Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Drożyzna oraz wojna opóźniły wielkie inwestycje. Chodzi m.in. o drogi i kolej

6
Podziel się:

Wiele inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, na które samorządy i państwo otrzymały dotacje unijne w perspektywie do 2023 r., nie zostaną skończona na czas. Z opóźnieniem oddana zostanie np. autostrada A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce czy kolejowy tunel średnicowy w Łodzi.

Drożyzna oraz wojna opóźniły wielkie inwestycje. Chodzi m.in. o drogi i kolej
Budowa tunelu średnicowego w Łodzi. To gigainwestycja PKP PLK warta ponad 1,7 mld zł (Agencjawyborcza.pl, Marcin Stępień)

Inwestycje, na które samorządy i państwo (np. GDDKiA i PKP PLK) otrzymały unijne dofinansowanie w perspektywie unijnej na lata 2014-2020, powinny być najpóźniej rozliczone z Brukselą do końca tego roku. Już teraz wiadomo jednak, że wiele z nich nie uda się zrealizować do tego czasu.

"Puls Biznesu" informuje, że np. Warszawa, Poznań, Łódź i Szczecin chcą przesunąć rozliczenie niektórych kontraktów do innego programu unijnego - Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Jeśli się uda, inwestorzy zyskają czas na realizację i rozliczenie prac do 2027 r.

Samorządowcy wyjaśniają, że muszą starać się o tzw. fazowanie projektów ze względu na ograniczone możliwości finansowe miast. Problemy powstały w wyniku np. pandemii COVID-19, "polityki fiskalnej państwa" - wskazuje Warszawa, odpływu pracowników na wojnę w Ukrainie, a także wzrostów cen surowców energetycznych oraz materiałów budowlanych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Pieniądze z UE pod znakiem zapytania. "Ogromne zmartwienie"

Ogromne inwestycje będą oddane z opóźnieniem

Dziennik podaje, że np. stolica Polski, Łódź, Poznań i Szczecin starają się o przesunięcie terminów dla wielkich inwestycji w infrastrukturę tramwajową. W Warszawie chodzi o budowę trasy do Wilanowa wraz z zakupem niskoemisyjnych pojazdów - projekt oszacowano na ok. 2 mld zł netto.

Co ważne, nie tylko samorządy chcą rozliczyć dotacje kilka lat później. "Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje fazowanie prac wartych 1,85 mld zł. Chodzi o kontrakty na budowę autostrady A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce, a także odcinków dróg ekspresowych: S7 Widoma - Kraków, S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, S7 Płońsk - Czosnów i S61 Łomża Zachód - Stawiski" - pisze "PB"

PKP Polskie Linie Kolejowe liczą z kolei na fazowanie prac wartych 5,8 mld zł. Wśród nich jest budowa tunelu średnicowego w Łodzi, który za ponad 1,7 mld zł (1,4 mld to unijna dotacja) połączy stacje: Fabryczna, Kaliska i Żabieniec.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(6)
Fryderyk
rok temu
Dobrze, że u mnie w remoncie domu nic się nie opóźniło. Firma Nadzory Konieczny to specjaliści, doskonale się sprawdzili, są terminowi, rzeczowi i przede wszystkim dokładni, co w tym zawodzie jest niezwykle istotne!
victor
rok temu
Reasumujac, plan B w zarysie proszę tez wziasc pod uwagę ze z Bidenem czy już po nim Waszyngton dogada się z Rosja...no i jak III?
victor
rok temu
...tym razem więc trzeba się pozbyć tylko bolszewików typu LSD i promotorów tego ciężkiego nałogu - tv Republika i TVP...no i jak?
victor
rok temu
...samochody spalinowe wrócą do łask i żadnej smugi cienia ciągnącej się w pantalonach towarzyszy z Brukseli, żadnych tez opłat za dwutlenek i mięsa ile zechcieć, i nabrali, i powrót kopalni węgla...no i jak?
victor
rok temu
Woja trochę potrwa jeśli powrót na łono Kremla można nazwać wojna szczególnie ze niczego nie będzie brakować...nawet cieplej wody w kaloryferach.