Ferrari prezentuje pierwszy samochód elektryczny. I nową strategię
Włoski producent luksusowych samochodów Ferrari zaprezentował swój pierwszy elektryczny model w siedzibie w północnych Włoszech. Samochód o nazwie Elettrica ma być dostarczany klientom od końca 2026 roku zgodnie ze strategicznym planem firmy do 2030 roku. Akcje spółki spadły w handlu przedsesyjnym o 14 proc. po ogłoszeniu nowych planów rozwoju.
Prezes Ferrari Benedetto Vigna podkreślił podczas prezentacji, że samochód elektryczny stanowi uzupełnienie, a nie zastąpienie dotychczasowej oferty. Model Elettrica ma działać obok tradycyjnych samochodów spalinowych i hybryd w portfolio włoskiego producenta. Firma po raz pierwszy ujawniła szczegóły dotyczące swojego programu rozwoju pojazdów elektrycznych, który został ogłoszony w 2022 roku.
W opublikowanym planie strategicznym do 2030 roku Ferrari przedstawiło nowe proporcje swojej oferty produktowej. Do końca dekady gama modeli ma składać się z 40 proc. samochodów z silnikami spalinowymi, 40 proc. hybryd oraz 20 proc. pojazdów w pełni elektrycznych. Oznacza to znaczące obniżenie wcześniejszych ambicji elektromobilności z 2022 roku, kiedy cele dla samochodów elektrycznych i spalinowych były odwrócone.
Skoro Polacy zarabiają więcej, to dlaczego uważają, że biednieją? Analityk odpowiada
Ostrożne prognozy finansowe rozczarowują inwestorów
Choć Ferrari zwiększyło produkcję hybryd od 2022 roku, dostawy tych modeli wykazały stagnację w ostatnich kwartałach. Część analityków z Wall Street przewidywała obniżenie celów dotyczących elektryfikacji. Eksperci z Deutsche Bank sugerowali, że inwestorzy mogą pozytywnie odebrać powrót Ferrari do portfela spalinowego charakteryzującego się wyższymi marżami.
Spadek kursu akcji związany jest bardziej z ostrożnymi prognozami finansowymi na 2030 rok niż z samą prezentacją modelu elektrycznego. Firma spodziewa się przychodów na poziomie około 9,0 mld euro oraz EBITDA wynoszącego co najmniej 3,6 mld euro do 2030 roku. Według Toma Narayana, analityka z RBC Capital Markets, prognoza EBITDA oznacza złożoną roczną stopę wzrostu na poziomie 6 proc., znacznie poniżej 10 proc. implikowanych przez prognozy z 2022 roku.
Ferrari przewiduje również osiągnięcie 90 tys. aktywnych klientów do 2030 roku. Producent planuje wprowadzać średnio cztery nowe modele samochodów rocznie w latach 2026-2030. Firma dołącza do innych producentów luksusowych aut, którzy rewidują swoje plany elektryfikacji w obliczu zmieniających się warunków rynkowych i preferencji klientów.