CPK przedstawił, którędy chce poprowadzić drugi odcinek Kolei Dużych Prędkości

Spółka Centralny Port Komunikacyjny w środę (10 sierpnia) przedstawiła tzw. wariant inwestorski odcinka Kolei Dużych Prędkości między Łodzią a Wrocławiem. Nie jest to jeszcze ostateczny przebieg, ale to ważny krok. Zwłaszcza dla osób, które od dwóch lat nie mogą ustalić, czy przez ich działkę będą przejeżdżać pociągi.

A view of a Pendolino train seen in Krakow central train station.
Polish national railway operator PKP Intercity has restored the high-speed traffic. The first Pendolino trains returned to the tracks today after a two-month suspension. However, only the Krakow  Warsaw  Gdynia route is served at the moment.
On Friday, May 22, 2020, Krakow, Lesser Poland Voivodeship, Poland (Photo by Artur Widak/NurPhoto via Getty Images)Pociągi na liniach Kolei Dużych Prędkości mają rozpędzać się do 250 km/h. W przyszłości - do 350 km/h
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto
oprac.  LOS

Spółka CPK, oprócz budowy superlotniska w gminie Baranów, ma też jak najlepiej skomunikować Centralny Port Komunikacyjny z największymi miastami Polski. W tym celu powstać ma prawie 2 tys. km nowych linii kolejowych, w tym KDP.

Dwa lata temu inwestor przedstawił korytarze, w których mają być dopiero zlokalizowane tory. Od tego momentu mnożą się protesty i głosy załamanych mieszkańców, których działki przetnie - a może nie przetnie - Kolej Dużych Prędkości. Przedstawiciele CPK na wszystkie prośby o jasne stanowisko w tej sprawie odpowiada bowiem, że to jeszcze nie jest etap, by to stwierdzić.

W niejako uprzywilejowanej sytuacji są mieszkańcy regionów między Łodzią a Warszawą oraz między Łodzią a Wrocławiem. W czerwcu CPK przedstawił wariant inwestorski przebiegu pierwszego z tych odcinków KDP. "Inwestorski", czyli taki, który po analizie uznano za optymalny pod względem różnego rodzaju kosztów. W środę (10 sierpnia) wariant inwestorski przedstawiono dla łódzko-wrocławskiego odcinka.

CPK przedstawił rekomendowany przebieg trasy KDP Łódź-Wrocław

"Większość parametrów wskazuje, iż wariant inwestorski W51, który ostatecznie został wybrany najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka Łódź-Wrocław. Oznacza on również najniższe koszty budowynajmniejszą liczbę kolizji z istniejącą zabudową spośród wszystkich analizowanych wariantów" – informuje Radosław Kantak, członek zarządu spółki CPK ds. inwestycji kolejowych w komunikacie prasowym.

Wariant inwestorski odcinka KDP Łódź-Wrocław
Wariant inwestorski odcinka KDP Łódź-Wrocław © CPK | CPK

Centralny Port Komunikacyjny podaje, że wariant wybrano na podstawie 67 spotkań z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin oraz 35 tys. ankiet. Co ważne, to nie koniec konsultacji. Wręcz przeciwnie. CPK dotychczasowe konsultacje nazywa "nieoficjalnymi". Uwagi do zaproponowanego wariantu będzie można zgłaszać na każdym z kolejnych etapów na drodze do ustalenia ostatecznej trasy.

"W kolejnym kroku, do II kw. 2023 roku, wariant inwestorski razem z dwoma wariantami alternatywnymi, zostanie przedstawiony przez spółkę CPK we wniosku o tzw. decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ). Jest to etap poprzedzający uzyskanie tzw. decyzji lokalizacyjnej i pozwolenia na budowę. Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane na odcinku Sieradz-Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 r." - informuje CPK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kiedy powstanie CPK? Horała odpowiada na niewygodne pytania

Kolej Dużych Prędkości między Łodzią a Wrocławiem - co zmieni?

Inwestor podaje, że po budowie łódzko-wrocławskiego odcinka KDP, podróż między stolicą woj. łódzkiego a woj. dolnośląskiego skróci się z około trzech do jednej godziny. Pociągi mają rozwijać prędkość do 250 km/h, ale w przyszłości - do 350 km/h. CPK zapewnia, że nie będzie do tego potrzebna modernizacja trasy.

W ramach inwestycji powstaną dwie nowe stacje pasażerskie: Czajków i Wodzierady. "Pociągi będą mogły się też zatrzymywać w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu" - informuje CPK.

Zgodnie z założonym harmonogramem prac, KDP między Łodzią a Wrocławiem ma być uruchomiona w 2028 r., czyli przed otwarciem superlotniska w gminie Baranów. Eksperci są jednak zgodni co do tego, że to termin nierealny do dotrzymania.

Wybrane dla Ciebie
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
LOT przejmie inną linię? "Łakomych kąsków zostało niewiele"
LOT przejmie inną linię? "Łakomych kąsków zostało niewiele"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę