Droga do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce. GDDKiA wybrała Hiszpanów
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę drugiego odcinka trasy do elektrowni jądrowej na Pomorzu. Jest nim międzynarodowy gigant budowlany rodem z Hiszpanii, który pokonał 10 konkurentów w walce o umowę. GDDKiA może liczyć na spore oszczędności.
Niedawno informowaliśmy, że gdański oddział GDDKiA podpisał umowę na wykonanie pierwszego z dwóch odcinków drogi prowadzącej do przyszłej elektrowni atomowej "Lubiatowo-Kopalino" w gminie Choczewo. Za realizację odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź. Zakontraktowany koszt inwestycji to ponad 177 mln zł.
Przed majówką drogowcy postawili kolejny krok w kierunku stworzenia trasy, która będzie kluczowa dla budowy pierwszego obiektu w Polsce do pozyskiwania energii jądrowej. GDDKiA wybrała bowiem wykonawcę drugiego odcinka infrastruktury drogowej do elektrowni. Chodzi o fragment od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na trasie ekspresowej S6 (ok. 15 km).
Za najkorzystniejszą ofertę uznano tę złożoną przez konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Inwestycję oszacowało na niecałe 200 mln zł. Była to najniższa propozycja spośród 11 złożonych. Dodajmy, że budżet zadania ustalono na ponad 417 mln zł, dlatego GDDKiA może mówić o niemałych oszczędnościach, które będzie mogła wydać na inne prace.
Wybór najkorzystniejszej ofert nie oznacza jeszcze, że to hiszpańska firma i jej polski oddział, który powstał tu w 2007 r., faktycznie zostanie wykonawcą. Do rozstrzygnięcia mogą teraz wpłynąć odwołania, które opóźnią moment podpisania umowy z tym czy innym oferentem (wszystkie oferty mieściły się w budżecie zadania).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Mocne słowa szefa firmy budowlanej. "Ja już się poddałem"
Znaczenie drogi do elektrowni jądrowej
"Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców przyległych do niej terenów" - zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo" - dodają drogowcy.
GDDKiA podkreśla w komunikacie, że droga "będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk".
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy.
"Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać jeszcze w drugim kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w drugim kwartale 2029 r." - podaje GDDKiA.
Zgodnie z obecnym harmonogramem wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 r. Początek komercyjnej eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 r.