Niedawno informowaliśmy, że gdański oddział GDDKiA podpisał umowę na wykonanie pierwszego z dwóch odcinków drogi prowadzącej do przyszłej elektrowni atomowej "Lubiatowo-Kopalino" w gminie Choczewo. Za realizację odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź. Zakontraktowany koszt inwestycji to ponad 177 mln zł.
Przed majówką drogowcy postawili kolejny krok w kierunku stworzenia trasy, która będzie kluczowa dla budowy pierwszego obiektu w Polsce do pozyskiwania energii jądrowej. GDDKiA wybrała bowiem wykonawcę drugiego odcinka infrastruktury drogowej do elektrowni. Chodzi o fragment od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na trasie ekspresowej S6 (ok. 15 km).
Za najkorzystniejszą ofertę uznano tę złożoną przez konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Inwestycję oszacowało na niecałe 200 mln zł. Była to najniższa propozycja spośród 11 złożonych. Dodajmy, że budżet zadania ustalono na ponad 417 mln zł, dlatego GDDKiA może mówić o niemałych oszczędnościach, które będzie mogła wydać na inne prace.
Wybór najkorzystniejszej ofert nie oznacza jeszcze, że to hiszpańska firma i jej polski oddział, który powstał tu w 2007 r., faktycznie zostanie wykonawcą. Do rozstrzygnięcia mogą teraz wpłynąć odwołania, które opóźnią moment podpisania umowy z tym czy innym oferentem (wszystkie oferty mieściły się w budżecie zadania).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Znaczenie drogi do elektrowni jądrowej
"Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców przyległych do niej terenów" - zaznacza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo" - dodają drogowcy.
GDDKiA podkreśla w komunikacie, że droga "będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk".
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 35 miesięcy od daty zawarcia umowy.
"Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać jeszcze w drugim kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w drugim kwartale 2029 r." - podaje GDDKiA.
Zgodnie z obecnym harmonogramem wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 r. Początek komercyjnej eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 r.