FlixBus ma 10 lat. "Musieliśmy wejść na rynek amerykański, by być globalnym graczem"

Symbolicznym początkiem działalności FlixBusa był 15 lutego 2013 r. Od tamtej pory firma przewiozła 300 mln pasażerów i działa na czterech kontynentach. - Musieliśmy wejść na rynek amerykański, bo bez tego nie można być globalnym graczem - powiedział André Schwämmlein, CEO i współzałożyciel.

FlixBus przy okazji 10. rocznicy działalności zapowiedział najlepsze wyniki finansowe w historiiFlixBus przy okazji 10. rocznicy działalności zapowiedział najlepsze wyniki finansowe w historii
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | dvoevnore
Marcin Walków

FlixBus dziś działa na rynkach od Brazylii, przez USA po Turcję. Od 2013 r. z jego usług skorzystało łącznie 300 mln pasażerów, a siatka połączeń liczy 5,5 tys. miast. Flota autobusów pod szyldem FlixBusa to ponad 4 tys. pojazdów. Niemal wszystkie należą do lokalnych firm, będących podwykonawcami niemieckiej platformy.

- Dzięki temu na każdym rynku jesteśmy lokalną firmą. My jako platforma odpowiadamy za sprzedaż, marketing, siatkę połączeń i strategię, a właściciele autobusów odpowiadają za jej wykonanie - tłumaczył Schwämmlein. FlixBus zakończył ubiegły rok wynikiem 60 mln pasażerów i 1,5 mld euro przychodów. Firma nie ogłosiła jeszcze wyników finansowych, bo trwa audyt jej sprawozdania finansowego. 15 lutego zorganizowała konferencję rocznicową w siedzibie w Monachium.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak zmieni się lotnicza mapa świata po wojnie w Ukrainie? "Chiny mają szansę stać się jeszcze większym rynkiem"

Flix planuje ekspansję do Azji i rozwój połączeń kolejowych

W 2021 r. FlixBus przejął amerykańską firmę autokarową Greyhound, największego w USA operatora autobusów na dalekich trasach. Transakcja była warta blisko 150 mln euro. Na tamtejszym rynku pojawił się trzy lata wcześniej, ale nie miał dominującej pozycji. - Musieliśmy wejść na rynek amerykański, bo bez tego nie można być globalnym graczem - podkreślił CEO Flixa.

W planach jest dalsza ekspansja - w tym roku w Chile, a w przyszłości również w Azji. Schwämmlein widzi potencjał do wzrostu w Azji, która jest bardzo dużym rynkiem przewozów autobusowych. Podkreślił jednak, że na pierwsze ogłoszenia trzeba będzie jeszcze poczekać. - Jeśli wchodzimy na jakiś rynek, chcemy być na nim przez długi czas. Dlatego długo będziemy szukać odpowiedniego partnera na azjatyckim rynku. Nie robimy tego po to, by ten biznes sprzedać - zaznaczył CEO Flixa i jeden ze współzałożycieli.

W naszej historii zamknęliśmy tylko jeden rynek: Rosję. I to nie ze względów biznesowych, a z powodów moralnych. Wspieramy Ukrainę i nigdy nie zawiesiliśmy działalności w tym kraju, obsługujemy dziś 18 tras. Mobilność jest potrzebą, a my musimy ją zapewnić, zwłaszcza w czasach kryzysu. Ukraina jest częścią Europy i nic nie świadczy o tym lepiej niż łączenie jej z Europą - podkreślił Schwämmlein.

Flix stawia na rozwój połączeń kolejowych pod marką FlixTrain. Od 2018 r. działają one na rynku niemieckim i szwedzkim. - To będzie filar naszego rozwoju na europejskim rynku na długie lata. Wierzę, że transport zbiorowy odniesie sukces, jeśli będzie łączyć autobus i pociąg - zwrócił uwagę.

Dopytywany przez dziennikarzy o perspektywę wejścia marki FlixTrain do kolejnych krajów, odpowiedział zachowawczo, że jest to z pewnością kwestia lat, a może i kolejnej dekady. - Planujemy w perspektywie 10 i 20 lat - stwierdził.

Zwrócił uwagę, że rynek dalekobieżnych przewozów autobusowych w Unii Europejskiej został już w dużej mierze zliberalizowany, ale w przewozach kolejowych wciąż dominującą pozycję mają przewoźnicy państwowi. - Na tę chwilę nie możemy jeszcze ogłosić wejścia do kolejnych krajów Europy - zaznaczył Schwämmlein.

Od lewej: André Schwämmlein, CEO i współzałożyciel Flix, Christoph Debus, dyrektor finansowy (CFO)
Od lewej: André Schwämmlein, CEO i współzałożyciel Flix, Christoph Debus, dyrektor finansowy (CFO) © materiały prasowe

Flix nie wybiera się na giełdę

Flix nie planuje też debiutu giełdowego. - IPO to opcja finansowania przedsiębiorstw. My jesteśmy bardzo dobrze umocowani finansowo, mamy silnych akcjonariuszy, działamy na rynkach przynoszących zyski - powiedział Christoph Debus, dyrektor finansowy w firmie Flix.

Firma prognozuje, że motorem dalszego wzrostu będzie rozwój siatki połączeń na istniejących rynkach i wchodzenie z ofertą przewozów autobusowych do kolejnych krajów. - Dążymy do co najmniej 20-proc. wzrostu przychodów w tym roku - dodał Debus.

Zapytani o kwestię podnoszenia cen biletów w świetle rosnących kosztów paliwa, przedstawiciele Flixa zapowiedzieli, że chcą tego uniknąć. - Oczywiście, nie jesteśmy niezależni od inflacji, zwłaszcza cen paliwa i energii. Ale naszą ambicją jest pozostać przystępnym cenowo, stąd nie powinno dojść do zauważalnego skoku cen biletów - podkreślił André Schwämmlein.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Wielka awaria w internecie. Jest problem z Cloudflare
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Netflix wyłożył gotówkę. Przejmie właściciela TVN? Nowe informacje
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025