Kronawirus w Polsce. Klienci bez maseczek więc i bez obsługi

Sejm w tym tygodniu może zająć się zmianą w prawie, aby sklepy miały podstawę do odmowy obsługi klientów, którzy nie stosują się do nakazu noszenia maseczek ochronnych.

Policja już kontroluje sklepy pod kątem stosowania się do nakazu zasłaniania nosa i ust.
Źródło zdjęć: © Policja
Przemysław Ciszak

Być może już w piątek 14 sierpnia, a więc na najbliższym posiedzeniu Sejm zajmie się kwestią możliwości odmówienia obsługi klientów, którzy nie mają zasłoniętego nosa i ust w sklepie. Potwierdził to rzecznik rządu Piotr Muller w Programie Trzecim Polskiego Radia.

Jeszcze w piątek Polska Rada Centrów Handlowych poparła zapowiadane przez Ministerstwo Zdrowia wprowadzenie odpowiednich przepisów. Jak do tej pory bowiem sklepy nie mają żadnych uprawnień do wyciągania konsekwencji wobec klientów lekceważących zasady bezpieczeństwa epidemicznego. Nie istnieją podstawy prawne np. do niewpuszczenia na teren sklepu, czy odmowy obsługi klienta, który nie posiada zakrytych ust i nosa.

"Centra handlowe od początku epidemii aktywnie włączyły się w działania, które zwiększają bezpieczeństwo klientów i personelu. Stosowane zaostrzone procedury dotyczące higieny i bezpiecznej sprzedaży, często wychodzą szerzej poza przyjęte rozwiązania prawne" - czytamy w oświadczeniu PRCH.

Zobacz: Maseczki w sklepach. Szumowski stawia sprawę jasno

PRCH powołując się na wyniki sondażu "Zakupy podczas epidemii" przeprowadzonego przez Uniwersytet Opolski wśród klientów wybranych centrów handlowych pod koniec maja br., przekonuje, że aż 87 proc. badanych zabezpiecza się, używając własnych środków ochrony (płyn do dezynfekcji, maseczki, rękawice). 92 proc. ankietowanych deklaruje, że korzysta ze środków oferowanych przez sklepy.

Jednocześnie jednak największy niepokój podczas zakupów u 79 proc. respondentów budzi nieużywanie przez innych kupujących środków zabezpieczających, a u 76 proc. nieutrzymywanie bezpiecznej odległości pomiędzy klientami. "Zwiększenie egzekwowania obowiązku zakrywania nosa i ust, czy dystansu społecznego w przestrzeni publicznej jest konieczne i powinno wynikać z jasnych przepisów prawa" - stwierdza Polska Rada Centrów Handlowych.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Wybrane dla Ciebie
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a