Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|
aktualizacja

Terminal w Świnoujściu obsłuży "największe kontenerowce na świecie". Padł ważny termin

15
Podziel się:

Terminal kontenerowy w Świnoujściu ma być gotowy do końca 2028 roku – poinformował wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Inwestycja obejmuje m.in. budowę toru podejściowego, pirsu oraz dróg dojazdowych, a jej koszt szacowany jest na kilkanaście miliardów złotych.

Terminal w Świnoujściu obsłuży "największe kontenerowce na świecie". Padł ważny termin
Terminal w Świnoujściu - wizualizacja (Licencjodawca, Ministerstwo Infrastruktury)

Wiceminister Marchewka przekazał szczegółowe informacje o postępach w realizacji terminala kontenerowego w Świnoujściu. Przypomniał, że w kwietniu wydano pozwolenie lokalizacyjne, a w maju podpisano umowy dotyczące studium wykonalności i raportu oddziaływania na środowisko. Wartość umowy wyniosła około 10 mln zł. Dodatkowo, pod koniec sierpnia podpisano umowę na badania ferromagnetyczne, a 6 września zawarto kontrakt na wykonanie skanu magnetycznego dna portu.

Przez ostatnie miesiące zrealizowaliśmy wiele działań przybliżających nas do tego, aby do portu w Świnoujściu przypływały największe kontenerowce na świecie - przekonywał.

Wiceminister podkreślił, że postępy w pracach są widoczne i potwierdził, że przedsięwzięcie ma być zakończone zgodnie z harmonogramem do końca 2028 roku. Celem jest, aby na początku 2029 roku największe kontenerowce mogły wpływać do portu w Świnoujściu, podobnie jak ma to miejsce w Gdańsku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: 13 miliardów złotych obrotów. Zaczynał od pożyczki na dostawczaka

Przedstawiciel MI wskazał, że szacunkowy koszt związany z częścią lądową budowy terminala (np. budowa dróg dojazdowych) to 1,2 mld zł. Ponadto 10 mld zł jest zapisanych w wieloletnim programie na budowę 70-kilometrowego toru podejściowego; 2,5 mld ma kosztować pirs.

Minister infrastruktury zdradza plany na inwestycje

Odnośnie budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, która ma powstać na Pomorzu, wiceminister infrastruktury przekazał, że dwa tygodnie temu została podpisana umowa na projekt pirsu, który będzie służył wyładowywaniu największych gabarytów, które posłużą do budowy tej elektrowni. Będzie miał on blisko kilometr i obsłużyć ma ok. 200 dostaw.

Marchewka odniósł się także do inwestycji związanych z KPO, informując o działaniach w zakresie budowy jednego z dwóch terminali instalacyjnych dla morskich farm wiatrowych w Gdańsku. Uzyskano pozwolenie na budowę, a Ministerstwo Infrastruktury zgodziło się na dzierżawę terenów dla spółki Polskiego Funduszu Rozwoju, która zainwestuje ponad 900 mln zł z funduszy KPO.

Z KPO realizowane są również prace nad rozwojem portów serwisowych w Darłowie, Ustce i Łebie. W Darłowie ogłoszono przetargi na przebudowę stuletniego falochronu i wejścia do portu, a w Łebie na modernizację nabrzeży. W porcie w Ustce planowane są remonty falochronów.

Marchewka zapowiedział, że jeszcze w 2024 roku Ministerstwo Infrastruktury przeznaczy 40 mln zł na remont linii kolejowej "Nadodrzanka" w południowej Polsce. W ciągu najbliższych dwóch lat, ze środków KPO, zrealizowane zostaną inwestycje, które pozwolą na usprawnienie ruchu pociągów po dwóch torach, co będzie kosztować ponad 200 mln zł. Celem jest poprawa transportu kontenerów ze Świnoujścia na południe Polski i do krajów sąsiednich.

We wrześniu ma zostać wybrany wariant inwestycyjny remontu linii kolejowej na kluczowym odcinku między Szczecinem a Świnoujściem, co usprawni transport kontenerów przypływających do portu w Świnoujściu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(15)
WYRÓŻNIONE
Andrew Child
miesiąc temu
Jeszcze ktoś wierzy że ta ekipa serduszek cokolwiek wybuduje , rzucać i odkładać na termin kiedyś patrz nigdy to oni potrafią , do dymisji cały ten cyrk !!
OLA
miesiąc temu
Baju baju :) Czego to oni nie obiecywali ...?
Jurek
miesiąc temu
Z tym terminalem kontenerowym w Świnoujściu będzie tak samo jak z elektrownią atomową Grada.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (15)
Wwa
4 tyg. temu
Budowac asap. B wazne. Pozdrawiam z Warszawy
Kat
4 tyg. temu
Niezgoda rujnuje ,zgoda buduje
Jan
4 tyg. temu
Bez sensu ten port zostawcie Świnoujście turystyce gdzie rocznie przynosi 2 mld zysku a Gdańsk i Gdynia mają jeszcze duże rezerwy żeby zwiększyć przerób kontenerowy
Przekop korup...
4 tyg. temu
A Elbląg?
Dariusz
4 tyg. temu
Naprawdę wejście do portu kontenerowego ma być takie wąskie jak na wizualizacji? Powodzenia dla kapitanów największych kontenerowców. A przy okazji, największe kontenerowce nie przepłyną na Bałtyk.