pozostały Przewozy Regionalne działające pod marką konsumencką Polregio. W przypadku tego przewoźnika liczba pasażerów wzrosła przez rok o blisko 400 tysięcy i jest najwyższym wynikiem spółki w ciągu ostatnich trzech lat" - czytamy dalej.

Wśród przewoźników regionalnych i aglomeracyjnych największe wzrosty zanotowały spółki: Koleje Dolnośląskie (o blisko 2,1 mln), Łódzka Kolej Aglomeracyjna (o ponad 1,3 mln), Koleje Mazowieckie (o niecałe 1,2 mln) oraz Koleje Małopolskie (o prawie 0,9 mln). Największy procentowy wzrost zainteresowania ofertą w porównaniu z rokiem ubiegłym wystąpił dla przewoźników obsługujących województwa łódzkie, dolnośląskie oraz małopolskie. Wśród przewoźników samorządowych realizujących przewozy w aglomeracji warszawskiej wzrost wyniósł blisko 1,3 mln pasażerów, tj. 1,4% w stosunku do danych za 2016 r.

Dokładne udziały rynkowe wg liczby pasażerów w 2017 r. przedstawiały się następująco: Przewozy Regionalne 26,31%, Koleje Mazowieckie 20,44%, PKP Intercity 14,11%, PKP SKM (Trójmiasto) 13,94%, SKM Warszawa 7,6%, Koleje Śląskie 5,18%, Koleje Dolnośląskie 3,09%, Koleje Wielkopolskie 2,67%, Warszawska Kolej Dojazdowa 2,55%, Koleje Małopolskie 1,89%, Łódzka Kolej Aglomeracyjna 1,27%, Arriva 0,77%.

UTK wskazuje także, że rok 2017 stał pod znakiem kolejnych inwestycji taborowych i zmian jakościowych wśród przewoźników pasażerskich.

"Nowy tabor został zakupiony przez kilku przewoźników, na bieżąco modernizowany był też tabor używany (m.in. modernizacja EN57). Co ważne, przewoźnicy i zamawiający poświęcają większą uwagę wymaganiom interoperacyjności. Warto zaznaczyć, że znaczna część nowego taboru eksploatowanego w naszym kraju została wyprodukowana w Polsce. Inwestycje taborowe są planowane przez wszystkich przewoźników również w następnych latach, a wśród nich przedstawiane są plany taborowe, w których inwestycje sięgają kilku mld zł" - czytamy w materiale.

W 2017 r. oprócz nowego taboru przewoźnicy zaproponowali pasażerom rozwiązania w zakresie ofert biletowych nawiązujących do idei wspólnego biletu, takich jak przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz PKP Pakiet Podróżnika czy Wspólny Bilet Samorządowy. Rozwijane były także oferty, w których kolej jest wykorzystywana jako ważna część transportu miejskiego. Wielu przewoźników rozwijało inicjatywy, które miały na celu zachęcenie podróżnych do korzystania z usług kolei. Wśród nich były oferty promocyjne czy uruchamianie pociągów specjalnych, podał też UTK.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)