Będą certyfikaty na emisję z ropy i węgla. UE szykuje rewolucję

Na spalanie węgla w piecach i ropy naftowej w samochodach trzeba będzie mieć certyfikat na emisję gazów cieplarnianych. Te sprzedawane mają być w drugim, równoległym systemie ETS. Zmianie też ulegnie proces gospodarowania pieniędzmi, gdyż mają one trafiać do specjalnego funduszu.

Na zdjęciu węgielSystem ETS. Powstanie nowy, równoległy system na emisje ze spalania ropy i węgla
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Atur Nyk
oprac.  KRO

O sprawie pisze portal Wyborcza.biz, który przeanalizował zapisy pakietu "Fit for 55". To program zakładający obniżenie emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. o 55 proc. względem wyniku z 1990 r. Mechanizmom w nim zawartym sprzeciwia się mocno Polska.

Nowy system ETS

Jedno z rozwiązań zakłada stworzenie drugiego systemu EU ETS z osobnymi certyfikatami. Ma on działać równolegle obok obecnie istniejącego systemu, który nałożył opłaty za emisję dwutlenku węgla m.in. na energetykę i lotnictwo.

Tym razem jednak certyfikaty trzeba by było wykupić na paliwo używane w samochodach oraz na to spalane w domach ogrzewanych węglem lub gazem. "GW" podaje, że prawdopodobnie obowiązek ich kupna będzie spoczywać na sprzedawcach tych paliw. Cena certyfikatu (czyli uprawnienia do emisji jednej tony CO2) ma wynosić 45 euro.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pieniądze z KPO. "Popełniamy wiele szkolnych błędów"

W przypadku ogrzewania poza nowym systemem ETS mają się znaleźć: ogrzewanie elektryczne, pompy ciepła oraz ogrzewanie z elektrociepłowni. To ostatnie dlatego, że jest już objęte obecnie funkcjonującym systemem.

Zdaniem Brukseli jest on niezbędny, gdyż jeżeli nowe certyfikaty "podpiąć" pod obecnie istniejący system, to ich ceny byłyby zależne od wielkiego przemysłu. Drugi system ETS ma funkcjonować od 2027 r., choć wejście w życie będzie można przesunąć o rok, jeżeli będą utrzymywać się wysokie ceny energii. W sprawie zmian porozumiały się już Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. Przepisy zatem czekają na formalne przyjęcie.

Pieniądze trafią na nowy fundusz

Pieniędzmi pozyskanymi z certyfikatów ma zarządzać nowy Społeczny Fundusz Klimatyczny. Z jego pieniędzy finansowana ma być reforma energetyczna w państwach członkowskich. Najpierw będzie on zasilany z obecnego systemu ETS, a kiedy powstanie drugi, to wtedy on przejmie na siebie ten ciężar.

Jak zauważa "GW", w latach 2026-32 Fundusz ma dysponować 65 mld euro. Polska z tego ma otrzymać 11,4 mld euro. To największa pula dla pojedynczego państwa. Co istotne, 37,5 proc. z dotacji będzie można przeznaczyć na wsparcie dla najbiedniejszych obywateli, którzy mogliby stracić na zmianach.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"