"Jeden z największych terminali w Europie". Kończy się rozbudowa w Gdańsku

W drugiej połowie przyszłego roku zakończy się rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku. Po ukończeniu inwestycji zdolność przeładunkowa wzrośnie z dzisiejszych 3 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie - powiedział PAP dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker. Koszt inwestycji to ok. 2 mld zł.

Terminal kontenerowy Baltic HubTerminal kontenerowy Baltic Hub
Źródło zdjęć: © East News | Karol Makurat/REPORTER
oprac.  PBE

Inwestycja ruszyła pod koniec 2022 r., a nowy terminal T3 miał osiągnąć pełną funkcjonalność w drugiej połowie 2025 r.

Pierwszy etap budowy, obejmujący przygotowanie części placów i infrastruktury do składowania kontenerów, został zakończony. W całości został wykonany oczep nabrzeża głównego wraz z belką odlądową na odcinku 717 metrów. Oba te elementy stanowią fundament, na którym będą poruszać się dźwigi nabrzeżowe typu Ship to Shore (STS) - wskazał Charles Baker.

Wyjaśnił, że nawierzchnia została ułożona na 500 metrach nabrzeża oraz w sześciu z czternastu sektorów kontenerowych, w których będą pracować półautomatyczne suwnice RMG. - Równolegle prowadzone są prace hydrotechniczne i instalacyjne, niezbędne do pełnej operacyjności infrastruktury. Zakończenie budowy planowane jest na 2025 rok - dodał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cyfryzacja UE zabierze nam pracę? Eksperci wprost o celach Brukseli

Zdolność przeładunkowa

Według dyrektora, wraz z ukończeniem półautomatycznego terminalu T3 w drugiej połowie 2025 r., Baltic Hub będzie miał zdolność przeładunkową na poziomie 4,5 miliona TEU rocznie (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp - PAP), ponad 124 hektary placów składowych, oraz około 2,1 km głębokowodnego nabrzeża wyposażonego w najnowocześniejszy sprzęt – w tym 21 suwnic STS oraz 74 suwnice placowe (RMG i RTG).

Dodajmy do tego istniejące siedem torów kolejowych, każdy o długości 750 metrów, tworzących nowoczesną bocznicę o łącznej długości 5,25 km, oraz zautomatyzowany kompleks bram dla samochodów ciężarowych. Dzięki tym możliwościom Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie – wskazał dyrektor generalny Baltic Hub.

Rozmówca PAP zaznaczył, że w ramach inwestycji utworzono 36-hektarową sztuczną wyspę, a wszystkie prace pogłębiarskie zostały zakończone. - Zaawansowane prace budowlane są w toku. Tak ogromny projekt inwestycyjny może wiązać się z wyzwaniami na każdym etapie. Baltic Hub ma jednak doświadczenie w bezpiecznej realizacji gigantycznych projektów – zaznaczył Baker.

"Krajobraz się nie zmieni"

Dyrektor był pytany przez PAP również o to, jak w związku z budową T3 zmieni się krajobraz wzdłuż gdańskiej plaży oraz czy działalność terminalu będzie uciążliwa dla mieszkańców.

- Terminal T3 jest rozszerzeniem istniejącego terminalu T1 i budowany jest całkowicie na wodzie. Oznacza to, że typowy portowy charakter krajobrazu nie ulegnie zmianie, ponieważ już istnieje – stwierdził Baker.

Jak dodał, prowadzone pomiary wskazują, iż działalność terminalu nie przekroczy dopuszczalnych norm hałasu. - Naszymi celami są poszanowanie otaczającego środowiska, dialog z lokalną społecznością oraz tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które wpływają na środowisko nie tylko w kontekście gospodarczym. Jesteśmy w stałym kontakcie z radami sąsiadujących dzielnic oraz miastem w kontekście rozwoju naszego terminalu – podkreślił.

Jego zdaniem "Baltic Hub odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce na poziomie regionalnym i krajowym". - Jako wiarygodny partner biznesowy i duże przedsiębiorstwo korzystamy z usług i dostaw od tysięcy małych, średnich i dużych firm w Polsce. Nasz sukces to także ich sukces.

Koszt budowy terminalu T3 wyniesie około 2 mld zł i będzie finansowany ze środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, obecnie posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU; zatrudnia ponad 1,4 tys. osób.

Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów