Chińczycy chcą nim podbić rynek w Europie. Samochód powstaje w Polsce

W fabryce koncernu Stellantis w Tychach rozpoczęto masową produkcję elektrycznego samochodu marki Leapmotor. Chiński producent, dzięki współpracy z europejskim gigantem motoryzacyjnym, skutecznie obchodzi unijne cła na importowane pojazdy elektryczne z Państwa Środka.

BEIJING, CHINA - APRIL 25: People visit Leapmotor booth during the 2024 Beijing International Automotive Exhibition (Auto China 2024) at China International Exhibition Center on April 25, 2024 in Beijing, China. (Photo by Fu Tian/China News Service/VCG via Getty Images)Leapmotor wchodzi na europejski rynek
Źródło zdjęć: © GETTY | China News Service
Robert Kędzierski

Leapmotor, założony w 2015 roku w Hangzhou, to stosunkowo młoda marka na rynku samochodów elektrycznych. Stellantis, nabywając w październiku 21 proc. udziałów w chińskiej firmie za 1,5 mld euro, utworzył spółkę joint venture o nazwie Leapmotor International.

Decyzja o przeniesieniu produkcji do Europy zapadła w lutym bieżącego roku. Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantisa, sygnalizował wtedy chęć uniknięcia unijnych ceł na chińskie elektryki.

Tyska fabryka została wybrana spośród kilku europejskich lokalizacji ze względu na konkurencyjne koszty produkcji. Pierwsze pilotażowe egzemplarze modelu T03 opuściły linię produkcyjną w czerwcu 2024 roku. Pełnoskalowa produkcja ruszyła natomiast 16 października, co zbiegło się z debiutem marki na paryskich targach motoryzacyjnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skutki fuzji Orlenu z Lotosem. Poseł mówi o inwigilacji. Jest odpowiedź Obajtka

Jaki jest Leapmotor T03

Leapmotor T03 to kompaktowy, pięciodrzwiowy hatchback o długości 3,6 m, szerokości 1,65 m i wysokości 1,58 m. Samochód oferowany jest w dwóch wariantach mocy - 95 KM lub 109 KM. Ma akumulator o pojemności 36,5 kWh, chłodzony cieczą, z możliwością szybkiego ładowania prądem stałym. Czas uzupełnienia energii od 30 do 80 proc. wynosi około 35 minut. W warunkach miejskich pojazd może przejechać na jednym ładowaniu od 200 do 240 kilometrów.

Głównym atutem auta jest jego konkurencyjna cena. W Chinach jego odpowiednik kosztuje niespełna 39 tys. zł, natomiast w Europie został wyceniony na około 19 tys. euro, czyli około 80 tys. zł. Pomimo znacznej różnicy cenowej między rynkiem chińskim a europejskim, T03 pozostaje jednym z najtańszych samochodów elektrycznych dostępnych na Starym Kontynencie, ustępując cenowo jedynie Dacii Spring.

MUNICH, GERMANY - SEPTEMBER 5: Visitors look at an T03 electric car of Chinese car brand Leapmotor at the IAA Mobility 2023 international motor show on September 6, 2023 in Munich, Germany. This year's IAA is running from September 5 to September 10 at the Munich trade fair grounds and at several other locations across the city. (Photo by Leonhard Simon/Getty Images)
Leapmotor T03 © GETTY | Leonhard Simon

Mimo że produkcja Leapmotor T03 odbywa się w Polsce, na razie samochód nie będzie dostępny na polskim rynku. Firma planuje sprzedaż w wybranych krajach europejskich, takich jak Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Portugalia, Hiszpania, Holandia, Rumunia, Malta i Grecja. Leapmotor International nie wyklucza jednak ekspansji na kolejne rynki europejskie w przyszłości. Chciałby osiągnąć sprzedaż na poziomie pół miliona samochodów rocznie do 2030 r.

Wybrane dla Ciebie
Ważna zmiana dla części emerytów. Od 1 grudnia wyższe limity dorabiania
Ważna zmiana dla części emerytów. Od 1 grudnia wyższe limity dorabiania
Co czeka kredytobiorców? Ekspert zajrzał w najnowsze dane. A tam najniższy odczyt od 2019 roku
Co czeka kredytobiorców? Ekspert zajrzał w najnowsze dane. A tam najniższy odczyt od 2019 roku
Cena złota wbrew prognozom? Wyraźna zmiana w piątek
Cena złota wbrew prognozom? Wyraźna zmiana w piątek
Minister USA oskarża koncerny zbrojeniowe. "Byliśmy zmuszani"
Minister USA oskarża koncerny zbrojeniowe. "Byliśmy zmuszani"
Teresa Czerwińska: Innovate Poland posłuży konkurencyjności Polski i Europy
Teresa Czerwińska: Innovate Poland posłuży konkurencyjności Polski i Europy
Wydatki ze służbowej karty Obajtka. Sąd przesłuchał jedną z asystentek
Wydatki ze służbowej karty Obajtka. Sąd przesłuchał jedną z asystentek
"Economist": Finansowa implozja na horyzoncie. Jeden czynnik ryzyka
"Economist": Finansowa implozja na horyzoncie. Jeden czynnik ryzyka
Anglia wprowadza rewolucyjne zmiany w przepisach dotyczących wynajmu mieszkań
Anglia wprowadza rewolucyjne zmiany w przepisach dotyczących wynajmu mieszkań
Rosyjska ropa jednak dalej płynie. Dwa europejskie kraje wyłączone spod sankcji
Rosyjska ropa jednak dalej płynie. Dwa europejskie kraje wyłączone spod sankcji
Ogromna kara dla elektrociepłowni w Będzinie. Spółce grozi upadek. Mieszkańcy zostaną bez ciepła?
Ogromna kara dla elektrociepłowni w Będzinie. Spółce grozi upadek. Mieszkańcy zostaną bez ciepła?
PKP PLK i Port Gdańsk podpisały porozumienie o rozbudowie infrastruktury kolejowej
PKP PLK i Port Gdańsk podpisały porozumienie o rozbudowie infrastruktury kolejowej
Fala czerwieni na GPW. Niemal cały indeks WIG20 "pod wodą"
Fala czerwieni na GPW. Niemal cały indeks WIG20 "pod wodą"