Wiceminister Marchewka przekazał szczegółowe informacje o postępach w realizacji terminala kontenerowego w Świnoujściu. Przypomniał, że w kwietniu wydano pozwolenie lokalizacyjne, a w maju podpisano umowy dotyczące studium wykonalności i raportu oddziaływania na środowisko. Wartość umowy wyniosła około 10 mln zł. Dodatkowo, pod koniec sierpnia podpisano umowę na badania ferromagnetyczne, a 6 września zawarto kontrakt na wykonanie skanu magnetycznego dna portu.
Przez ostatnie miesiące zrealizowaliśmy wiele działań przybliżających nas do tego, aby do portu w Świnoujściu przypływały największe kontenerowce na świecie - przekonywał.
Wiceminister podkreślił, że postępy w pracach są widoczne i potwierdził, że przedsięwzięcie ma być zakończone zgodnie z harmonogramem do końca 2028 roku. Celem jest, aby na początku 2029 roku największe kontenerowce mogły wpływać do portu w Świnoujściu, podobnie jak ma to miejsce w Gdańsku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przedstawiciel MI wskazał, że szacunkowy koszt związany z częścią lądową budowy terminala (np. budowa dróg dojazdowych) to 1,2 mld zł. Ponadto 10 mld zł jest zapisanych w wieloletnim programie na budowę 70-kilometrowego toru podejściowego; 2,5 mld ma kosztować pirs.
Minister infrastruktury zdradza plany na inwestycje
Odnośnie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, która ma powstać na Pomorzu, wiceminister infrastruktury przekazał, że dwa tygodnie temu została podpisana umowa na projekt pirsu, który będzie służył wyładowywaniu największych gabarytów, które posłużą do budowy tej elektrowni. Będzie miał on blisko kilometr i obsłużyć ma ok. 200 dostaw.
Marchewka odniósł się także do inwestycji związanych z KPO, informując o działaniach w zakresie budowy jednego z dwóch terminali instalacyjnych dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku. Uzyskano pozwolenie na budowę, a Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się na dzierżawę terenów dla spółki Polskiego Funduszu Rozwoju, która zainwestuje ponad 900 mln zł z funduszy KPO.
Z KPO realizowane są również prace nad rozwojem portów serwisowych w Darłowie, Ustce i Łebie. W Darłowie ogłoszono przetargi na przebudowę stuletniego falochronu i wejścia do portu, a w Łebie na modernizację nabrzeży. W porcie w Ustce planowane są remonty falochronów.
Marchewka zapowiedział, że jeszcze w 2024 roku Ministerstwo Infrastruktury przeznaczy 40 mln zł na remont linii kolejowej "Nadodrzanka" w południowej Polsce. W ciągu najbliższych dwóch lat, ze środków KPO, zrealizowane zostaną inwestycje, które pozwolą na usprawnienie ruchu pociągów po dwóch torach, co będzie kosztować ponad 200 mln zł. Celem jest poprawa transportu kontenerów ze Świnoujścia na południe Polski i do krajów sąsiednich.
We wrześniu ma zostać wybrany wariant inwestycyjny remontu linii kolejowej na kluczowym odcinku między Szczecinem a Świnoujściem, co usprawni transport kontenerów przypływających do portu w Świnoujściu.