Kierowcy odetchną. Nowa trasa połączy Pomorze Zachodnie i centrum
Szczeciński oddział GDDKiA zakończył ten tydzień z przytupem. Drogowcy podpisali umowy na realizację dwóch odcinków trasy S10. Chodzi o bardzo ważną drogę ekspresową, która do końca dekady ma połączyć Szczecin i Piłę, a także lepiej skomunikować Pomorze Zachodnie z centrum kraju.
Pierwsza z podpisanych przez GDDKiA umów dotyczy odcinka S10 Suchań - Recz o długości 19,6 km. Opiewa na kwotę 667,52 mln zł. Realizacją inwestycji podejmuje się konsorcjum firm Kobylarnia oraz Mirbud Skierniewice.
Przedmiotem drugiej umowy jest 16-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S10 Piecnik - Wałcz. Realizacją zajmie się Budimex. Firma wygrała przetarg z ofertą w wysokości 552,2 mln zł.
Obie umowy dotyczą zarówno projektu budowlanego, jak i samej budowy wspomnianych odcinków S10. Wykonawcy, zanim przystąpią do robót fizycznych, mają 10 miesięcy na zaprojektowanie infrastruktury oraz złożenie wniosku o ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Chów klatkowy" pod Warszawą. Nie zostawiają suchej nitki na inwestycji dewelopera
GDDKiA szacuje, że drogowcy zaczną prace budowlane pod koniec 2025 r. "Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r." - informuje szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Dziura na mapie dróg ekspresowych w Polsce
"Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin - Piła będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10 (droga krajowa nr 10 - red.), między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Mieszkańcy odetchną od ruchu tranzytowego, który jest szczególnie uciążliwy ze względu na to, że na DK10 aż 30 proc. ruchu stanowią pojazdy ciężarowe" - wskazuje GDDKiA.
Cały odcinek Szczecin - Piła będzie miał 113 km. GDDKiA w najbliższych tygodniach planuje podpisywać umowy na kolejne etapy. Wszystkie mają być otwarte - według planu - w 2028 r. Trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Zaplanowano budowę 13 węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt.
Nowa droga ekspresowa ma nie tylko poprawić komunikację w regionie, ale też między Pomorzem Zachodnim a centrum kraju.
"Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2" - podaje GDDKiA.