Cyfrowa dekada i odpowiedzialna transformacja płatności
Przyszłość płatności bezgotówkowych nie zależy wyłącznie od technologii, ale również od zmian społecznych i kulturowych. Joanna Erdman, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa podkreśla, że innowacje muszą rozwijać się w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem potrzeb użytkowników, bezpieczeństwa danych i równomiernego dostępu do nowoczesnych rozwiązań.
W rozmowie podczas konferencji Future of Payments, której Fundacja Polska Bezgotówkowa jest organizatorem, Joanna Erdman przedstawia działania Fundacji w kontekście realizacji celów tzw. cyfrowej dekady Unii Europejskiej. To m.in. edukacja cyfrowa, wsparcie dla przedsiębiorców oraz rozwój infrastruktury płatniczej. Polska znajduje się dziś w czołówce krajów europejskich pod względem realizacji płatności elektronicznych, zaś kolejnym etapem będzie wejście w erę płatności "w tle", dokonywanych przez inteligentne urządzenia i agentów AI, bez aktywnego udziału użytkownika.
Ekspertka zaznacza, że technologia sama w sobie nie wystarczy. Konieczne będą działania na rzecz edukacji i zapewnienia etycznych standardów wykorzystywania technologii. To człowiek, nie algorytm, powinien pozostać w centrum tego systemu. Najbliższe lata to czas intensywnej pracy nad podnoszeniem kompetencji cyfrowych społeczeństwa, tworzeniem narzędzi wspierających rozwój biznesu oraz budową infrastruktury, która umożliwi wdrożenie tych rozwiązań na szeroką skalę.
Czy Polska to kraj gotowy na cyfrową przyszłość, nie tylko pod względem technologicznym, ale również społecznym? Posłuchaj, co mówi na ten temat ekspertka.