Autostrada A4 będzie darmowa. Zmiany na odcinku Katowice-Kraków
W marcu 2027 r. wygaśnie koncesja spółki Stalexport Autostrada Małopolska na zarządzanie odcinkiem Katowice-Kraków na autostradzie A4. Umowa nie zostanie przedłużona. - Gdy autostrada będzie zarządzana przez GDDKiA, przejazd nią będzie bezpłatny dla pojazdów lekkich do 3,5 t - informują katowice.naszemiasto.pl.
- Koncesyjny odcinek zostanie przejęty przez Skarb Państwa i będzie nim zarządzała GDDKiA. Ten proces już się rozpoczął. Przygotowujemy się do tego wspólnie z koncesjonariuszem, którego w ciągu najbliższych dwóch lat czeka dużo pracy i inwestycji. Zgodnie z umową autostrada musi bowiem być zwrócona w odpowiednim stanie technicznym. Gdy autostrada będzie zarządzana przez GDDKiA, przejazd nią będzie bezpłatny dla pojazdów lekkich (do 3,5 t), tak jak na pozostałych odcinkach zarządzanych przez nas autostrad - tłumaczy GDDKiA dla Naszego Miasta.
Sama autostrada ma zostać rozbudowana już po wygaśnięciu koncesji. Stalexport Autostrady planuje na tym odcinku zbudować trzeci pas, co ma kosztować ok. 3 mld zł. - - To inwestycja, którą należy jak najszybciej zrealizować, aby autostrada nie stanęła wkrótce w korku - ocenił prezes spółki Andrzej Kaczmarek.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Posty promowane z budżetu resortu. Minister ujawnia, ile to kosztowało
Zakorkowana autostrada
Z danych Stalexportu wynika, że obecnie średniodobowe natężenie ruchu zbliża się do 50 tys. pojazdów, co przekłada się m.in. na potrzebą rozbudowy autostrady o trzeci pas. Zdaniem prezesa Stalexport Autostrady, państwowy zarządca sieci drogowej jest w stanie przeprowadzić związany z tym proces w ciągu 7-8 lat, a dotychczasowy koncesjonariusz - ze względu m.in. na brak procedury zamówień publicznych - o dwa lata szybciej.
Andrzej Kaczmarek dodaje, że Stalexport Autostrady może podjąć się rozbudowy autostrady na podstawie partnerstwa publiczno-prywatnego. - Umowa koncesyjna kończy się, więc trzeba to przedsięwzięcie zamknąć i rozliczyć. I powstaje pytanie, co się stanie z tą drogą następnego dnia, kiedy dramatycznie wzrośnie ruch po zniesieniu opłat za przejazd - zastanawia się Kaczmarek.
GDDKiA "docenia zaangażowanie i zapał do pracy obecnego koncesjonariusza". - Za rozbudowę i bieżące utrzymanie autostrady A4 Katowice - Kraków będą odpowiadały firmy wyłonione w otwartych przetargach. W obu tych postępowaniach będzie mogła wystartować spółka Stalexport Autostrada Małopolska, o ile tylko spełni kryteria udziału - odpowiada GDDKiA na pytania katowice.naszemiasto.pl.
Spółka Stalexport Autostrada Małopolska zarządza 60-kilometrowym odcinkiem Katowice-Kraków. Koncesję otrzymała w 1997 r.