Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MBD
|
aktualizacja

Czym jest franczyza i kto może ją założyć?

6
Podziel się:

Prowadzenie własnego biznesu zawsze wiąże się z ryzykiem. Obliczanie rentowności, pozyskiwanie klientów, tworzenie biznesplanu czy reklama mogą dodatkowo zająć sporo czasu. Sztuką jest nie tylko rozkręcić, ale i utrzymać swoją działalność. Zamiast budować biznes od zera, możesz skorzystać z franczyzy i działać pod szyldem rozpoznawalnej już marki. Czym jest franczyza i na czym polega?

Czym jest franczyza i kto może ją założyć?
(Getty Images, run inc)

Co to jest franczyza?

Co to jest franczyza? To jeden ze sposobów prowadzenia działalności gospodarczej. Model opiera się na ścisłej współpracy franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Franczyzodawcą jest tu rozpoznawalna marka o ugruntowanej pozycji na rynku, a franczyzobiorcą - przedsiębiorca, który chce wejść na rynek pod znanym szyldem i pod skrzydłami bardziej doświadczonego partnera biznesowego.

Firma-matka udziela wsparcia handlowego potrzebnego do rozwoju firmy-córki. Przyznaje zgody i koncesję, przekazuje know-how, czyli zasady, jak skutecznie prowadzić działalność. Budowanie biznesu pod znanymi znakami towarowymi działa wówczas jak motor napędowy. Jednak tym, który zyskuje na umowie, nie jest wyłącznie franczyzobiorca. Dzięki franczyzie franczyzodawca rozwija markę. Zwiększa kanały dystrybucji, zyskuje lojalnych partnerów, którzy budują sukces całego brandu. Popularną w Polsce franczyzą są np. sklepy Żabka. Jak założyć swój własny biznes?

Na czym polega franczyza? Jak to działa?

Jakie są zalety i wady franczyzy? Wielu przedsiębiorców decyduje się na ten model, ponieważ już na starcie otrzymują oni solidną pomoc na rozkręcenie swojego małego biznesu. Pod tym względem jest to mniej ryzykowne niż tworzenie własnej firmy od zera. Nie oznacza to jednak, że we franczyzę nie inwestuje się także swoich własnych pieniędzy.

Wszystko zaczyna się od podpisania umowy franczyzy. Zapisane są w niej zobowiązania franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Franczyzobiorca musi przestrzegać określonych reguł i dzielić się zyskami, czyli okresowymi opłatami franczyzowymi. Dodatkowo franczyzobiorca musi wnieść opłatę początkową, czyli wkład własny do biznesu. Czasem jest to kilka tysięcy, jednak kwoty mogą być o wiele wyższe. Nie wolno zapominać także o kosztach, takich jak utrzymanie lokalu, zdobycie uprawnień, zatrudnienie pracowników itp. Franczyza to wciąż biznes, który trzeba utrzymać, aby przynosił zyski.

Na czym polega franczyza? Na rynku funkcjonują różne jej rodzaje. Franczyza przemysłowa - franczyzobiorca realizuje produkcję na podstawie technologii udostępnionej mu przez franczyzodawcę. Dystrybucyjna - franczyzobiorca sprzedaje towary wyprodukowane przez franczyzodawcę. Punkt sprzedaży przyciąga klientów znanym logo, a wystrój i wyposażenie są realizowane w porozumieniu z franczyzodawcą. Franczyza usługowa polega na korzystaniu franczyzobiorcy z know-how, oznaczeń handlowych i znaków towarowych przy obsłudze klientów.

Franczyza. Jakie warunki należy spełnić? Jakie ponieść koszta?

Aby prowadzić działalność franczyzową, należy przede wszystkim posiadać odłożone środki pieniężne. Przedsiębiorca musi "na dzień dobry" ponieść spore koszty, wykupując licencję, utrzymując lokal, zatrudniając pracowników i płacąc im wynagrodzenia. Zyski zaczną przychodzić dopiero po czasie, dlatego każdy przedsiębiorca zainteresowany franczyzą powinien mieć określony wkład własny. Wysokość zależy od rodzaju franczyzy i rozpoznawalności marki.

Opłata początkowa w usługach zaczyna się zazwyczaj od 10 tys. zł, nie licząc dodatkowych kosztów. Franczyza w branży gastronomicznej może jednak pożreć na starcie ponad ok. 100-200 tys. zł. W trakcie kilku miesięcy sporym obciążeniem mogą być opłaty okresowe, które wynoszą określony procent od sprzedaży.

Sukces w dużej mierze zależy również od doboru partnera, czyli franczyzodawcy. Choć na starcie możesz liczyć na wsparcie w rozkręceniu biznesu, źle zorganizowany biznes może narazić cię na olbrzymie długi. Mając niewielkie zaplecze finansowe, lepiej wybrać mniejszą markę.

Kto może założyć franczyzę? Jak zostać franczyzodawcą?

Wiesz już, jak wygląda zakładanie działalności z punktu widzenia franczyzobiorcy. Warto jednak wiedzieć, jak to jest założyć markę, która może stać się firmą matką dla innych.

Jak zostać franczyzodawcą? Nie licząc posiadania odłożonych środków na rozkręcenie biznesu, jedną z najważniejszych rzeczy jest pomysł, który wypełni niszę na rynku. Franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcom model prowadzenia biznesu, który jest sprawdzony i skuteczny, opracowany na podstawie własnego doświadczenia.

Aby sfranczyzować swój biznes, musi on funkcjonować na rynku przynajmniej rok i być dochodowy. Niezbędny jest także biznesplan, ustalenie założeń finansowych, opracowanie wizualizacji sieci, spisanie know-how, czyli fachowej wiedzy o prowadzeniu przedsiębiorstwa. Przed założeniem sieci franczyzowej pamiętaj jednak o analizie opłacalności planowanego przedsięwzięcia. Dopiero potem możesz zabrać się za przygotowanie strategii promocji i poszukiwanie franczyzobiorców.

Firmy franczyzowe najczęściej rozwijają się w sektorach: gastronomicznym (McDonald's), spożywczym (Żabka), odzieżowym, usługowym. Na starcie otwarcie biznesu franczyzowego przynosi mniejsze ryzyko i daje większą wiarygodność. Jednak nie zwalnia to z obowiązku zainwestowania w biznes dużych pieniędzy. Ponadto franczyzodawca również liczy na zyski, dlatego ważne jest odpowiedzialne prowadzenie biznesu, aby każda ze stron wynosiła korzyści ze współpracy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(6)
Franczyzobior...
4 miesiące temu
Niedowiarkom wyjaśnię, że z franczyzy niejednej można się dość szybko utrzymać. Oczywiście trzeba dużo pracy, motywacji, trochę szczęścia, oszczędności I czasu. Jeśli nie znasz branży to forma franczyzy bardzo ułatwia sprawę bo człowiek wyobraża sobie skomplikowane rzeczy których musi się nauczyć (choćby podatki) aby założyć działalność i to go odpycha. A więc praca na własne I dobre zarobki kosztem ryzyka, odpowiedzialnosci, stresów. Żabka to raczej zły pomysł. Restauracja kebab czy lody w mieście? Nie może się nie udać! Świetne na pierwszy biznes ale i niekoniecznie (znam przykład kolegi który najpierw otworzył coś swojego a potem franczyzę). W Polsce jest duża konkurencja we wszystkim a franczyzodawca daje ci know-how. To jest dosłownie zapłacenie komuś za wiedzę. Jeszcze na wszystko dostajesz dofinansowanie z urzędu pracy.
Qbam
2 lata temu
Fatalny artykuł promujący asymetryczne relacje między przedsiębiorcami.Z franczyzy wynika więcej zła i problemów niż korzysci
victor
2 lata temu
...zwolenikiem to mozna byc tylko co niby z tego ma wynikac...ze Dyzio marzyciel, ktory nie zna realiow dzisiejszego rynku rozwinie wlasna marke...chociaz pod marka; Janusz mozna by sprobowac, mimo ze sukcesu 4F nie wroze, bo widac w tej marce powiazania i promocje pod patronatem rzadu - mimo, ze ubranie olipijczykow w to (4F) wygladalo tragicznie za ciasne i z faldami. Dlatego na tej podstawie wroze marce Janusz jakies nadzieje.
R8.
2 lata temu
ja z kolei jestem zwolennikiem rozwijania własnej marki, bez bagażu w postaci dzielenia się zyskami
victor
2 lata temu
...wpierw zatem trzeba zapisac sie do partii i miec wspolne zdjecie z prezesem lub przewodniczacym ewentualnie z sekretarzem partii...wprawdzie dzis to juz nie ma znaczenia, kto prezesem, a kto przewodniczacym czy pierwszym sekreterzam partii...ale te zjednoczenie w imie Ukrainy nie moze przeciez dlugo trwac.