Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|

Droga do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. GDDKiA wybrała Hiszpanów

23
Podziel się:

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę drugiego odcinka trasy do elektrowni jądrowej na Pomorzu. Jest nim międzynarodowy gigant budowlany rodem z Hiszpanii, który pokonał 10 konkurentów w walce o umowę. GDDKiA może liczyć na spore oszczędności.

Droga do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. GDDKiA wybrała Hiszpanów
GDDKiA zbuduje drogę do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce (GDDKiA, GDDKiA)

Niedawno informowaliśmy, że gdański oddział GDDKiA podpisał umowę na wykonanie pierwszego z dwóch odcinków drogi prowadzącej do przyszłej elektrowni atomowej "Lubiatowo-Kopalino" w gminie Choczewo. Za realizację odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź. Zakontraktowany koszt inwestycji to ponad 177 mln zł.

Przed majówką drogowcy postawili kolejny krok w kierunku stworzenia trasy, która będzie kluczowa dla budowy pierwszego obiektu w Polsce do pozyskiwania energii jądrowej. GDDKiA wybrała bowiem wykonawcę drugiego odcinka infrastruktury drogowej do elektrowni. Chodzi o fragment od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na trasie ekspresowej S6 (ok. 15 km).

Za najkorzystniejszą ofertę uznano tę złożoną przez konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Inwestycję oszacowało na niecałe 200 mln zł. Była to najniższa propozycja spośród 11 złożonych. Dodajmy, że budżet zadania ustalono na ponad 417 mln zł, dlatego GDDKiA może mówić o niemałych oszczędnościach, które będzie mogła wydać na inne prace.

Wybór najkorzystniejszej ofert nie oznacza jeszcze, że to hiszpańska firma i jej polski oddział, który powstał tu w 2007 r., faktycznie zostanie wykonawcą. Do rozstrzygnięcia mogą teraz wpłynąć odwołania, które opóźnią moment podpisania umowy z tym czy innym oferentem (wszystkie oferty mieściły się w budżecie zadania).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Mocne słowa szefa firmy budowlanej. "Ja już się poddałem"

Znaczenie drogi do elektrowni jądrowej

"Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców przyległych do niej terenów" - zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo" - dodają drogowcy.

GDDKiA podkreśla w komunikacie, że droga "będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk".

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy.

"Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać jeszcze w drugim kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w drugim kwartale 2029 r." - podaje GDDKiA.

Zgodnie z obecnym harmonogramem wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 r. Początek komercyjnej eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(23)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Rafał G.
3 tyg. temu
Stare dobre czasy wracają , Firma zagraniczna tanio zrobi bo Polski podwykonawca kasy znowu nie zobaczy. A niech sie wieszają i bankrutują - Czy tak?????
Władysław G.
3 tyg. temu
Czemu Polski przedsiębiorca nie dał podobnej ceny ??? bo nasi muszą się obłowić jak im mało okradną robotnika i tyle w temacie !! nie piszcie tu głupot że Polski znowu przegrał wygrał pracownik będzie pewny że polski cwaniak go nie wydyma !!!!
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Malinek
3 tyg. temu
Anna Justen Peppermint - znajdź na Youtube. Warto byłoby zaprosić do współpracy jak najwięcej amerykańskich firm. To dodatkowo poprawi bezpieczeństwo Polski. Amerykanie bronią swoich inwestycji.
Rudolf
3 tyg. temu
znowu drogi z g.wna zbudują. Takie kontrakty po taniości zawsze kończą się aneksami i zapłacimy więcej niż polskie firmy proponowały. Niech NIK weźmie się za tych łapowników z GDDKiA, bo normalny człowiek nigdy nie przyjąłby oferty o połowę niższej niż własny kosztorys.
Trele
3 tyg. temu
A później aneksy do umowy będą wpisywane i wywinduje się cenę do tej "właściwej"
...
Następna strona