Kolejna branża chce rządowego wsparcia. Bez pomocy ceny biletów pójdą w górę?

Z powodu wysokich cen prądu przewoźnicy walczą o rządowe wsparcie. Chcą m.in. zawieszania opłaty mocowej i znacznej obniżki opłaty za dostęp do torów - informuje "Dziennik Gazeta Prawna", dodając, że w tej branży wydatki na prąd stanowią spory odsetek kosztów eksploatacyjnych, sięgający w niektórych spółkach nawet do 40 procent.

pociąg, kolej, koleje, intercityPrzewoźnicy oczekują z powodu wysokich cen prądu rządowego wsparcia
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | MOZCO Mat Szymański

"Dziennik Gazeta Prawna" dotarł do pisma, wysłanego przez przedstawicieli branży do Ministerstwa Infrastruktury. Wśród przedstawionych rozwiązań jest postulat, aby zawiesić opłatę mocową, która jest naliczana d każdej kilowatogodziny pobranej w godz. 7–22. Dziennik szacuje, że opłata mocowa to koszt około 100 mln zł rocznie.

Takiej pomocy oczekują przewoźnicy

Przewoźnicy w liście proponują także, aby zrezygnować z obciążania sektora kolejowego kosztami emisji CO2.

"Sygnatariusze pisma zwracają uwagę, że 70 proc. wytwarzanej energii pochodzi u nas z elektrowni węglowych, a przez to koszt emisji CO2 przy produkcji jednej 1 MWh prądu jest trzykrotnie wyższy od średniej UE." - czytamy w dzienniku.

Kolejnym rozwiązaniem branym pod uwagę jest także wprowadzenie obniżki za korzystanie z torów.

Przewoźnicy ostrzegają, że bez odpowiedniej pomocy będą musieli szukać pieniędzy, w grę będzie wchodziła m.in. podwyżka cen biletów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Dramatyczna sytuacja polskiej emerytki. Innego wyjścia nie będzie miała

Ceny rosną w ekspresowym tempie

Według szacunków Związku Miast Polskich, w skali całego kraju samorządy zapłacą za prąd w przyszłym roku, o ok. 30 mld zł więcej niż wydają obecnie. W  przetargu Wrocławia na zakup energii na 2023 rok jedyna złożona oferta była o 513 proc. wyższa od roku poprzedniego.

W tym roku MPK Wrocław za energię zapłaciło 32 mln złotych. Według oferty, która wpłynęła na rok następny miejski przewoźnik będzie musiał zapłacić już 194 mln złotych, to więcej o 162 mln zł.

Za taką kwotę MPK mogłoby zakupić 19 tramwajów Moderus Gamma 2 lub 40 autobusów elektrycznych. Za kilowatogodzinę MPK płaci obecnie 454,40 zł netto, natomiast według oferty z przetargu, cena ta w przyszłym roku wyniosłaby 2680 zł - przekonuje wrocławski magistrat.

Wybrane dla Ciebie
Niemiecka sieć podbija Polskę. Chce mieć aż 400 sklepów
Niemiecka sieć podbija Polskę. Chce mieć aż 400 sklepów
Umawianie wizyt do lekarza po nowemu. Centralna e-Rejestracja rusza w styczniu
Umawianie wizyt do lekarza po nowemu. Centralna e-Rejestracja rusza w styczniu
Górnicy z Silesii nie ustępują. Związkowcy wzmacniają protest
Górnicy z Silesii nie ustępują. Związkowcy wzmacniają protest
Generał ostrzega. Szwajcaria musi zwiększyć wydatki na obronność
Generał ostrzega. Szwajcaria musi zwiększyć wydatki na obronność
Szansa dla Polski? Chiny ograniczą chaotyczne inwestycje w miedź i aluminium
Szansa dla Polski? Chiny ograniczą chaotyczne inwestycje w miedź i aluminium
Zwrot w cenach ropy. Oto co się stało
Zwrot w cenach ropy. Oto co się stało
Inwestorzy ufają Południu. Obligacje Włoch i Hiszpanii najniższe od lat
Inwestorzy ufają Południu. Obligacje Włoch i Hiszpanii najniższe od lat
Dramat na rynku pracy w Niemczech. Wyczynem jest znalezienie nowego zatrudnienia
Dramat na rynku pracy w Niemczech. Wyczynem jest znalezienie nowego zatrudnienia
Obwodnica niczym pas startowy. Zmierzyli mu 252 km/h. "Spieszyłem się na samolot"
Obwodnica niczym pas startowy. Zmierzyli mu 252 km/h. "Spieszyłem się na samolot"
Chiny szykują się pod wojnę handlową. Zmieniają ustawę o handlu zagranicznym
Chiny szykują się pod wojnę handlową. Zmieniają ustawę o handlu zagranicznym
Rekordowe "łowy" PIP. Inspektorzy odzyskali 138 mln zł dla pracowników
Rekordowe "łowy" PIP. Inspektorzy odzyskali 138 mln zł dla pracowników
Rewolucja w przeglądach aut. Wyższe ceny i koniec z "podbijaniem" dowodu
Rewolucja w przeglądach aut. Wyższe ceny i koniec z "podbijaniem" dowodu