Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Julia Grzesiek
|
aktualizacja

Cztery sposoby na unikanie "toksycznej polityki" w pracy

2
Podziel się:

Polityka biurowa może przybierać różne formy. Niezależnie od tego, czy są to pozornie nieszkodliwe plotki, przejawy faworyzowania, czy przykłady niewłaściwego traktowania współpracowników. Eksperci są jednak zgodni: jej uprawianie obniża produktywność i może przyczynić się do stworzenia toksycznego środowiska pracy.

Cztery sposoby na unikanie "toksycznej polityki" w pracy
Jak nie uprawiać polityki w pracy? (Adobe Stock, ThisDesign)

Pomimo negatywnych konsekwencji zjawisko polityki biurowej jest niezwykle powszechne w miejscach pracy. Choć nie mamy większego wpływu na zachowania innych, to możemy – jak sugeruje amerykański Forbes – nauczyć się sprawnie unikać toksycznych sytuacji i bezpośrednich konfrontacji ze współpracownikami. Oto cztery sposoby na unikanie polityki biurowej w miejscu zatrudnienia.

Nie wykazuj zainteresowania

Uprawienie polityki biurowej jest jednym ze sposobów "walki o władzę" w miejscu zatrudnienia. Obejmuje m.in. rozpowszechnianie złośliwych plotek, przypisywanie sobie zasług za czyjeś pomysły lub pracę, a także zawieranie tajnych układów.

Najlepszym, co możemy zrobić, jest zachowanie neutralności i nieangażowanie się w toksyczne zachowania współpracowników. Opowiadanie się po jakiejkolwiek ze stron, zwłaszcza gdy nie mamy pełnej wiedzy na temat danej sytuacji, jest zachowaniem wysoce szkodliwym. "Zachowuj się tak, jakby miało to przytrafić się tobie, bo z pewnością może" – czytamy na łamach Forbesa.

Trzymaj się swoich zasad

Oprócz wykazywania braku zaangażowania w politykę biurową ważne jest, by zaprezentować się jako ktoś, kto konsekwentnie przestrzega zasad moralnych, potrafi porozumieć się z innymi i – przede wszystkim – jest osobą prawdomówną. W ten sposób koledzy z pracy, którzy spiskują najwięcej, zastanowią się dwa razy, zanim wciągną cię w swoje intrygi.

"Zawsze bierz pod uwagę uczucia i opinie swoich współpracowników i traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany" – czytamy.

Koleguj się ze wszystkimi

Traktowanie wszystkich równo, czyli z takim samym poziomem szacunku i serdeczności, nie jest próbą zadowalania innych za wszelką cenę, a wyrazem profesjonalizmu. Przyjęcie takiej postawy może uchronić cię przed mimowolnym uwikłaniem w toksyczną politykę biurową.

Wykazywana życzliwość zaowocuje dobrą reputacją wśród współpracowników i sprawi, że prawdopodobieństwo postawienia cię w niezręcznej sytuacji będzie zdecydowanie mniejsze.

Nie mieszaj pracy z życiem poza nią

Wszelkiego rodzaju wyjścia firmowe czy imprezy świąteczne są znakomitą okazją do integracji, ale mogą nasilać toksyczną politykę w pracy. Podczas takich wydarzeń powinno się unikać omawiania spraw związanych z firmą lub współpracownikami, kierując rozmowy w stronę bardziej neutralnych tematów, np. wspólnych zainteresowań.

To, czym zajmujesz się służbowo, nie powinno absorbować całego twojego życia. Zdrowa równowaga między sferą zawodową a prywatną stanowi kluczowy element walki z toksyczną polityką w pracy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
praca
polityka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Julia Grzesiek
KOMENTARZE
(2)
Kszak
2 miesiące temu
Plotki jako część polityki? Biurowej? Zmieńcie lepiej translator.
Przykro mi
2 miesiące temu
Artykuł o kobietach w korporacji.