Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
LOS
|

GDDKiA szykuje poszerzenie A1. Początek prac będzie słono kosztował

29
Podziel się:

Minął termin składania ofert na przygotowanie dokumentacji dla rozbudowy autostrady A1 między Toruniem a Włocławkiem o dwa dodatkowe pasy (po jednym w każdym kierunku). Jeśli inwestycja ma ruszyć bez opóźnień już na tym etapie, GDDKiA będzie musiała sporo dopłacić. Jedyna propozycja, która wpłynęła, jest o 125 proc. wyższa, niż zakładał budżet zadania.

GDDKiA szykuje poszerzenie A1. Początek prac będzie słono kosztował
GDDKiA przygotowuje rozbudowę autostrady A1 w woj. kujawsko-pomorskim. Na zdjęciu ilustracyjnym korki podczas powrotów z długiego weekendu (PAP, Jacek Turczyk)

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk na początku roku zatwierdził plan poszerzenia autostrady A1 pomiędzy węzłami Włocławek Północ - Toruń Południe. Każda z jezdni ma zyskać trzeci pas ruchu. Chociaż trasa ma niespełna 10 lat, szef resortu zaznaczył, że jej rozbudowa to potrzebna inwestycja.

- Wiele odcinków obecnie istniejącej sieci dróg szybkiego ruchu wyczerpało lub w najbliższym czasie wyczerpie możliwości sprawnego przenoszenia rosnących z roku na rok potoków ruchu. Jest tak także w przypadku autostrady A1 - powiedział Adamczyk.

Bydgoski oddział GDDKiA w listopadzie ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji dla inwestycji, które będą potrzebne m.in. do uzyskania tzw. decyzji środowiskowych. Oferty można było składać do wtorku (6 grudnia).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Gigantyczny wyciek piwa. Hektolitry rozlały się na autostradzie

Poszerzenie autostrady A1. Problemy już na samym starcie

Drogowców mogło zaskoczyć małe, wręcz minimalne, zainteresowanie kontraktem. A także wysokość złożonej propozycji. Do przetargu zgłosiła się jedna firma - Multiconsult Polska. Za wykonanie zlecenia zażyczyła sobie 5,466 mln zł. To o 125 proc. więcej, niż zakładał budżet zadania, opiewający na kwotę 2,415 mln zł.

GDDKiA ma teraz do wyboru rozstrzygnięcie przetargu, ale za wyższą cenę, albo unieważnienie postępowania. W tym drugim przypadku trzeba będzie jednak liczyć na to, że następnym razem uda się uzyskać lepsze oferty. Gwarancji jednak nie będzie. Poza taką, że ponowne zamówienie wydłuży przygotowania do inwestycji.

Co zrobią drogowcy? Na tę odpowiedź będziemy musieli poczekać. Julian Drob z biura prasowego GDDKiA w Bydgoszczy powiedział money.pl, że oferta jest analizowana, a decyzja zostanie podjęta po sprawdzeniu kosztorysów i tego, czy oferent spełnia warunki zamówienia.

Informację, że oferta jest analizowana, można uznać za dobry sygnał. Gdyby propozycja była poza zasięgiem GDDKiA, prawdopodobnie już by ogłoszono, że przetarg zostanie ponowiony. Byłby to jasny komunikat dla branży, że tyle zamawiający nie zapłaci.

Pół miliarda złotych nie wystarczy na poszerzenie Autostrady Bursztynowej

Inwestycja będzie polegała na rozbudowie łącznie 34,8 km A1 o trzeci pas ruchu o szerokości 3,75 m na każdej z jezdni autostrady. Poszerzenie planowane jest m.in. z myślą o planowanej drodze ekspresowej S10 od węzła Włocławek Północ do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

Prace przygotowawcze do inwestycji według planu mają zakończyć się w 2026 r. Szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia to ok. 490 mln zł. Ta kwota zakłada jednak, że dokumentację uda się zlecić za ok. 2,4 mln zł, a nie 5,4 mln zł.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(29)
tomko1804
rok temu
Nie mogę zrozumieć,dlaczego od razu nie zbudowano 3 pasów w ciągu A1 między węzłami Łódź Północ(skrzyżowanie A1/A2) a Łódź Południe(węzeł A1/S8).Jadąc na tym odcinku wyraźnie widać,że jest to wąskie gardło..
Artur
rok temu
Jeżdżę niemal codziennie nawet 2x tym odcinkiem... Nie widać tam aż takiego ruchu . Lepiej dołóżcie pasy na obwodnicy Trójmiasta !!!
Matei
rok temu
Dramat to odcinek pyrzowice-Piekary. Wykonawcy są to powinni to naprawiać aż do skutku. Już pomijam że dla wygody szłoby to sfrezować ale o tym nikt nie pomyśli.
Matei
rok temu
Wystarczy że tiry będą miały zakaz wyprzedzania i nie będzie trzeba 3 pasa. Są w pracy to mają czas.
Rcx
rok temu
3 pasmowki w PL są beż senus. Ci co powinni jechać prawym pasem jadą środkowym, na lewym zawalidrogi wyprzedzający tych że środkowego z minimalnie większą prędkością, a na prawym kilku takich którym biorac pod uwagę prędkość z jaks jadą autostrada pomyliła się z droga w mieście. 3 pasmowe autostrady i ścieżki rowerowe w PL nie mają racji bytu.
...
Następna strona