"Istotna dla NATO". Będzie inwestycja za 5 mld zł
To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce - powiedział o budowie Drogi Czerwonej Jacek Karnowski, wiceminister funduszy i polityki regionalnej. Łączna wartość budowy ma przekroczyć 5 mld zł. Droga Czerwona połączy nabrzeże gdyńskiego portu z trasą S7, czyli obwodnicą Trójmiasta.
Droga Czerwona to nazwa projektowanej trasy, która połączy nabrzeże gdyńskiego portu z obwodnicą Trójmiasta. Jej budowa pozwoli na dalszy rozwój gdyńskiego portu, ale ma także strategiczne znaczenie - jest konieczna dla możliwości sprawnego przemieszczanie w głąb Polski wojsk sojuszniczych, które np. w kryzysowej sytuacji przybyłyby do Gdyni drogą morską; już od wielu lat na znaczenie inwestycji wskazują m.in. amerykańscy wojskowi.
Jak podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w dwóch funduszach celowych rząd zabezpieczył w sumie 5,1 mld zł na budowę Drogi Czerwonej oraz gruntowną modernizację Estakady Kwiatkowskiego. Droga Czerwona ma rozpoczynać się przy węźle drogowym w Chyloni oraz prowadzić obok terenów przemysłowych i tzw. doliny logistycznej. Nowa arteria przetnie się też z Estakadą Kwiatkowskiego i docelowo poprowadzi aż do terminalu promowego oraz planowanego Portu Zewnętrznego. Otrzyma również status drogi krajowej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polka na czele światowej rewolucji: „Jesteśmy jednymi z pierwszych” - Maja Schaefer
Droga istotna dla NATO
Z ramienia Koalicji Obywatelskiej głos zabrał m.in. wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.
- To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Powstanie droga prowadząca do portu w Gdyni - ze strategicznego punktu widzenia niezwykle istotnego nie tylko dla naszego kraju, ale także dla Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO). Dzięki decyzji polskiego rządu przekazano 4,5 mld zł na budowę Drogi Czerwonej i 600 mln zł na remont Trasy Kwiatkowskiego. Było to możliwe dzięki staraniom MFiPR oraz resortów infrastruktury i obrony narodowej, które polegały na wycofaniu tych środków z części pożyczkowej KPO i przeznaczeniu ich równowartości na ten cel w funduszach celowych rozwoju dróg - powiedział w czwartek wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.
Marszałek województwa Mieczysław Struk stwierdził, że Gdynia od kilkudziesięciu lat oczekuje na tę inwestycję.
Bez sprawnego dostępu od strony lądu, a w szczególności poprzez wybudowanie Drogi Czerwonej i remont trasy Kwiatkowskiego trudno sobie wyobrazić sprawne połączenie gdyńskiego portu, terminala kontenerowego i nabrzeży portu z pozostałą częścią kraju – stwierdził Struk.
Podkreślił, że niemal w stulecie Gdyni będzie inwestycja, na którą czekało całe pokolenie wielu kadencji radnych, prezydentów miasta oraz władz portu.
Koncepcyjnie inwestycja jest podzielona na trzy odcinki: Gdynia Chylonia (z węzłem) – Trasa Kwiatkowskiego (z węzłem); Trasa Kwiatkowskiego – Węzeł Ofiar Grudnia '70 (z węzłem) oraz Węzeł Ofiar Grudnia '70 – Terminal Promowy (z węzłem).
Najbardziej zaawansowane są przygotowania związane z pierwszym odcinkiem. Obecnie opracowywana jest jego koncepcja programowa. Następnym krokiem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która otworzy drogę do poszukiwania projektanta i wykonawcy w przetargu.