Coraz ciaśniej. GDDKiA podała dane o ruchu na autostradach i drogach ekspresowych
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi dokładny pomiar ruchu na polskich trasach. Na wyniki poczekamy do końca roku, ale w międzyczasie GDDKiA przekazała informacje na ten temat ze stałych punktów zliczania pojazdów. Widać, że jest coraz ciaśniej.
Ruch na polskich drogach stale rośnie, czego dowodzą najnowsze dane GDDKiA z automatycznych stacji pomiarowych, których jest w Polsce ponad 360. Drogowcy podają, że w 2024 r. ruch na drogach krajowych wzrósł śrdenio o 2,29 proc. w porównaniu z 2023 r.
Na autostradach i trasach ekspresowych wzrost w ujęciu rocznym wyniósł 2,69 proc. W przypadku pozostałych "krajówek" to 2,08 proc.
Analizy GDDKiA wskazują, co nie będzie zaskoczeniem, że największe natężenie ruchu występuje w piątki, kiedy liczba pojazdów przekracza średnią dobową o 13 proc. Z kolei najmniej samochodów porusza się w weekendy, co daje nadzieję na mniejsze korki w soboty i niedziele.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Francuska broń jądrowa na terenie Polski? Oto co myślą o tym Polacy
Niemniej - w miesiącach wakacyjnych ruch wzrasta nawet o jedną trzecią, co dodatkowo obciąża infrastrukturę drogową, dlatego np. planowane jest poszerzenie autostrady A1 między Toruniem a Włocławkiem.
Przed nami dokładny pomiar
GDDKiA w międzyczasie przygotowuje Generalny Pomiar Ruchu, który wykonywany jest co pięć lat. Na podstawie GPR drogowcy diagnozują potrzeby kierowców. Innymi słowy - gdzie zbudować lub zmodernizować trasy.
"Rzeczpospolita" przypomina, że w badaniu z 2021 r. wykazano, że najbardziej zatłoczone trasy to drogi ekspresowe S8 i S2 w Warszawie, S86 i autostrada A4 w Katowicach oraz na obwodnicy Krakowa.
W ubiegłym tygodniu GDDKiA informowała, że ma komplet decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na rozbudowę autostrady A2. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawców.