Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Walków
|

Dlaczego podczas startu i lądowania trzeba złożyć stoliki, wyprostować fotel i odsłonić okna?

3
Podziel się:

Na krótko przed startem samolotu, personel pokładowy przechodzi przez kabinę pasażerską, sprawdzając, czy jest przygotowana do rozpoczęcia lotu. Stewardzi i stewardessy upewniają się, że bagaż podręczny jest zabezpieczony, pasy zapięte. Każą też wyprostować oparcia foteli, złożyć stoliki i odsłonić roletki w oknach. Dlaczego?

Dlaczego podczas startu i lądowania trzeba złożyć stoliki, wyprostować fotel i odsłonić okna?
Po instruktażu bezpieczeństwa personel pokładowy sprawdza, czy pasażerowie mają zapięte pasy, stoliki są złożone, a oparcia foteli wyprostowane. (Adobe Stock, yaroslav astakhov)

Odpowiedzi na te pytania udziela zawodowy pilot Patrick Smith w swojej książce "Pilot ci tego nie powie. Wszystko, co warto wiedzieć, o lataniu samolotem" (Wyd. Muza, 2019).

"Stolik musi być złożony, aby w razie uderzenia lub nagłego zmniejszenia prędkości pasażer się nań nie nabił. Poza tym dzięki temu nic nie blokuje drogi do przejścia podczas ewakuacji. Odpowiednie ustawienie fotela również zapewnia łatwiejszy dostęp do przejścia, a ponadto utrzymuje ciało w najbezpieczniejszej pozycji. Łagodzi urazy kręgosłupa szyjnego spowodowane szarpnięciem oraz zapobiega zsunięciu się pod pas bezpieczeństwa, jak to nazywamy, zanurkowaniu. Pas powinien być umieszczony nisko i naciągnięty" - wyjaśnia w jednym z rozdziałów.

Z tych samych powodów personel pokładowy prosi pasażerów o to, by większe urządzenia elektroniczne, takie jak laptopy, na czas startu i lądowania znalazły się w bagażu podręcznym, kieszeni fotela lub na półce.

Zobacz także: Tego nigdy nie rób w samolocie

Odsłonięte rolety w oknach i przyciemnione światło na czas startu samolotu

Innym wymogiem podczas startu i lądowania jest podniesienie roletek w oknach samolotu. Jak tłumaczy Smith, dla personelu pokładowego to ułatwienie w ocenie potencjalnych niebezpieczeństw na zewnątrz. Chodzi m.in. o pojawienie się ognia, fruwających w powietrzu przedmiotów - wszystkiego, co mogłoby utrudnić lub uniemożliwić natychmiastową ewakuację.

"Pomaga również pasażerowi, ponieważ może on dzięki temu zorientować się w sytuacji w razie nagłego uderzenia - przechylenia, uderzenia w ziemię" - dodaje Smith.

W samolotach, które startują przed wschodem słońca lub po zmroku, dodatkowo przyciemnia się oświetlenie kabiny. Z tego samego powodu.

Jasne, oślepiające światło uniemożliwia zobaczenie, co dzieje się na zewnątrz. Co więcej, pasażer, którego oczy zostały zawczasu przygotowane do mroku, nie poczuje się nagle jak ociemniały, kiedy trzeba będzie rzucić się do drzwi w ciemności lub dymie - wyjaśnia pilot w swojej książce.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
Dildo Marian
2 lata temu
A ja wale konia po cichu przy starcie Bo potem może być za późno
ObKatB
2 lata temu
napiszcie lepiej po co te bezprawne testy przed startem i po wylądowaniu. PARANOJA
Flajradar
2 lata temu
no i gra