Europa reaguje na decyzje Trumpa. Nawet McDonald's traci przychody
Europejski Bank Centralny zwraca uwagę na swoim oficjalnym blogu, że bojkotowanie w Europie towarów z USA staje się wyraźnym i potencjalnie długofalowym trendem, a konsumenci są zdecydowani rezygnować z amerykańskich produktów - informuje "The New York Times".
Odkąd prezydent Donald Trump postanowił nałożyć cła na partnerów handlowych Stanów Zjednoczonych Europejczycy wydają się być zniechęceni do towarów pochodzących z USA. Amerykański fast food McDonald’s poinformował o niższych wydatkach konsumentów w pierwszym kwartale - informuje amerykański dziennik.
"Nowo wprowadzone amerykańskie cła handlowe na produkty europejskie sprawiają, że europejscy konsumenci zastanawiają się dwa razy nad tym, co mają w koszyku" - napisał Europejski Bank Centralny w poście na blogu o swoich badaniach nad zachowaniami konsumentów.
McDonald’s zauważył spadek sprzedaży, a Tesla, której właścicielem jest doradca Trumpa i ważny sponsor jego kampanii wyborczej Elon Musk, jest bojkotowana i ponosi poważne straty - czytamy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polak buduje satelity i systemy kwantowe - wprowadza Polskę do kosmicznej elity - Grzegorz `Brona
McDonald's poinformował niedawno, że za granicą, zwłaszcza w Europie Północnej i Kanadzie, obserwuje wzrost negatywnego nastawienia do marek amerykańskich.
Zaobserwowaliśmy 8-10-punktowy wzrost nastrojów antyamerykańskich - powiedział w zeszłym tygodniu Chris Kempczinski, dyrektor generalny McDonald's. Ocenił, że konsumenci za granicą "będą ograniczać zakupy amerykańskich marek".
W I kwartale globalne przychody sieci McDonald’s, które obejmują też opłaty od franczyzobiorców, w porównaniu z poprzednim rokiem spadły o 3 proc. - do 6 mld dol. Dochód netto spadł również o 3 proc. - do 1,9 mld dol. - informował "NYT" na początku maja.
Konsumenci są skłonni zapłacić więcej
Spada sprzedaż ketchupu firmy Heinz, chipsów Lays, a w Szwecji posiadacze Tesli zaczęli naklejać na swe samochody naklejki z napisem "Wstyd" - wylicza "NYT".
Duńczycy zaczęli na Facebooku organizować kampanie bojkotu amerykańskich towarów. W marcu tamtejsza sieć dyskontów spożywczych Netto zaczęła oznaczać europejskie produkty za pomocą gwiazdki. To ukłon w stronę klientów, którzy bojkotują towary z USA. Wcześniej zwracali uwagę, że podczas zakupów nie jest łatwo znaleźć informację o producencie.
Duńska grupa na Facebooku, która namawia do bojkotu towarów z USA, liczy 95 tys. osób, a jej członkowie podpowiadają sobie nawzajem, co jest produkowane w USA.
Zniechęcenia Europejczyków do wieloletniego sojusznika nie będzie łatwo odwrócić. Badanie Europejskiego Banku Centralnego (EBC) wskazało, że nawet jeśli wprowadzone zostaną 5-procentowe cła na amerykańskie towary sprzedawane w Europie, to Europejczycy nadal będą skłonni je ignorować - pisze "NYT".
EBC ustalił, że europejscy konsumenci są skłonni wybierać droższe towary i usługi, byle wziąć odwet za cła Trumpa - dodaje dziennik.