Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Ceglarz
|
aktualizacja

Gapowicze mają 436 mln zł długu. Chodzi o 300 tys. osób

4
Podziel się:

Polscy gapowicze mają już 436 mln zł niezapłaconych mandatów - wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Za taką kwotę można by kupić ponad 101 tramwajów i 199 autobusów elektrycznych. W sumie długi za jazdę bez biletu ma około 330 tysięcy osób.

W Polsce jazda na gapę wciąż jest bardzo popularna (zdjęcie ilustracyjne)
W Polsce jazda na gapę wciąż jest bardzo popularna (zdjęcie ilustracyjne) (East News, Marek MICHALAK/East News)

Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, ponad 332 tys. osób ma blisko 970 tys. zobowiązań wobec firm zajmujących się transportem publicznym.

W sumie mają do oddania 436 mln zł. Z tego najwięcej, bo prawie 134 mln zł, winni są mieszkańcy województwa śląskiego i wielkopolskiego (119 mln zł). Konsumenci z tych regionów zalegają ponad połowę łącznego zadłużenia.

- W zdecydowanej większości gapowicze mówią, że zapomnieli skasować bilet. Zdarza się także, że nasi kontrolerzy słyszą, że pasażer właśnie miał bilet kasować. Kiedy kontroler przyłapie gapowicza, wręcza mu mandat. Od początku roku do końca października otrzymaliśmy wpływy z tytułu opłat za jazdę bez biletu w wysokości ponad 4,5 mln zł. Niestety nie wszyscy pasażerowie regulują te zobowiązania - mówi rzecznik prasowy Transportu Metropolitalnego w Katowicach Michał Wawrzaszek.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Część gapowiczów reguluje należności za otrzymane mandaty, ale istnieje też spora grupa, która zwleka ze spłatą tego zobowiązania lub w ogóle go nie płaci.

- Jak wynika z naszych badań, co trzeci gapowicz uznaje filozofię, że jazda bez biletu jest sposobem na oszczędzanie pieniędzy. To mit, ponieważ przyłapany ponosi wyższe koszty jazdy na gapę. Do ceny biletu dolicza się kary wynikające z regulaminu podróży oraz ewentualne koszty sądowe i komornicze. Jazda na gapę tylko kilkuset metrów może więc sporo kosztować - mówi prezes KRD Adam Łącki.

- Z drugiej strony mamy tych, którzy regularnie kasują bilety. Dlaczego to robią? 41 proc. pasażerów powołuje się na swoją uczciwość, ale trzy czwarte podróżujących przyznaje, że kasuje bilet, bo boi się konsekwencji, jakie mogą mieć, kiedy zostaną złapani za jazdę bez biletu - dodał Łącki.

Z bazy danych KRD wynika, że częściej za bilety nie płacą mężczyźni (287 mln zł). Zadłużenie kobiet jest o połowę niższe, bo jest ich również mniej. Panie mają także mniejszą liczbę zobowiązań (334 tys.).

Co trzeci gapowicz to osoba w wieku 26-35 lat. Ta grupa ma też najwięcej zobowiązań (108 tys.) na łączną kwotę prawie 144 mln zł, co stanowi 1/3 zadłużenia wszystkich gapowiczów. Osoby nieco starsze, w wieku 36-45 lat, mają do oddania 111 mln zł. Niechlubną trójkę zamykają osoby między 46. a 55. rokiem życia, które mają do oddania 68,5 mln zł, wskazano również.

- Osoby, które nie ukończyły 18. roku życia, przeważnie mają wykupione przez rodziców karty miejskie, dzięki którym mogą swobodnie poruszać się po aglomeracjach. Mając bilet miesięczny w portfelu, nie dostają mandatów. Ale to nie oznacza, że w tej grupie wiekowej nie ma dłużników - podsumował Łącki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(4)
eryk
4 lata temu
Oddać ich wsyzstkich do windykacji. Gwarantuje, że jak Kaczmarski Inkasso zadzwoni, to kasa sie nagle znajdzie.
bilet
4 lata temu
a gdzie są komornicy nic nie robią, ze takie długi są, zabierać nawet mieszkania i sprzedać na przetargach za grosze, niech się naucza płacić za przejazd, albo pieszo niech chodzą
takowy
4 lata temu
wszelakich dłużników do odrabiania długu ,;sprzątania , akcje [sprzątanie osiedli ,klatek schodowych i wszelakie formy wolontariatu , mycie taborów komunikacyjnych. W przypadku nieuczciwych ustawa o RODO nie powinna obowiązywać , W SOCJAL MEDIACH DŁUŻNIK TO''BOGACZ""-W REALU TO DZIADYGA - uważjący się za cwanego.
OBSERWATOR
4 lata temu
TO KOLEJNA NIEUDOLNOŚĆ WŁADZ I PRAWA