GDDKiA chce zmian w prawie. Branża: budowy będą dłuższe i droższe

Może być znacznie drożej i dłużej - to zdaniem firm budowlanych efekt zmian w prawie, proponowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. - To niczemu nie służy - denerwują się.

Budowy dróg będą trwały dłużej - tak nowe przepisy komentują przedstawiciele branży budowlanej
Źródło zdjęć: © east news
Jakub Ceglarz
oprac.  Jakub Ceglarz

Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", zmiany w prawie były nieuniknione. Chodzi przede wszystkim o zasady zawierania przez Dyrekcję umów z wykonawcami.

Wszyscy zgadzali się, że zmiany są konieczne. Przez wiele lat zmieniła się rzeczywistość gospodarcza, pojawiły się nowe technologie - to wszystko ma znaczenie w kontraktach. Jednak zdaniem budowlańców GDDKiA poszła za daleko. I pomysły przedstawione przez instytucję nie zwiastują niczego dobrego.

- Będzie to skutkować wzrostem cen w przetargach, bo trzeba będzie doliczyć określone ryzyko. W grę wchodzi też wydłużanie kontraktów - mówi "DGP" przedstawiciel jednego z dużych wykonawców.

Obejrzyj: Był nauczycielem, dzięki jednej rozmowie został miliarderem

Co nie podoba się budowlańcom? Wszystko w jednym dokumencie spisał Polski Związek Pracodawców Budownictwa.

Firmom nie podoba się fakt, że GDDKiA chce umożliwić zrywanie umów za podzlecanie niektórych prac bez wiedzy zamawiającego. Jak tłumaczą przedstawiciele branży, tak to działa niemal na każdej budowie. Przy bardzo napiętych terminach czekać nikt nie zamierza.

Branża boi się, że to może być pretekst do wyrzucania firm z budów. Nie podoba im się również pomysł, by zaliczki były wypłacane im dopiero po rozliczeniu dotychczasowego etapu prac.

- Zaliczki to jest podstawa funkcjonowania w budownictwie. Na początku dostaję 10 proc. wartości kontraktu. Jeśli teraz będzie tak, że najpierw dostanę np. 1 czy 2 proc., dopiero potem kolejne 1 czy 2 proc. pod warunkiem rozliczenia poprzedniej transzy, pogorszy się moja płynność finansowa - skarżą się budowlańcy.

Pomysłów GDDKiA jest więcej. Branża jednak krytykuje wiele rozwiązań i chce rozmawiać z Dyrekcją nad zmianami w projekcie.

- Czekamy na odpowiedzi od wszystkich organizacji branżowych. Potem problem będzie omawiany przez radę ekspertów, która działa przy Ministerstwie Infrastruktury. W jej skład wchodzą także przedstawiciele branży - mówi "DGP" Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta