Łódź jest szczególnym miastem wojewódzkim w Polsce, ponieważ po budowie drogi ekspresowej S14, z każdej strony otaczają ją trasy szybkiego ruchu. Zawdzięcza to oczywiście swojemu położeniu w centrum kraju, a co za tym idzie, w okolicy przecięcia autostrady A1 oraz A2.
Warszawiacy, na razie, mogą tylko zazdrościć łodzianom obwodnicy, która — podobnie jak w Łodzi, czego przykładem jest ul. Kopcińskiego — zmniejszy ruch na głównych arteriach. Dobra wiadomość dla mieszkańców stolicy, ale i kierowców, którzy chcą ją szybko i przyjemnie omijać, jest taka, że postawiono kolejny krok w kierunku budowy ekspresowej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej o długości przeszło 260 km.
"Minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, podpisał Program Inwestycji na przeprowadzenie prac przygotowawczych dla pozostałej, północno-wschodniej części OAW. Oznacza to, że mamy przyznane finansowanie i możemy rozpocząć przygotowanie dokumentów do ogłoszenia przetargu" - poinformowała kilka dni temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
GDDKiA chce przełamać impas
Przetarg dotyczyć ma wykonania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), którego kluczowym elementem będzie przebieg OAW na północ oraz wschód od aglomeracji. Punktem początkowym i końcowym tej części obwodnicy będzie droga ekspresowa S7. Jednym z wariantów, które dopuszcza GDDKiA, jest poprowadzenie trasy w śladzie istniejącej "krajówki".
"Przed ogłoszeniem postępowania na prace przygotowawcze planujemy zebrać wstępne stanowiska przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z obszaru objętego pracami projektowymi" - zaznaczają drogowcy. "Zebrane informacje zostaną poddane analizie i w miarę możliwości zostaną uwzględnione w założeniach do przetargu" - dodają.
Rynek Infrastruktury przypomina, że w sprawie dwóch odcinków wschodniej obwodnicy Warszawy GDDKiA zdecydowała o wycofaniu złożonych wniosków o wydanie decyzji środowiskowych, które złożyła w 2015 r. Po latach impasu prace ruszają od początku, co ma dawać większe szanse na realizację inwestycji.
– Zaczynamy proces inwestycyjny całkowicie od nowa. Postaramy się spełnić oczekiwania lokalnego społeczeństwa. Od razu zakładamy, że będą to rozwiązania tunelowe – mówi RI Tomasz Kwieciński, radca GDDKiA.
Cztery warianty zachodniej OAW
Dalej, jak pisaliśmy w money.pl, trwają przygotowania do budowy dwóch fragmentów zachodniej części OAW. Konkretnie projektowanie. Prace dotyczą STEŚ dla odcinka od drogi S7 na północ od Warszawy, przez połączenie z planowaną drogą S10 w rejonie Nacpolska i dalej do autostrady A2 i drogi S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 na południe od stolicy.
Wiadomo już, że brane są pod uwagę cztery warianty trasy, w tym po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50, a pozostałe trzy w całkowicie nowym.
Mapy przedstawiające wszystkie warianty będą udostępnione na potrzeby drugiej akcji informacyjnej planowanej w drugiej połowie 2025 r. - odpowiada Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka prasowa warszawskiej GDDKiA, na prośbę money.pl o udostępnienie map z rozważanymi przebiegami.
- Pod koniec projektowania wykonana zostanie analiza wielokryterialna w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne. Jej wyniki pozwolą na wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi, który zostanie wskazany jako wariant preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji drogowej - dodaje Tarnowska. Drogowcy planują zwrócić się do RDOŚ w drugiej połowie przyszłego roku.
Co zmieni Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej?
Rzecznik warszawskiej GDDKiA pytana o wpływ OAW, nie udziela jednoznacznej odpowiedzi. Zaznacza, że ten "będzie się zmieniał nie tylko wraz z oddawaniem kolejnych odcinków tej dużej inwestycji, ale wraz ze zmianami warunków ruchu w czasie".
- Wszyscy dostrzegamy zmianę zachowań komunikacyjnych użytkowników w kolejnych latach. Wykonywane cyklicznie Generalne Pomiary Ruchu wykazują, że oddawanie kolejnych odcinków autostrad i dróg ekspresowych przekłada się na wzrosty natężeń ruchu i realizowanej pracy przewozowej (ilość pojazdów z uwzględnieniem długości sieci dróg krajowych) - odpowiada Tarnowska.
Generalnie OAW dedykowana będzie dla ruchu tranzytowego. Określenie oddziaływania OAW, zostanie szczegółowo zamodelowane w ramach Analiz i Prognoz Ruchu, które zostaną wykonane na etapie planowanych prac przygotowawczych - podkreśla rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.
Ostatecznie wszystko się okaże, gdy obwodnica zostanie oddana do użytku. Ale przed tym momentem "minimum dekada prac przygotowawczych i robót drogowych", jak uprzedza Tarnowska. Sam proces projektowy do ogłoszenia przetargu na budowę to około sześć lat.
Jacek Losik, dziennikarz i wydawca money.pl