Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|
aktualizacja

Kolejne miasto włączone do systemu szybkiej kolei. Jest decyzja

21
Podziel się:

Kalisz zostanie włączony do systemu szybkiej kolei i stanie się tzw. multimodalnym węzłem przesiadkowym na trasie tzw. kolejowego "Y" - poinformowała spółka CPK. Dodała, że takie rozwiązanie zostanie też zastosowane m.in. w Sieradzu, Kępnie, Wieruszowie, Płocku, Grudziądzu i Kwidzynie.

Kolejne miasto włączone do systemu szybkiej kolei. Jest decyzja
Kalisz włączony do systemu szybkiej kolei. Jest decyzja CPK (Adobe Stock, Tomasz Warszewski)

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) poinformowała w sobotę, że mieszkańcy Kalisza "staną się beneficjentami" nowej linii kolejowej "Y", która połączy Warszawę – Łódź – Poznań/Wrocław. Miasto zostanie włączone w system szybkiej kolei. Jak wskazała CPK w komunikacie podróż z Kalisza do Warszawy może potrwać 1 godz. 39 minut, a do Poznania ok. 40 minut. Oprócz tego nowa infrastruktura Kolei Dużych Prędkości (KDP) będzie wykorzystywana również przez ekspresy regionalne na trasie z Kalisza do Poznania.

"Zakładany czas przejazdu takiego pociągu to ok. 1 godziny. Dla porównania: dziś taka podróż trwa ok. 1 godz. 30 min. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli urzędu marszałkowskiego" - zaznaczyła spółka CPK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Herosi 2025. Gala pełna wzruszeń, emocji i inspiracji

Co da kolejowy bajpas

Podkreśliła, że przyjęte przez nią rozwiązania trasowania Kolei Dużych Prędkości z wykorzystaniem bajpasa z jednej strony pozwolą, dzięki podniesieniu prędkości do 320 km/h, najszybszym pociągom uzyskać bezkonkurencyjne czasy przejazdu między Warszawą, Łodzią a Poznaniem, a z drugiej, umożliwią nieco wolniejszym składom KDP sprawną obsługę podróżnych na stacji Kalisz, gwarantując szybkie i regularne połączenia z największymi miastami na trasie kolejowego "Y".

Spółka dodała, że budowa linii KDP będzie obejmowała również działania zwiększające integrację węzła przesiadkowego, w tym przebudowę istniejącej stacji w Kaliszu, dotyczącą układu torowego i infrastruktury pasażerskiej. "W porównaniu ze stanem obecnym proponowane rozwiązanie zakłada m.in. zwiększenie liczby peronów kolejowych do obsługi pasażerów, nowe rozwiązania regionalnego i miejskiego transportu autobusowego, układu drogowego i sieci dróg rowerowych" - wyjaśniała spółka CPK.

Zwróciła również uwagę, że tym samym stacja kolejowa w Kaliszu stanie się jednym z projektowanych na trasie kolejowego "Y" Lokalnych Hubów Mobilności(LHM). Spółka CPK zaznaczyła, że celem jest zaprojektowanie stacji jako multimodalnego węzła przesiadkowego.

W komunikacie CPK wskazano również, że założenia kolejowej obsługi Kalisza stosowane są jako standardowe w krajach zachodnich, które mają doświadczenie w budowie i eksploatacji linii KDP.

Jak podano, według tego modelu – zakładającego bajpas dla najszybszych przejazdów bezpośrednich łączących największe aglomeracje miejskie oraz system łącznic umożliwiający zjechanie na stacje w mniejszych miejscowościach na trasie – realizowana jest np. obsługa kolejowa miasta Le Mans w zachodniej części Francji, gdzie mieszka 145 tys. osób(w aglomeracji ponad 220 tys.). To miasto każdego dnia omija bajpasem 35 par pociągów TGV (w obu kierunkach). W tym samym czasie do miasta zjeżdża łącznicami i zatrzymuje się 21 par pociągów niższej kategorii. Podobne rozwiązania Francuzi zastosowali np. w Poitiers i Tours.

Inny przykład to hiszpańska Saragossa, która leży w połowie drogi między Madrytem i Barceloną. To piąte co do wielkości miasto Hiszpanii posiada obwodnicę kolejową. W tym przypadku liczba par szybkich pociągów jadących po jego obrzeżach to 15, a zjeżdżających do centrum – 30.

Przyjęta przez CPK w projektowaniu przebiegu kolejowego "Y", zasada jest ta sama: pociągi komunikujące ze sobą największe aglomeracje przejeżdżają obok miasta z maksymalną dopuszczalną prędkością, zapewniając tym samym najkrótsze czasy przejazdu między metropoliami ponadregionalnymi dla dużych grup podróżnych. Z kolei inne pociągi (także dużych prędkości), dzięki układowi łącznic, umożliwiają skomunikowanie ośrodkom regionalnym średniej wielkości takim jak Kalisz.

Powstaną Lokalne Huby Mobilności

Stacje w tych miejscowościach, dzięki zintegrowanym węzłom przesiadkowym funkcjonującym jako Lokalne Huby Mobilności, zapewnią pasażerom w regionach dostęp do pociągów KDP, kolejowej komunikacji regionalnej i lokalnych połączeń autobusowych. Oprócz Kalisza, podobne rozwiązania zostaną zastosowane przez CPK. m.in. w Sieradzu, Kępnie, Wieruszowie, Płocku, Grudziądzu i Kwidzynie.

Jak wynika z aktualnych harmonogramów CPK, do końca 2032 r. zostanie zbudowany i oddany do użytku odcinek KDP między Warszawą, stacją CPK i Łodzią, co zbiegnie się w czasie z otwarciem nowego lotniska. Pozostałe odcinki linii "Y": Łódź – Wrocław i Sieradz – Poznań mają zostać uruchomione do 2035 r. "W sumie będzie to ok. 480 km nowych linii KDP, które są obecnie w Polsce na etapie zaawansowanego projektowania, a w przypadku tunelu w Łodzi – trwających prac budowlanych" - dodała spółka CPK.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(21)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Marcelina Z.
miesiąc temu
A gdzie Bydgoszcz?
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
sts
miesiąc temu
Przed wyborami to wszystko powiedzą co chcecie
aaa
miesiąc temu
i jeszcze bursztynowy szlak
Waldy86
miesiąc temu
Przed wyborami to nawet Krosno obiecają wpiąć w CPK a w realu projekt i tak będzie wstrzymany chyba że projektant zmieni że zamiast lotniska pojawi się ze 200 starych wiatraków z Siemensa