Antonow An-225 Mrija był największym samolotem na świecie. Jego odbudowa może kosztować miliardy

Antonow An-225 Mrija został zniszczony na lotnisku Kijów-Hostomel. Ostatnie zdjęcia i nagrania ze zdewastowanych hangarów nie pozostawiają wątpliwości. Mrija, czyli "marzenie" powstała u schyłku ZSRR. Zbudowano ją tylko w jednym egzemplarzu. Ukraińcy już oszacowali koszty odbudowy na 3 mld dol. Chcą, aby ponieśli je Rosjanie.

Antonow An-225 Mrija powstał, aby przewozić na grzbiecie radziecki prom kosmiczny. Nic z tego nie wyszło. Dekadę po rozpadzie ZSRR zasłynął transportem nietypowych ładunkówAntonow An-225 Mrija powstał, aby przewozić na grzbiecie radziecki prom kosmiczny. Nic z tego nie wyszło. Dekadę po rozpadzie ZSRR zasłynął transportem nietypowych ładunków
Źródło zdjęć: © PAP/EPA | SERGEY DOLZHENKO
Marcin Walków

Już w pierwszych dniach agresji wojsk rosyjskich na Ukrainę, pojawiały się doniesienia, że jedną z ofiar ataku na lotnisko Kijów-Hostomel jest Antonow An-225 Mrija. Ten port lotniczy, nazywany Lotniskiem Antonova, był jego macierzystą bazą. Po kilku dniach spekulacji w internecie pojawiły się dowody na to, że największy samolot świata został zniszczony. Jak wyjaśniono, An-225 Mrija nie mógł zostać ewakuowany, ponieważ był w trakcie naprawy.

Ukraińcy już oszacowali koszty odbudowy Antonowa An-225 Mrija na 3 mld dol. i zapowiedzieli, że będą domagać się poniesienia ich przez Rosję. Taka kwota pojawiła się w komunikacie ukraińskiego koncernu obronnego Ukroboronprom, cytowanym przez agencję Interfax-Ukraina. Podkreślono, że odbudowa będzie koszto- i czasochłonna.

Ukraina zrobi wszystko, żeby te prace opłaciło państwo-agresor – podano w komunikacie.

Największy samolot świata był chlubą Ukrainy, a w powszechnej świadomości zapisał się w czasie pandemii COVID-19, gdy wykorzystywano go do transportu środków ochrony osobistej, sprzętu i leków w najróżniejsze zakątki świata. W kwietniu 2020 r. przyleciał do Polski po raz trzeci w historii - wcześniej gościł u nas w 2003 i 2005 r. Ostatni raz wylądował na lotnisku Rzeszów-Jasionka w styczniu 2022 r.

Antonow ze sprzętem medycznym wylądował. Największy samolot świata w Polsce

W 2020 r. największy na świecie samolot transportowy AN-225 Mriya zaczął wykonywać loty humanitarne i dostarczać środki medyczne do walki z koronawirusem w UE. Wtedy Ukraina obroniła Europę przed pandemią. Dziś rosyjskie wojska zniszczyły legendę światowego lotnictwa - napisano kilka dni temu na profilu Rady Najwyższej Ukrainy (Werchownej Rady) na Twitterze.

Na poniższym nagraniu z rosyjskiej publicznej telewizji widać skalę zniszczeń na lotnisku w Hostomelu.

Antonow An-225 Mrija. Największy samolot świata

Antonow An-225 Mrija zasłużył na miano największego samolotu na świecie. Jego kadłub miał 84 m długości, rozpiętość skrzydeł przekraczała 88 m. Wysokość do szczytu stateczników pionowych wynosiła 18,1 m. To więcej niż na wysokość mierzy pięciopiętrowy blok mieszkalny. Samolot napędzany był sześcioma silnikami odrzutowymi. W podwoziu An-225 Mrija zamontowano 32 koła.

Samolot mógł latać na wysokości 10 km, jego prędkość przelotowa wynosiła 800 km/h, a zasięg 15,4 tys. km. Najważniejsze jednak było to, że Antonow An-225 Mrija mógł zabrać na pokład ładunki o masie 250 ton, w dodatku o nietypowych gabarytach.

Antonow An-225 Mrija. Dane techniczne
Antonow An-225 Mrija. Dane techniczne © PAP | Adam Ziemienowicz

Antonow An-225 Mrija miał swój oblot w 1988 r., jeszcze w czasach ZSRR. Świat ujrzał go rok później podczas prestiżowych targów lotniczych Paris Air Show. Skonstruowany został w zakładach Antonowa w ramach radzieckiego programu kosmicznego. Potężny samolot miał służyć do przenoszenia promu kosmicznego Buran.

Wraz z upadkiem ZSRR, upadł też radziecki program kosmiczny. Samolot jednak został.

Antonow An-225 Mrija podczas Paris Air Show 1989 z przymocowanym promem kosmicznym Buran
Antonow An-225 Mrija podczas Paris Air Show 1989 z przymocowanym promem kosmicznym Buran © East News | Aviation-images

Antonow An-225 Mrija. Co przewoził największy samolot na świecie?

Mrija po dekadzie "kurzenia się", dopiero w 2002 r. zaczęła być ponownie wykorzystywana. Tym razem, już w zupełnie nowej rzeczywistości, w lotach o charakterze komercyjnym pod szyldem ukraińskiego przedsiębiorstwa Antonov Airlines.

Na przystosowanie samolotu do nowych zadań wydano 20 mln dol. Wyposażono go m.in. w nowoczesną awionikę, czyli systemy i urządzenia elektroniczne w kokpicie.

Ładownia Antonowa An-225 Mrija ma 43,35 m długości, jej szerokość to 6,4 m, a wysokość to 4,4 m. Mieściło się w niej nawet 100 samochodów osobowych. Zaprojektowano ją tak, by mogła zabrać dwukrotnie więcej ładunku niż najbliższy konkurent, czyli Boeing 747 w wersji cargo.

Wykonywanie zadań specjalnych ułatwiały Antonowowi An-225 Mrija możliwość unoszenia nosa samolotu oraz opuszczanie rampy. Dzięki temu samolot mógł transportować choćby sprzęt wojskowy czy helikoptery.

Przewożenie nietypowych ładunków An-225 Mrija ułatwiały potężne, unoszone drzwi do ładowni i opuszczana rampa
Przewożenie nietypowych ładunków An-225 Mrija ułatwiały potężne, unoszone drzwi do ładowni i opuszczana rampa © East News | Mateusz Jagielski

Antonow An-225 Mrija | Co mógł przewozić największy samolot świata?

Budowy drugiego egzemplarza An-225 Mrija nigdy nie ukończono

Antonow An-225 Mrija powstał na bazie mniejszego samolotu transportowego, An-224 Rusłan poprzez przedłużenie kadłuba o niemal 15 metrów i przeprojektowanie części ogonowej. Jak już wspomnieliśmy, powstał tylko jeden egzemplarz.

W latach 80. XX wieku planowano jednak budowę dwóch samolotów typu An-225. Drugi z nich został wyposażony w tylny łuk załadunkowy, przeprojektowano jego ogon, wyposażając tylko w jeden statecznik pionowy zamiast dwóch. Rozpad ZSRR w 1991 r. sprawił jednak, że drugi egzemplarz nigdy nie powstał. Zachował się szkielet i niedokończone poszycie, które od 1994 r. przechowywano w magazynie.

Ukrainian Antonov An-225 Mriya aircraft in the assembly shop of the Antonov aircraft plant in Kievepa05528496 The fuselage of Ukrainian Antonov An-225 'Mriya' (Dream) aircraft stands in the assembly shop of the Antonov aircraft plant in Kiev, Ukraine, 07 September 2016. Ukraine's state-owned Antonov enterprise and Aerospace Industry Corporation of China (AICC) on August 30 signed an agreement to complete the world's second example of the An-225 Mriya aircraft and launch the large-scale Antonov-licensed manufacture of the said model in China, according to a Ukrainian Independent Information Agency (UNIAN) report. The Antonov An-225 'Mriya' is a strategic airlift cargo aircraft which was originally designed by the then Soviet Union's Antonov Design Bureau in the 1980s. An-225 'Mriya' is longest and heaviest airplane of its kind ever built. Powered by six engines it is able to take off with a maximum weight of 640 tons.  EPA/SERGEY DOLZHENKO Dostawca: PAP/EPA.SERGEY DOLZHENKO
Zachował się niedokończony kadłub drugiego egzemplarza An-225 Mrija © PAP/EPA | SERGEY DOLZHENKO
Zachował się niedokończony kadłub drugiego egzemplarza An-225 Mrija
© PAP/EPA | SERGEY DOLZHENKO

Kilkukrotnie zapowiadano, że budowa drugiego An-225 Mrija miała zostać dokończona. Początkowo planowano, że stanie się to około 2008 r. Rok po tym terminie, gdy prace wciąż nie były wstrzymane, pomysł porzucono.

W sieci już pojawiają się spekulacje o tym, że być może będzie można wykorzystać zachowany, niedokończony kadłub do odbudowy zniszczonego An-225 Mrija?

W 2011 r. dyrektor generalny Antonowa szacował koszt dokończenia budowy drugiego egzemplarza na 300 mln dol. i deklarował, że takie pieniądze pozwoliłyby doprowadzić prace do końca w ciągu trzech lat.

Antonow An-225 Mrija kilkukrotnie gościł na lotniskach w Polsce
Antonow An-225 Mrija kilkukrotnie gościł na lotniskach w Polsce © PAP | Archiwum Kalbar
Wybrane dla Ciebie
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm zdecydował
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją