Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Łukasik
|

Centralny Port Komunikacyjny. Pokazano wstępny plan budowy megalotniska

17
Podziel się:

Budowa gigantycznego hubu komunikacyjnego ma się zakończyć w 2027 roku. Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego przestawiono, jak będzie wyglądać część lotniskowa projektu.

Hub komunikacyjny ma zostać wybudowany do 2027 roku. Będzie kosztować 35 mld zł
Hub komunikacyjny ma zostać wybudowany do 2027 roku. Będzie kosztować 35 mld zł (East News, PIOTR MOLECKI)

Na planie widać część powietrzną i naziemną. Do tego dojdzie infrastruktura wsparcia lotniska np. dla Straży Pożarnej czy utrzymanie techniczne) i infrastruktura uzupełniająca (biurowce, hotele, powierzchnia komercyjna).

Główną część stanowią dwa pasy do startów i lądowań - docelowo mają zostać dobudowane kolejne dwa. Więcej szczegółów znajdzie się w planie generalnym CPK, którego opracowanie ma zostać zlecone jeszcze w tym roku.

- Jesteśmy na etapie mobilizacji - podkreślił podczas panelu Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK. Jak dodał:- Zabezpieczenie terenów pod inwestycję, która jest planowana w gminie Baranów odbędzie się dopiero po powstaniu planu generalnego.

Obejrzyj: Pomysł na Biznes: Manufaktura torebek inna niż wszystkie

Z kolei Mikołaj Wild, wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik premiera ds. CPK, zapewniał o tym, że budowa nowych i modernizacja starych linii kolejowych to szansa na skok jakościowy dla polskiej infrastruktury.

- Decyzja o wskazaniu CPK jako wykonawcy nowych linii kolejowych, a PKP PLK jako modernizującego linie istniejące wynikała z faktu, że oprócz niezbędnego doświadczenia wykonawczego potrzebne były także inne kompetencji jak np. wykup ziemi – zaznaczył Mikołaj Wild.

Jak dodał, dlatego zasadne było przekazanie nadzoru w jedne ręce, a więc spółki odpowiadającej za cały projekt.

- Planowane 1 tys. 600 km nowych linii kolejowych o szybkości 250 km/h daje szansę na ogromny skok polskiej kolei. Patrząc na statystyki, gdzie od 2015 r. przewozy wzrosły o 70 proc., widać, że kolej ma szansę stać się podstawowym środkiem transportu między najpierw dużymi, a z czasem także mniejszymi miastami – wyjaśnił wiceprezes PKP SA Andrzej Olszewski

Według szacunków rządowych wszystkie inwestycje związane z lotniskiem w CPK mają pochłonąć ok. 35 mld zł, z czego na komponent lotniczy przypadnie 16–19 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(17)
SUSKI
4 lata temu
do Afryki tylko z Radomia...
Mieszkańcy Ba...
5 lata temu
Fenomenalna decyzja na podstawie, której po raz pierwszy na świecie, Plan Generalny planowanego lotniska będzie tożsamy ze słynnym dekretem Bieruta. Niech Sekretarz Generalny ICAO, jak najszybciej przeprowadzi szczegółowy audyt w Ministerstwie ''właściwym'' do spraw transportu, włącznie z przebadaniem wszystkich urzędników na wariografie.
Robert
5 lata temu
Super
Rebacz
5 lata temu
Kurnik za miliardy
obatel wolski
5 lata temu
Baju, baju. Niemcy budowę Berlin Brandenburg International rozpoczęli w 2006 r. i jeszcze nie oddali portu do użytku. Przy czym BER ma obsługiwać 2x mniej pasażerów niż CPK. Najwięcej czasu zajmuje nie budowa, bo z tym niemiaszki uporały się w 3 lata pracując na 3 zmiany, ale testy! Testy są długotrwałe, kosztowne i brakuje specjalistów. Poza tym, nie muszę chyba wyjaśniać, że złożoność budowy portu lotniczego znacznie przewyższa komplikację budowy autostrad, a z tymi nie najlepiej nam idzie. Co do kosztów... Niemcy budżet przekroczyli blisko 3 krotnie. Wystarczy jedna wielka inwestycja w Chinach i ceny materiałów budowlanych i robocizny wzrosną ponad możliwości inwestora. Ostatnia wątpliwość: 80 mln pasażerów w ciągu roku, gdzie ich znajdziemy? Będą jakieś łapanki, czy darmowe bilety? I co z portami wokół Warszawy: Modlin, Radom, Łódź.