Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|
aktualizacja

Galerie handlowe otwarte. Transakcje kartą pokazują silny wzrost sprzedaży

13
Podziel się

Otwarcie galerii handlowych spowodowało silny wzrost sprzedaży - wynika z analizy transakcji kartami płatniczymi klientów Credit Agricole. W przypadku sklepów odzieżowych i obuwniczych wydatki były o 17 proc. wyższe niż przed zamknięciem.

Do galerii handlowych wrócili klienci.
Do galerii handlowych wrócili klienci. (Flickr)
bDoOjJUB

W obawie przed fatalnymi skutkami ekonomicznymi zamrożenia gospodarki przez koronawirusa rząd powoli znosi obostrzenia. Otwarte są już m.in. galerie handlowe i widać, że Polacy z tej okazji skorzystali i już w pierwszym tygodniu wydali w sklepach dużo pieniędzy. Można tak wnioskować po wyraźnym wzrośnie transakcji kartami płatniczymi klientów Credit Agricole.

Główny ekonomista banku Jakub Borowski wskazuje, że sklepy działające w galeriach odnotowały silny wzrost sprzedaży (bezpośredniej i online). Hotele również, choć mamy tu efekt niskiej bazy. Wciąż poziom wydatków na hotele jest bardzo niski. Na małą sprzedaż nie powinny narzekać za to sklepy budowlane.

bDoOjJUD

Zniesienie obostrzeń przyczyniło się do zwiększenia wydatków klientów banku w kategorii "hotele" o około 50 proc. w porównaniu do poprzedniego tygodnia. Mimo tego dalej stanowiło to tylko 15 proc. przeciętnych tygodniowych wydatków z lutego.

Zobacz także: Balcerowicz o polityce gospodarczej PiS. "Niezwykłe szkodnictwo"

Z kolei wartość transakcji w marketach budowlanych i supermarketach utrzymywała się w ubiegłym tygodniu na podobnym poziomie jak dwa i trzy tygodnie temu, wyraźnie wyższym niż w lutym.

bDoOjJUJ

Głód zakupów jak przed epidemią

Co z galeriami handlowymi? Na potrzeby analizy ekonomiści Credit Agricole przyjęli założenie, że do wydatków realizowanych w galeriach wezmą transakcje kartami w sklepach zajmujących się sprzedażą sprzętu rtv, agd i mebli, salonów odzieżowych i obuwniczych oraz innych sklepach, które zazwyczaj można spotkać w centrach handlowych (księgarnie, drogerie, jubilerzy, sklepy sportowe itd.).

bDoOjJUK

"Można zauważyć, że sprzedaż w kategorii rtv, agd i meble zwiększyła się w ubiegłym tygodniu dwukrotnie w porównaniu do poziomu sprzed dwóch tygodni i ukształtowała się na poziomie o 60 proc. wyższym niż przed wybuchem epidemii. Skala ożywienia w przypadku sklepów odzieżowych i obuwniczych była jeszcze większa. Wartość transakcji wzrosła o 144 proc. pomiędzy tygodniami i była wyższa o 17 proc. niż przed zamknięciem galerii handlowych" - wyliczają eksperci.

Dodają, że sprzedaż w kategorii "inne wydatki sklepy w galeriach" zwiększyła się w ubiegłym tygodniu o 30 proc. i była zbliżona do wartości obserwowanych w lutym.

W swojej analizie ekonomiści podkreślają, że szacunek wydatków w kategorii "galerie handlowe" jest tylko przybliżeniem rzeczywistych wydatków dokonywanych w centrach handlowych. Uwzględnili w nich bowiem również transakcje dokonywane w internecie i sklepach, które nie znajdują się fizycznie w galeriach (np. wolnostojący salon RTV lub drogeria).

bDoOjJUL

"Niemniej jednak na podstawie dych danych można wnioskować o kierunku względnych zmian obrotów w centrach handlowych" - podkreślają.

Wydatki w górę

"Analizując łączną wartość transakcji wszystkich klientów indywidualnych w kolejnych tygodniach można zauważyć, że w ubiegłym tygodniu były wyższe o około 8 proc. w porównaniu do przeciętnej wartości tygodniowej z lutego. Na szczególną uwagę zasługuje wyraźny wzrost wydatków na usługi - zwiększyły się one o 32 proc. w porównaniu do wartości sprzed dwóch tygodni i obecnie są one zbliżone do poziomów obserwowanych w lutym" - podsumowują ekonomiści.

bDoOjJUM

Dodają jednak, że jest to pozorna poprawa związana z sezonowym wzrostem popytu na niektóre usługi, m.in. na budowlano-remontowe, wymianę opon, naprawę i montaż klimatyzacji czy usługi ogrodnicze. Tym samym wielkość transakcji w ubiegłym tygodniu była nadal niższa o około 20 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok temu.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

bDoOjJVe
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(13)
koki
7 miesięcy temu
i tak śledzą ludzi, ile wydają i na co, ja wszędzie gotówką płacę
Ola
7 miesięcy temu
Najpierw mówią że w Galeriach nie ma tłoko po otwarciu a teraz piszą ze tłumy ruszyły na sklepy Już nie wiem gdzie prawda
xxxx
7 miesięcy temu
Nic w tych galeriach nie ma. Stare byle jakie gatunkowo ciuchy, chińska masówka, odzież śmietnikowa.
bDoOjJVf
dddddd
7 miesięcy temu
permamentna inwigilacja ,przypomniał klasyk
dd
7 miesięcy temu
To proste.Ludzie nagradzają się za wytrwałość w kwarantannie narodowej kupując różne rzeczy - tak będzie przez przez 3-4 tyg,potem nastąpi wielomiesięczny spadek zakupów wszystkich kategorii.