Apetyt na outlety. Wielkie sieci biją się o klienta

Giganci, jak Lidl czy Biedronka, chcą zawładnąć kolejnym sektorem rynku. Wprowadzają outlety, by pozyskać jeszcze więcej klientów. Choć na razie to dodatek do ich działalności, zaczyna mieć coraz większe znaczenie.

Biedronka i Lidl rozpychają się w kolejnej gałęzi handlu - otwierają outlety
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Paweł Orlikowski

Outlet to miejsce, gdzie klient może znaleźć atrakcyjne produkty w niskich cenach, do tego często pojawiają się specjalne rabaty. W Polsce królem outletu na początku tysiąclecia została spółka Factory. Oferta tego typu konceptu głównie skupiona była na rynku odzieżowym.

Pomysł na tego typu sklepy podchwyciły teraz sieci handlowe, które już dawno zdominowały rynek, jak choćby Lidl czy Biedronka. Póki co outlety to margines ich działalności, ale nie trudno zaobserwować, że staje się coraz ważniejszą gałęzią ich strategii. Outlet tej ostatniej sieci obchodził niedawno rok działalności - został otwarty w Poznaniu. W tym roku otwarto drugi outlet Biedronki - w Gdańsku. Sieć, zapytana przez "Puls Biznesu" czy planuje kolejne otwarcia, odparła, że ze względów operacyjnych i biznesowych nie podaje takich informacji z wyprzedzeniem.

Outlety popularnych sieci handlowych dopiero zyskują na popularności. Z informacji podawanych przez portugalski dyskont wynika, że poznański outlet w ciągu roku odwiedziło 130 tys. klientów, zostawiając w kasie średnio 55 zł. To daje 7 mln zł przychodu. Dla porównania - zwykły sklep tej sieci w ciągu roku sprzedaje towary za średnio 17 mln zł, a jest ich w Polsce 2,9 tys.

Lidl w Polsce outletu jeszcze nie ma, ale pod koniec czerwca zrealizował ten pomysł na Słowacji. I to w nieprzypadkowym miejscu, bo w miasteczku Ilava, blisko granicy z Czechami. "Outlet będzie oferował co tydzień nowe produkty po atrakcyjnych cenach nawet z 70-procentowymi zniżkami. Od klasycznych sklepów Lidla odróżniać go będzie też to, że poza przekąskami przy kasach nie będzie oferował produktów spożywczych" - powiedział Tomáš Bezák, rzecznik prasowy Lidla, cytowany przez dziennik "Hospodárske Noviny", na który to powołuje się "Puls Biznesu".

W Polsce Lidl powołał do życia inny koncept, zamiast otwierać outlet - sprzedaje produkty inne niż spożywcze przez internet.

Obejrzyj: Zakaz handlu. "Teraz niedziela, później sobota"

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a