Jedna z najdroższych inwestycji PKP PLK. Usprawni podróże do Zakopanego
PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują realizację największego projektu kolejowego na południu Polski – Podłęże – Piekiełko. Ogłoszono przetarg na modernizację 15-kilometrowego odcinka Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale. Inwestycja wyceniana jest na ponad 750 mln zł.
Projekt Podłęże – Piekiełko składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-km odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Jak podkreśla PKP PLK, jest to największe przedsięwzięcie kolejowe na południu Polski. Spółka sukcesywnie ogłasza przetargi i podpisuje umowy na realizację kolejnych fragmentów tego przedsięwzięcia.
Jak poinformował we wtorek Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, ogłoszony właśnie ponowny przetarg na modernizację 15 km torów na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka) szacowany jest na ponad 750 mln zł, a prace na nim potrwają dwa lata.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Będziemy żyli 120 lat? "Małymi kroczkami musimy dożyć przełomu"
Zwycięzca postępowania będzie miał za zadanie modernizację linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz) na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka). Ważną częścią inwestycji będzie budowa peronów na przystankach Raba Niżna i Mszana Dolna Marki oraz stacji Mszana Dolna.
Pomiędzy tymi miejscowościami wybudujemy zelektryfikowane tory kolejowe o wzmocnionych parametrach, którymi pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Istotnym fragmentem działań, w trudnym terenie podgórskim, będzie budowa licznych obiektów inżynieryjnych - zapowiedział Hamarnik.
Według niego w sumie na przeszło 15-kilometrowym odcinku powstanie 66 budowli, w tym 14 mostów i pięć wiaduktów. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni modernizacja 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Kolejne 16 przejazdów zostanie zlikwidowanych i zastąpionych rozwiązaniami bezkolizyjnymi i nowymi drogami.
Jak przypomniał przedstawiciel PLK, poprzedni wykonawca prac na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna nie dotrzymywał przyjętego harmonogramu, dlatego zarządca infrastruktury kolejowej rozwiązał z nim umowę. Plac budowy został zinwentaryzowany i zabezpieczony.
Na pozostałym fragmencie linii kolejowej (Mszana Dolna – Fornale) prace rozpoczną się od rozbiórki starych torów i przygotowania terenu pod nową inwestycję.
Przetargi powinny zostać uruchomione do końca 2025 roku
Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK kolejne przetargi dla projektu Podłęże – Piekiełko są przygotowywane. Wszystkie planowane postępowania powinny zostać uruchomione do końca 2025 roku. Plany zakładają, że nowa trasa pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem będzie gotowa za pięć lat.
Cały projekt Podłęże - Piekiełko będzie jedną z najdroższych inwestycji kolejowych w Polsce, o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Finansowany będzie m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego.
Przedsięwzięcie składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże k. Krakowa z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
Inwestycja ma przyspieszyć i usprawnić ruch kolejowy między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Zgodnie z założeniami najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut.
To nie koniec. Wielomiliardowa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. usprawni komunikację w Małopolsce, ale też poprawi możliwości transportu pomiędzy Polską a Słowacją - twierdzi inwestor.