Kluczowa branża na minusie. "Produkcja spadła"
W ostatnich latach zauważalny jest wzrost importu gotowych samochodów do Polski - wynika z raportu Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) dot. branży motoryzacyjnej. Polska wypadła jednak z czołówki światowej jeśli chodzi o eksport akumulatorów. Rośnie przy tym deficyt w handlu samochodami osobowymi.
Obecnie bilans handlowy polskiego sektora motoryzacyjnego jest ujemny. Z raportu PFR wynika, że o ile sekcja handlu częściami i akcesoriami samochodowymi generuje nadwyżkę na poziomie około 6,7 mld euro (ok. 28,5 mld zł) po maju 2025 r. (w skali ostatniego roku), to głównym problemem jest deficyt w handlu samochodami osobowymi. W ciągu trzech lat wzrósł on z minus 4,2 mld euro do minus 11,2 mld euro (ok. 47,7 mld zł).
PFR: Ujemny bilans polskiej branży automotive
PRF przywołuje komentarze ekspertów z branży motoryzacyjnej. Dowodzą oni, iż rosnący deficyt w handlu samochodami osobowymi wynika z tego, że polskie fabryki przechodzą reorganizację, aby dostosować się do produkcji nowych modeli.
Produkcja części starych modeli została wygaszona i trwają przygotowania do produkcji nowych, więc na razie produkcja samochodów spadła – powiedział PAP ekonomista PFR Andrzej Kochman, autor raportu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jak zbudować milionowy biznes na pasji?- Marek Tronina w Biznes Klasie
Ekspert zaznaczył, że Polska, poza częściami i akcesoriami samochodowymi, pozostaje mocna w eksporcie samochodów ciężarowych. Ponadto nasz kraj jest znaczącym eksporterem autobusów elektrycznych, choć i sprzedaż autobusów z silnikami diesla spada w ostatnim czasie.
– Nie zapominajmy, że zgodnie z zapowiedziami "rusza do ostatniej szarży" Izera w ramach finansowania KPO. Miejmy nadzieję, że będzie to zwycięska szarża, biorąc pod uwagę zmiany w modelu funkcjonowania projektu – dodał Andrzej Kochman.
Eksport akumulatorów. Polska wypada poza czołówkę
Z danych GUS, na które powołuje się PFR, wynika, że eksport samochodów osobowych z Polski w porównaniu do 2022 r. wzrósł o blisko 50 proc., ale jednocześnie import do Polski w tym okresie prawie się podwoił. Wiadomo też, że po 2024 r. Polska spadła na szóste miejsce wśród największych eksporterów akumulatorów. Rok wcześniej zajmowaliśmy w tej kategorii drugą pozycję na świecie.
Spadek z drugiej na szóstą pozycję w światowym eksporcie akumulatorów wynika z faktu, że polska gigafabryka akumulatorów była pierwsza, ale pozostała jedyną. Tymczasem inne kraje, jak Węgry czy Niemcy, budują nowe fabryki. Plany budowy kolejnej dużej fabryki akumulatorów pod Gdańskiem zostały zawieszone. Decyzje inwestycyjne w Polsce są prawdopodobnie wstrzymane z powodu kwestii liczenia podatku od emisji CO2. Francuzi lobbują w UE za sposobem liczenia emisji CO2, który uwzględnia udział paliw kopalnych w energetyce danego kraju, co jest niekorzystne dla Polski i Niemiec – powiedział PAP Kochman.
Raport wskazuje, że w 2024 r. wartość eksportu akumulatorów samochodowych z Polski spadła o 21,4 proc., wynosząc nieco ponad 7 mld euro. Więcej wyeksportowały Węgry (prawie 7,27 mld euro), Korea Południowa (prawie 7,59 mld euro) oraz Niemcy (ponad 7,8 mld euro).