Rekord w tunelu na Zakopiance. Widać, jak potrzebna była nowa droga
Ponad 20 mln pojazdów przejechało przez tunel na tzw. nowej Zakopiance od jego otwarcia 2,5 roku temu. Na początku ostatniego długiego weekendu, 1 maja, padł też dzienny rekord 2025 r. Z infrastruktury pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7 skorzystano wówczas przeszło 42 tysiące razy.
Tunel na nowej Zakopiance został otwarty prawie 2,5 roku temu. Z miejsca stał się kluczowym elementem infrastruktury drogowej w Małopolsce. Od momentu jego uruchomienia, przez tunel przejechało już ponad 20 mln pojazdów. Rekord dziennej liczby przejazdów w tym roku padł 1 maja, kiedy to skorzystało z niego ponad 42 tys. pojazdów.
Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformował, że 3 maja wieczorem osiągnięto granicę 20 mln pojazdów, które pokonały tunel pod Luboniem Małym na drodze ekspresowej S7. Średnio każdego dnia przez tunel przejeżdża ok. 22 tys. samochodów.
Tunel, który kosztował prawie miliard złotych, był budowany przez sześć lat. Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny, który w przyszłości może zostać przekształcony w dodatkowy pas ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje 75 sekund. W obiekcie zainstalowano m.in. odcinkowy pomiar prędkości oraz 170 kamer monitorujących ruch, aby kierowców nie kusiło łamanie przepisów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polak buduje satelity i systemy kwantowe - wprowadza Polskę do kosmicznej elity - Grzegorz `Brona
Nietypowy charakter Zakopianki
Według statystyk GDDKiA, największą liczbę przejazdów przez tunel odnotowano 22 września ubiegłego roku, kiedy to przejechało 44 497 pojazdów.
Michna wyjaśnił, że Zakopianka nie jest typową drogą tranzytową. Ruch na tej trasie jest większy w weekendy, co wskazuje na jej turystyczny charakter. Na natężenie ruchu wpływają przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt oraz pogoda.
Tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich, który otwarto w listopadzie 2022 r., znacząco skrócił czas podróży pod Tatry. Powstał w ramach budowy drogi ekspresowej S7 Lubień – Rabka-Zdrój, współfinansowanej przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszt inwestycji wyniósł ponad 2,5 mld zł, z czego prawie 1,3 mld zł pochodziło z funduszy unijnych.