Budowa drogi, której nie można zatrzymać. Są nowe wieści dot. Trasy Kaszubskiej
Trwa układanie betonowej nawierzchni jezdni na odcinku drogi ekspresowej S6 między Słupskiem i Bobrownikami. To część tzw. Trasy Kaszubskiej, która połączy Trójmiasto z Pomorzem Zachodnim. Wylewania betonu nie można zatrzymać, jak wyjaśnia kierownik budowy Łukasz Wojciechowski.
Jak pisaliśmy w money.pl kilka lat temu, coraz częściej polskie drogi, zwłaszcza ekspresowe i autostrady, budowane są z betonu cementowego. Wyjaśnialiśmy, że to wymagająca technologia, którą stosują się np. w ściśle określonych warunkach pogodowych, ale za to bardziej wytrzymała od asfaltu.
Nasz tekst z 2022 r. oparliśmy na przykładzie autostrady A1 w woj. łódzkim. Technologia została wybrana także na powstającej Trasie Kaszubskiej (Kaszëbskô Darga), czyli drodze ekspresowej S6 w woj. pomorskim i zachodniopomorskim, która powinna być oddana w tym roku, ale ze względu na problemy wykonawców w latach 2023-2024 r. zostanie otwarta w drugiej połowie 2026 r., jak stanowią aneksy z GDDKiA.
Mateusz Brożyna, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z Radiem Gdańsk opowiadał o postępach w wylewaniu betonowej nawierzchni odcinka pomiędzy Słupskiem a Bobrownikami.
"Nikt sobie nie uświadamia". Porównał Polskę i USA
Serwis radiostacji napisał w weekend, że betonowe odcinki przez proces technologiczny muszą być budowane bez przerwy, 24 godziny na dobę.
– To niesie za sobą szereg obaw u wykonawców projektu, ale do tej pory radzą sobie z tym wyśmienicie, z tego powodu gołym okiem widać jak szybko postępują prace, jest to największe zastosowanie nawierzchni sztywnej w województwie Pomorskim – mówił Brożyna.
Kierownik budowy Łukasz Wojciechowski mówił, że podczas wylewania betonu praca trwa dzień i noc.
– Nie można jej zatrzymywać tak jak w przypadku nawierzchni asfaltowej. Dodatkowo, po jego wylaniu nie można od razu wjeżdżać na drogę z ciężkim sprzętem trzeba odczekać parę dni aby uzyskał on odpowiednią nośność – ostrzegł drogowiec, bo często się zdarza, że kierowcy nerwowo reagują na widok pozornie gotowej trasy, która wciąż jest zamknięta dla ruchu.
Zaawansowanie prac
Obecnie, jak widzimy na mapie stany budowy dróg GDDKiA, w budowie jest jeszcze sześć odcinków realizacyjnych Trasy Kaszubskiej, z czego cztery w woj. pomorskim i dwa w woj. zachodniopomorskim.
Na stronach kontraktów czytamy, że fragment Koszalin – Sławno jest wykonany w 87,19 proc., a Sławno – Słupsk w 85 proc., koniec obwodnicy Słupska – Bobrowniki (gdzie układana jest nawierzchnia) w 73,18 proc., Bobrowniki – Skórowo w 74,65 proc., Skórowo – Leśnice w 77,09 proc., a Leśnice – Bożepole Wielkie w ponad 90 proc.
Źródło: Radio Gdańsk, money.pl