Dla LOT-u to potężny cios. Przewoźnik ujawnił dane za 2021 r. 

Ponad miliard złotych netto straciły Polskie Linie Lotnicze LOT w ramach swojej działalności podstawowej w ubiegłym roku. Państwowy przewoźnik przekonuje, że to dla niego ostatni tak trudny rok. W 2022 r. spółka planuje przewieźć około 8 milionów pasażerów.

Niemal miliard złotych starty LOT-u w 2021 r.Niemal miliard złotych starty LOT-u w 2021 r.
Źródło zdjęć: © East News | Tomasz Jastrzebowski/REPORTER

Strata z działalności podstawowej za rok 2021 wyniosła 1 mld 327 mln zł netto - poinformował w komunikacie LOT. Spółka podała, że strata zostanie pokryta z kapitału zapasowego oraz przyszłych zysków przewoźnika. W 2020 r. LOT odnotował stratę netto w wysokości 1 mld 41 mln zł wobec zysku w 2019 r. w wysokości 68,9 mln zł.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pilot Airbusa lądował przy silnym wietrze. Świadkowie przecierali oczy ze zdumienia

Ponad miliard straty LOT-u

W 2021 r. LOT wykonał na 151 trasach ponad 54 tys. operacji lotniczych, przewożąc niemal 4,2 mln pasażerów do 109 portów lotniczych, i pokonując w tym czasie 80 milionów kilometrów. W 2020 r. narodowy przewoźnik przewiózł 3,1 mln pasażerów. "Porównując osiągnięte wyniki z uzyskanymi w 2019 roku widzimy, że pandemia koronawirusa spowodowała spadek liczby pasażerów o 69 proc., co także w znacznym stopniu wpłynęło na wyniki finansowe spółki" - wskazał LOT.

Narodowy przewoźnik wskazał, że rok 2021 upłynął pod znakiem wychodzenia z globalnego kryzysu wywołanego pandemią. LOT zwrócił uwagę, że branża lotnicza poniosła ogromne straty w wyniku pandemii COVID-19.

W ocenie LOT-u, pierwsze kilka miesięcy 2021 były najtrudniejszym czasem dla spółki. Dopiero od sezonu letniego sytuacja systematycznie zaczęła się poprawiać, a ruch pasażerski powoli powracał. Zauważono jednak, że segment podróży biznesowych odradza się znacznie wolniej od pozostałych. Dlatego LOT - jak wskazano - szukając nowych możliwości, wykorzystał 2021 r. na rozszerzenie swojej działalności w segmencie podróży wakacyjnych.

Prognozy dla LOT-u na 2022 r.

Jak informowaliśmy w money.pl, LOT przewidywał, że w 2022 r. przewiezie o jedną trzecią mniej pasażerów niż w rekordowym 2019 r. To oznaczałoby uzyskanie wyniku na poziomie ok. 7 mln pasażerów, czyli mniej więcej milion mniej, niż spodziewał się przewoźnik jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie. Najnowsze prognozy spółki mówią o 8 mln pasażerów, a w kolejnych latach ma istnieć szansa na osiągnięcie wyników podobnych do tych sprzed pandemii. W 2019 r. z usług LOT-u skorzystało 10 mln pasażerów.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują