Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|
aktualizacja

Koronawirus już odbił się na kolei. A wciąż straszy druga fala pandemii

5
Podziel się:

Wakacje to zwykle najlepszy okres dla kolei. Jednak pandemia zrobiła w swoje. Mimo zluzowania obostrzeń sanitarnych, w czerwcu było blisko połowę mniej pasażerów niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.

Koronawirus już odbił się na kolei. A wciąż straszy druga fala pandemii
(Wikimedia Commons)

Średnio niemal 500 tysięcy pasażerów każdego dnia korzystało z kolei w czerwcu. Sytuacja jest nieco lepsza niż jeszcze dwa miesiące temu, ale wciąż stanowi problem. Jak podał Urząd Transportu Kolejowego, Kolej przewiozła w minionym miesiącu 14,5 mln pasażerów, czyli niemal o 47 proc. mniej niż w czerwcu 2019 r. W kwietniu i maju było jeszcze gorzej, spadek liczby pasażerów sięgał odpowiednio 77 proc. i 66 proc.

Większość przewoźników wznowiła wcześniej zawieszone połączenia i częściowo powróciła do połączeń o charakterze sezonowym. Zauważalne jest też zwiększenie zainteresowania pociągami dalekobieżnymi - wskazuje UTK.

- Kolej stoi przed trudnym wyzwaniem, jak przekonać pasażerów, że podróżowanie pociągami jest bezpieczne w czasie epidemii. Ważne jest utrzymanie wysokich norm sanitarnych i stosowanie nowoczesnych metod dezynfekcji składów – zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – W wakacje inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzą ponad 170 dodatkowych kontroli pociągów. Będą zwracać szczególną uwagę na czystość składów, to czy w toaletach są niezbędne środki higieniczne oraz czy drużyny konduktorskie wyposażone są w maseczki i środki dezynfekujące – dodaje.

W pierwszej części 2020 r. z kolei skorzystało ponad 104 mln pasażerów. To spadek o blisko 58 mln osób (35,7 proc.) w stosunku do ubiegłego roku. "Styczeń i luty wskazywały na zwiększające się zainteresowanie koleją. Jednak epidemia koronawirusa spowodowała zmniejszenie mobilności Polaków. Praca przewozowa w ciągu sześciu miesięcy 2020 r. wyniosła 6 mld pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna 74,4 mln pociągokilometrów. Oznacza to spadki odpowiednio o 41,8 proc. oraz 10,5 proc.

Mimo że kolej odzyskuje powoli pasażerów, obawia się drugiej fali epidemii. Kolej może trwale stracić część pasażerów biznesowych, którzy zamienią delegacje na telekonferencje - wskazuje "Rzeczpospolita".

Obejrzyj: Kolej w martwym punkcie. "Problemem są prywatne grunty":

Nieco lepiej wygląda przewóz towarów. W czerwcu 2020 r. przewieziono koleją 17,5 mln ton ładunków – o 1,1 mln ton mniej niż w ubiegłym roku. To najmniejszy miesięczny spadek przewozów licząc rok do roku - wskazuje UTK.

- Wyniki przewozowe za czerwiec potwierdzają, że kryzys wywołany epidemią miał mniejszy wpływ na przewozy towarowe niż pasażerskie. Z informacji przekazywanych przez przewoźników wynika, że w dalszym ciągu rozwija się transport kolejowy między Azją a Europą. Potwierdzają to też pierwsze dane intermodalne – zauważa Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Przewoźnicy informowali również o uruchomieniu nowych relacji międzynarodowych z klientami z krajów zachodniej i południowej Europy – dodaje.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(5)
Wnerwiony pod...
2 lata temu
Tym razem nie damy się zamknąć w domach, żebyście wy mogli zatrzymać gospodarkę i drukować setki miliardów PLN z powietrza. Nie tym razem. Nie z nami. Taki przestępczy numer tylko raz mogliście zrobić. Dwa razy to za dużo. Uważajcie i nie próbujcie tego więcej. Nie jesteście żadną władzą. Podatnicy to prawdziwa władza. A wy jesteście tylko urzędnikami wynajętymi przez podatników.
123456789
2 lata temu
A testów nikt nierobi wśród maszynistów i drużyn konduktorskich a stykają się z pasażerami na każdej zmianie. Brak odważnego prezesa bo i stołek można by stracić jak wynik byłby podobny do koalń.
wesoły oberek
2 lata temu
Mógł im przecież szyny zeżreć, ten wirus a tak to panowie wymienili skutki działań wyższych decydentów i to że Chiny dalej sprzedają i produkują.
Leon
2 lata temu
A gdzie, po co i za co maja ludzie jechac po 2 miesiącach przymusowej odsiadki w domu?
He?
2 lata temu
Drużyny konduktorskie?