Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Jacek Losik
Jacek Losik
|
aktualizacja

GDDKiA przygotowuje strategiczną drogę dla Warszawy. Łódź już ma taką

92
Podziel się:

Minister infrastruktury Dariusz Klimczak dał zielone światło przygotowaniom północno-wschodniej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. GDDKiA jest też coraz bliżej wypracowania przebiegu zachodniej części OAW. Sprawdzamy, na jakim etapie są prace.

GDDKiA przygotowuje strategiczną drogę dla Warszawy. Łódź już ma taką
Korki na Trasie Armii Krajowej w Warszawie (Agencja Wyborcza.pl, Fot. Robert Kowalewski / Agencja Wyborcza.pl)

Łódź jest szczególnym miastem wojewódzkim w Polsce, ponieważ po budowie drogi ekspresowej S14, z każdej strony otaczają ją trasy szybkiego ruchu. Zawdzięcza to oczywiście swojemu położeniu w centrum kraju, a co za tym idzie, w okolicy przecięcia autostrady A1 oraz A2.

Warszawiacy, na razie, mogą tylko zazdrościć łodzianom obwodnicy, która — podobnie jak w Łodzi, czego przykładem jest ul. Kopcińskiego — zmniejszy ruch na głównych arteriach. Dobra wiadomość dla mieszkańców stolicy, ale i kierowców, którzy chcą ją szybko i przyjemnie omijać, jest taka, że postawiono kolejny krok w kierunku budowy ekspresowej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej o długości przeszło 260 km.

"Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podpisał Program Inwestycji na przeprowadzenie prac przygotowawczych dla pozostałej, północno-wschodniej części OAW. Oznacza to, że mamy przyznane finansowanie i możemy rozpocząć przygotowanie dokumentów do ogłoszenia przetargu" - poinformowała kilka dni temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Od zera do miliardów złotych. Zdradza swoją żelazną zasadę

GDDKiA chce przełamać impas

Przetarg dotyczyć ma wykonania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), którego kluczowym elementem będzie przebieg OAW na północ oraz wschód od aglomeracji. Punktem początkowym i końcowym tej części obwodnicy będzie droga ekspresowa S7. Jednym z wariantów, które dopuszcza GDDKiA, jest poprowadzenie trasy w śladzie istniejącej "krajówki".

"Przed ogłoszeniem postępowania na prace przygotowawcze planujemy zebrać wstępne stanowiska przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z obszaru objętego pracami projektowymi" - zaznaczają drogowcy. "Zebrane informacje zostaną poddane analizie i w miarę możliwości zostaną uwzględnione w założeniach do przetargu" - dodają.

Rynek Infrastruktury przypomina, że w sprawie dwóch odcinków wschodniej obwodnicy Warszawy GDDKiA zdecydowała o wycofaniu złożonych wniosków o wydanie decyzji środowiskowych, które złożyła w 2015 r. Po latach impasu prace ruszają od początku, co ma dawać większe szanse na realizację inwestycji.

– Zaczynamy proces inwestycyjny całkowicie od nowa. Postaramy się spełnić oczekiwania lokalnego społeczeństwa. Od razu zakładamy, że będą to rozwiązania tunelowe – mówi RI Tomasz Kwieciński, radca GDDKiA.

Cztery warianty zachodniej OAW

Dalej, jak pisaliśmy w money.pl, trwają przygotowania do budowy dwóch fragmentów zachodniej części OAW. Konkretnie projektowanie. Prace dotyczą STEŚ dla odcinka od drogi S7 na północ od Warszawy, przez połączenie z planowaną drogą S10 w rejonie Nacpolska i dalej do autostrady A2 i drogi S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 na południe od stolicy.

Wiadomo już, że brane są pod uwagę cztery warianty trasy, w tym po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50, a pozostałe trzy w całkowicie nowym.

Mapy przedstawiające wszystkie warianty będą udostępnione na potrzeby drugiej akcji informacyjnej planowanej w drugiej połowie 2025 r. - odpowiada Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka prasowa warszawskiej GDDKiA, na prośbę money.pl o udostępnienie map z rozważanymi przebiegami.

- Pod koniec projektowania wykonana zostanie analiza wielokryterialna w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne. Jej wyniki pozwolą na wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi, który zostanie wskazany jako wariant preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji drogowej - dodaje Tarnowska. Drogowcy planują zwrócić się do RDOŚ w drugiej połowie przyszłego roku.

Co zmieni Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?

Rzecznik warszawskiej GDDKiA pytana o wpływ OAW, nie udziela jednoznacznej odpowiedzi. Zaznacza, że ten "będzie się zmieniał nie tylko wraz z oddawaniem kolejnych odcinków tej dużej inwestycji, ale wraz ze zmianami warunków ruchu w czasie".

- Wszyscy dostrzegamy zmianę zachowań komunikacyjnych użytkowników w kolejnych latach. Wykonywane cyklicznie Generalne Pomiary Ruchu wykazują, że oddawanie kolejnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych przekłada się na wzrosty natężeń ruchu i realizowanej pracy przewozowej (ilość pojazdów z uwzględnieniem długości sieci dróg krajowych) - odpowiada Tarnowska.

Generalnie OAW dedykowana będzie dla ruchu tranzytowego. Określenie oddziaływania OAW, zostanie szczegółowo zamodelowane w ramach Analiz i Prognoz Ruchu, które zostaną wykonane na etapie planowanych prac przygotowawczych - podkreśla rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.

Ostatecznie wszystko się okaże, gdy obwodnica zostanie oddana do użytku. Ale przed tym momentem "minimum dekada prac przygotowawczych i robót drogowych", jak uprzedza Tarnowska. Sam proces projektowy do ogłoszenia przetargu na budowę to około sześć lat.

Jacek Losik, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(92)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
oj Wincenty
miesiąc temu
chińczycy w 4 lata zaprojektowali i wykonali 200 km trasy po estakadzie,u nas 6 lat projektowania !!!!
Piotr
miesiąc temu
Warszawa bez pełnej obwodnicy w 2025 roku - to jest symbol PO-PIS, który rządzi w Polsce od 2005 roku. A i wcześniej lewica też nic nie zrobiła.
Piotr R.
4 tyg. temu
najbardziej jest potrzebna ekspresowa droga nr.50 z Płońska do Grójca. Pozwala ominąć Warszawę dla jadących w kierunkach Mazury, Olsztyn, Gdańsk, Płock na południe Kraków, Kielce, Radom, Tarnów, Rzeszów
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Arek
miesiąc temu
Tusk obiecał, że wybuduje drogi na Euro i słowa dotrzyma.
Realista
miesiąc temu
Oczekiwania lokalnych społeczności są takie, że obwodnica owszem ale nie koło nas. Potem będą konsultacje, protesty, wysiedlenia, przetargi, protesty, aneksy do umów bo ceny w górę i zmiany władzy. Szykujmy się więc na przecięcie wstęgi w 2060.
tak tylko
miesiąc temu
policzyłam i deficyt budżetowy za 8 lat rządów PiS niecałe 305 miliardów zł i to głównie z powodu chińskiej zarazy i wojny putina, bo jeszcze w 2019 r deficyt 14 miliardów zł, a w 2020 już 85 miliardów, a tylko w tym roku tusk zrobi 300 MILIARDÓW zł deficytu - a pewnie więcej,bo za 3 pierwsze miesiące już 78 miliardów zł deficytu - a poinindzy i tak na nic nima i nibyndzie,np. szpoitale jeszcze za 2024r nie maja popłaconej kasy za leczenie, a PiS już półtora roku nie rządzi,a wg. zapewnień tuska i jego wspólników,NATYCHMIAST miało być lepiej
...
Następna strona