Inflacja uderza w Kanał Sueski. Droższa droga towarów do Europy
Opłaty za tranzyt Kanałem Sueskim wzrosną o kilkanaście procent. Jest to jeden z najważniejszych węzłów handlowych na świecie. Przepływa nim około ok. 10 proc. towarów transportowanych na świecie drogą morską. Nowe taryfy będą obowiązywać od stycznia 2023 roku.
Urząd Kanału Sueskiego (SCA) podnosi opłaty za tranzyt. Przewodniczący i dyrektor zarządzający SCA admirał Osama Rabie ogłosił w sobotę zwiększenie opłat tranzytowych dla wszystkich rodzajów statków o 15 proc. i o 10 proc. dla masowców i statków wycieczkowych od początku stycznia 2023 r.Admirał stwierdził, że podwyżka jest nieunikniona i konieczna w świetle obecnej globalnej inflacji, która osiągnęła ponad 8 proc., co przekłada się na wzrost kosztów operacyjnych i kosztów usług nawigacyjnych świadczonych na Kanale.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rząd wpadł na dobry pomysł z prądem. "Zachęca do oszczędzania"
Podkreślił również, że SCA przyjmuje szereg mechanizmów, których jedynym celem jest dostosowanie polityki cenowej do zmian na rynku transportu morskiego oraz zapewnienie, że Kanał pozostanie najbardziej wydajną i najmniej kosztowną trasą w porównaniu z trasami alternatywnymi.
Problemy Kanału Sueskiego
Kanał Sueski oddzielający Afrykę od Półwyspu Synaj jest jedną z najważniejszych dróg wodnych świata. Przepływa tędy ok. 10 proc. towarów transportowanych na świecie drogą morską. W ubiegłym roku został zablokowany przez kontenerowiec. Statek Ever Given blokował kanał przez 6 dni. Do podobnego zdarzenia, ale o mniejszej skali doszło na początku września.
Pływający pod banderą Singapuru tankowiec Affinity V utknął na wąskim odcinku Kanału Sueskiego, blokując ten strategiczny szlak wodny. Po kilku godzinach holownikom udało się go ustawić we właściwej pozycji — poinformował zarząd Kanału