Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Chiny chcą rozbudować Nowy Jedwabny Szlak. "Strategiczny projekt"

37
Podziel się:

W Pekinie podpisano umowę dotyczącą budowy linii kolejowej, która będzie biegła z Chin przez Kirgistan do Uzbekistanu. Ma to być nowa trasa, łącząca Państwo Środka z Europą. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć do końca 2024 r. Xi Jinping powiedział, że to "strategiczny projekt".

Chinese President Xi Jinping visits Hungary
epa11329762 Chinese President Xi Jinping speaks during his joint press confrence with Hungarian Prime Minister (not pictured) following their talks at the PM's office, the former Carmelite Monastery, in Budapest, Hungary, 09 May 2024.  EPA/Szilard Koszticsak HUNGARY OUT 
Dostawca: PAP/EPA.
Szilard Koszticsak
Przywódca Chin Xi Jinping (PAP, Szilard Koszticsak)

Zgodnie z informacjami podanymi w Pekinie, planowana linia kolejowa będzie miała długość 486 km, z czego 312 km będzie przebiegać przez terytorium Kirgistanu, w tym 57 tunelami. Nie podano długości odcinków w pozostałych dwóch państwach. Szacuje się, że budowa kosztować będzie 8 mld dol., lecz nie ujawniono źródeł finansowania tego projektu.

Przywódcy Uzbekistanu i Kirgistanu, czyli państw, które nie mają dostępu do morza, od dawna żywią wielkie nadzieje związane z projektem nowej linii kolejowej. Wierzą, że przyniesie im korzyści gospodarcze i strategiczne.

Umowę podpisali minister transportu i komunikacji Kirgistanu Tilek Tekebajew, przewodniczący chińskiego Państwowego Komitetu Rozwoju i Reform Zheng Shanjie oraz minister transportu Uzbekistanu Ilhom Mahkamow. Z tej okazji przywódcy wszystkich trzech państw przesłali nagrania wideo z przesłaniami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Wielka Wyprawa Maluchów. Relacja z przejazdu przez kraje bałtyckie.

Most w przestrzeni euroazjatyckiej

Prezydent Kirgistanu, Sadyr Żaparow, podkreślił: - Projekt ten będzie ważnym elementem słynnej Inicjatywy Pasa i Szlaku. Stanie się symbolem współpracy w ramach kompleksowego partnerstwa strategicznego w nowej erze między Republiką Kirgiską, Chińską Republiką Ludową i Republiką Uzbekistanu. Stworzenie tego kluczowego mostu kontynentalnego w przestrzeni euroazjatyckiej przyniesie znaczące korzyści naszym narodom.

Z kolei prezydent Uzbekistanu, Szawkat Mirzijojew, zwrócił się do uczestników spotkania, na którym podpisano umowę, mówiąc: - Ta linia kolejowa stanie się najkrótszym lądowym "ramieniem", łączącym Chiny z naszym regionem. W przyszłości kolej ta umożliwi dostęp do rynków Azji Południowej i Bliskiego Wschodu poprzez obiecujący korytarz transafgański.

Szawkat Mirzijojew dodał, że roczny wolumen ruchu towarowego na nowej linii kolejowej może osiągnąć nawet 15 milionów ton, a czas dostawy towarów do konsumentów końcowych zostanie skrócony o 7 dni.

Strategiczny projekt dla Chin

Xi Jinping, przywódca Chin, podkreślił znaczenie umowy, twierdząc, że wniesie ona wielki wkład w strategiczną współpracę z państwami Azji Centralnej.

- Kolej Chiny-Kirgistan-Uzbekistan to strategicznie ważny projekt, który połączy Chiny i Azję Środkową oraz zapewni realizację współpracy między trzema krajami w ramach Inicjatywy Pasa i Szlaku - powiedział sekretarz generalny Komunistycznej Partii Chin.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(37)
WYRÓŻNIONE
Warszawiak
rok temu
I to powinien być również polski projekt strategiczny, bo jest w naszym interesie... Ale nasi skupieni na swoich karierach w UE politycy na pewno nie dostrzegą tej szansy...
sir
rok temu
Chiny wyrzucają Rosję z Azji Centralnej. Putin może się tylko przyglądać.
lol
rok temu
Tu chodzi o eskalacje napięć bo ktoś musi sprzedać swoją broń i zamknąć łańcuchy dostaw z dalekiego wschodu do Europy, niedawna blokada kanału Sueskiego, ataki Huti a teraz czas na blokadę lądową. Albo zabierają swoich gości z granicy albo granica całkowicie zamknięta dla ruchu towarowego. Momentalnie goście by zniknęli. Producenci z dalekiego wschodu od razu pogrozili by palcem prezydentowi za płotem. Oby ich zabrali i do zamknięcia granicy i eskalacji nie doszło ale komuś za bardzo na tym zależy wszak za dużo towarów do Europy dojeżdża i broń za mało schodzi, tym z zachodu i tym ze wschodu a Polacy i Białorusini tracą przez wykonywanie poleceń koncernów przez swoje elity.
...
Następna strona