Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|

Jak nowe technologie zmieniają e-commerce?

0
Podziel się:

Branża e-commerce, czyli handlu elektronicznego, cały czas się rozwija i zwiększa ogólną wartość. Przybywa klientów skłonnych do dokonywania nawet codziennie zakupów w trybie online. Rozwojowi e-commerce sprzyjają nowe technologie. Jakie i w czym są pomocne?

Jak nowe technologie zmieniają e-commerce?
Zastosowanie nowych technologii w e-commerce. (unsplash.com)

Jak rozrasta się branża e-commerce? 

Szacuje się, że na całym świecie jest obecnie ponad 20 mln różnych sklepów internetowych. W Polsce cały sektor liczy 54,3 tys. takich witryn, zgodnie z analizą amerykańskiej firmy badawczej Dun & Bradstreet. Natomiast na podstawie danych rejestrowych kod PKD 46.91.Z, który oznacza sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet, można ocenić, że w Polsce jest aż 250 tys. e-sklepów. 

W ostatnich latach branża e-commerce cały czas się rozbudowuje. Paradoksalnie impulsem rozwojowym stała się pandemia i ograniczenia wprowadzone w związku z lockdownami.

Badacze podają, że do 2026 roku globalna sprzedaż w e-commerce ma osiągnąć ponad 8 bln dolarów, podczas gdy w 2022 roku globalny rynek handlu online wygenerował około 5,7 bln dolarów wartości.

W Polsce z kolei cały sektor e-commerce do 2027 roku ma osiągnąć wartość 187 mld zł. 

Jakie nowe technologie wykorzystywane są w branży e-commerce?

Rozwój cywilizacyjny nie mógłby zaistnieć, gdyby nie nowe technologie. Te z kolei cały czas ewoluują, zmieniają się i ułatwiają nam wykonywanie wielu czynności, również jeśli chodzi o prowadzenie biznesu w branży e-commerce czy też kupowanie online. 

Nowe narzędzia, z jakich korzysta branża, pozwalają lepiej, w bardziej ukierunkowany sposób opracowywać ofertę produktów i usług, ułatwiać dokonywanie zakupów, nawet z użyciem urządzeń mobilnych, czy też oferować wiele różnego rodzaju sposobów płatności. Oferty w e-commerce są dziś o wiele lepiej dopasowane do konkretnego odbiorcy, jego potrzeb i oczekiwań. Wszystko to prowadzi do zwiększenia skuteczności sprzedaży.

Przykłady technologii zmieniających branżę e-commerce

Przy prowadzeniu e-sklepów, przygotowywaniu i prezentacji ich oferty produktów oraz usług, realizowaniu działań przedsprzedażowych, posprzedażowych i okołosprzedażowych, a przede wszystkim przy promowaniu działalności e-sklepów oraz w ramach utrzymywania relacji z klientem branża e-commerce korzysta z wielu nowoczesnych technologii. Wśród nich:

  • Płatności odroczone – zgodnie z ideą kup teraz, zapłać później. Globalny rynek usług płatniczych odroczonych rozwija się. W Polsce e-sklepy korzystają z kilkunastu różnych operatorów, do których zalicza się Przelewy24Now, PayPo czy Smartney Pay. Dzięki odroczonym płatnościom konsumenci są skłonni częściej finalizować transakcje i wydawać znacznie więcej. 
  • Quick commerce, w skrócie Q-commerce, co oznacza zakupy online z możliwością zrealizowania niemalże natychmiastowej dostawy. To nowy trend w Polsce, który wymaga nadania produktu w ciągu 15-30 minut. Wiele platform e-commerce oferuje dostawy w ciągu godziny lub tego samego dnia, z odbiorem stacjonarnym. Takie technologie rozwiązują problem zakupów online, jakim jest czas oczekiwania na produkt. 
  • E-commerce content marketing – nie wystarczy już tworzenie opisów produktów z wykorzystaniem fraz kluczowych, by móc liczyć na oczekiwaną sprzedaż. Trzeba uświadomić sobie, że aż 75 proc. klientów tej branży podejmuje decyzje zakupowe pod wpływem zdjęcia produktu czy filmików. Łączenie obrazów z tekstem to droga do zdecydowanego zwiększenia liczby wyświetleń. 
  • Zakupy w modelu subskrypcji – z języka angielskiego subscribe and pay, to model, który stał się ogromnie popularny na świecie w trakcie pandemii COVID-19. Zwykle subskrypcje dotyczą produktów, jakich konsumenci potrzebują cyklicznie. Klient może wybrać takie atrakcyjne rozwiązanie i mieć zapewnioną regularną dostawę w ramach abonamentu. 
  • Sztuczna inteligencja – włączenie w modele e-biznesowe różnych osiągnięć z zakresu AI powoduje, że można wzmocnić zyski z podstawowej działalności. Ma to zastosowanie do rozmów z klientami – np. w postaci czatów elektronicznych.
  • Hiperpersonalizacja ofert – pozwala na to nowoczesna technologia i wykorzystanie big data, czyli dużych baz danych, które umożliwiają analizowanie gromadzonych o klientach i ich potrzebach danych. 
  • Metaverse – ewolucję współczesnych e-sklepów zapewni technologia metaverse, czyli światy wirtualne oparte o technologię sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości. E-sklepy na bazie takiej technologii mogą oferować klientom np. wirtualnego asystenta i dawać możliwość przetestowania produktów online. 
  • IoT – internet rzeczy, czyli sieć połączonych ze sobą urządzeń wymieniających dane i pozwalających na sterowanie sobą nawzajem. Taka technologia daje szansę na lepszą optymalizację procesów logistycznych i przyczynia się do zwiększenia jakości obsługi klientów. 

Przede wszystkim rośnie wykorzystanie w e-commerce sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, ponieważ sprzedający mogą dzięki nim personalizować swoją ofertę i zwiększać przez to sprzedaż oraz budować lojalność klientów. Dane gromadzone przez sztuczną inteligencję na podstawie zachowań konsumentów i poszukiwanych przez nich informacji mogą być wykorzystywane przez algorytm uczenia maszynowego do automatycznej personalizacji oferty. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)