Drogowcy wreszcie się doczekali. Dostaną więcej pieniędzy za rozpoczęte budowy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kilka miesięcy temu zapowiedziała, że podniesie poziom waloryzacji kontraktów drogowych z 5 proc. do 10 proc. Nowe umowy są już podpisywane z wyższą stawką, ale drogowcy wciąż czekali na zmiany dot. już rozpoczętych inwestycji. I w końcu się doczekali. GDDKiA w piątek (22 lipca) podpisała 29 aneksów z wykonawcami.

Budowa drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz Północ - Nowe Marzy, stan na czerwiec 2022 r.Budowa drogi ekspresowej S5, zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © GDDKiA | GDDKiA
oprac.  LOS

Podniesienie waloryzacji kontraktów drogowych GDDKiA ogłosiła pod koniec marca. Od tego momentu wykonawcom wciąż rosną koszty budowy, o czym pisaliśmy w money.pl wiele razy.

Po trzech miesiącach od ogłoszenia podniesienia waloryzacji - nowe umowy już ją uwzględniają - w piątek (22 lipca) GDDKiA zaczęła również zatwierdzać aneksy do kontraktów na trwające już inwestycje. - Cała Polska na to czeka - powiedział money.pl kilka tygodni temu dyrektor budowy ważnej trasy, nie ukrywając zniecierpliwienia.

"Zgodnie z przyjętym harmonogramem podpisaliśmy dzisiaj 29 aneksów z firmami Budimex, Strabag, Mirbud (Skierniewice) i Porr. Kolejne będą podpisywane w przyszłym tygodniu oraz w sierpniu" - przekazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Rosja atakuje Ukrainę, Polska płaci więcej drogowcom

Podpisane aneksy dotyczą inwestycji realizowanych w ramach rządowych programów: Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Obejmują wynagrodzenie za prace wykonane po 24 lutego, czyli po wybuchu wojny w Ukrainie i związanych z nią skutków ekonomicznych.

Waloryzacji podlega 50 proc. kontraktu. Przy podwyższaniu (lub obniżaniu) wartości umowy brane są ceny materiałów w tzw. koszyku. To: paliwa, asfalt, cement, kruszywa, stal, średnie wynagrodzenie pracowników branży. Dodatkowo brany pod uwagę jest też wskaźnik inflacyjny.

Drogowcy ustalili, że waloryzacji podlega połowa wartości kontraktu, by ryzyko związane z realizacją inwestycji było rozłożone i na GDDKiA, i na wykonawcę. "Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych" - wyjaśnia Dyrekcja.

Wybrane dla Ciebie
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Orban na Węgrzech chwali się "tarczą finansową" USA. Trump zaprzecza
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Warszawa kupi 120 autobusów. Będą mogły przewozić rannych
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Rząd kontratakuje. Kryptoaktywa wrócą do Sejmu. Jest decyzja
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Henryk Kania wróci do Polski? Jest nowa decyzja sądu
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Polski atom. UE daje zielone światło
Polski atom. UE daje zielone światło
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Decyzja lokalizacyjna CPK. Jest ważny ruch wojewody
Decyzja lokalizacyjna CPK. Jest ważny ruch wojewody
"Operacja Gatekeeper". USA udaremniły gigantyczny przemyt czipów Nvidia do Chin
"Operacja Gatekeeper". USA udaremniły gigantyczny przemyt czipów Nvidia do Chin
Media: Europa gotowa na uwolnienie zamrożonych aktywów Rosji
Media: Europa gotowa na uwolnienie zamrożonych aktywów Rosji