Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Kryzys na ważnym szlaku handlowym. Kanał Panamski wysycha

37
Podziel się:

Od grudnia liczba obsługiwanych jednostek została zmniejszona do 22 dziennie. Zdolności tranzytowe kanału są celowo ograniczane, w związku z niskim poziomem lokalnych wód. Zarządca Kanału Panamskiego przewiduje dalsze redukcje w przyszłym roku. Tymczasem podczas przeprawy znów doszło do wypadku.

Kryzys na ważnym szlaku handlowym. Kanał Panamski wysycha
Od stycznia liczba dopuszczonych statków do przeprawy przez Kanał Sueski ma spaść do 20, a od lutego do 18. (Licencjodawca, STR)

Zarządca Kanału Panamskiego podjął decyzję o administracyjnym ograniczeniu przepustowości tej kluczowej drogi morskiej, która łączy Ocean Spokojny z Atlantykiem - przypomina "Dziennik Gazeta Prawna". Jak wyjaśnia, ta decyzja może mieć poważne konsekwencje dla globalnej sieci relacji handlowych, zakłócając przepływ towarów i usług na całym świecie.

El Nino wysusza kanał

Zgodnie z tą decyzją, która weszła w życie 1 grudnia, liczba obsługiwanych jednostek została zmniejszona do 22 dziennie. Jest to część szerszego planu ograniczania zdolności tranzytowych kanału, który jest bezpośrednio związany z niskim poziomem lokalnych wód. Zarządca Kanału Panamskiego przewiduje dalsze redukcje w przyszłym roku. Od stycznia liczba dopuszczonych statków ma spaść do 20, a od lutego do 18.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Do pracy z MBA? "Nagle się okazuje, że to jest ofiara losu" - Henryka Bochniarz - Biznes Klasa #7

Tymczasem, na początku tego roku, z kanału korzystało dziennie aż 36 statków. W 2022 roku przez ten strategiczny przesmyk przepływały średnio 1084 statki miesięcznie. To pokazuje, jak ważna jest ta droga morska dla globalnego handlu i jak poważne mogą być konsekwencje jej ograniczenia.

Decyzja o ograniczeniu przepustowości Kanału Panamskiego jest zrozumiała z punktu widzenia zarządcy, który musi dbać o stan infrastruktury i zasobów naturalnych. Jednak dla globalnej sieci relacji handlowych, to może oznaczać poważne zakłócenia. Możemy oczekiwać, że wpłynie to na ceny towarów, terminy dostaw i ogólną dynamikę handlu międzynarodowego.

Blokada Kanału Sueskiego

Pływający pod banderą Singapuru kontenerowiec One Orpheus zderzył się w środę z mostem pływającym na wschodnim pasie Kanału Sueskiego. Ruch statków tym szlakiem wodnym nie został wstrzymany – podał Urząd Kanału Sueskiego (SCA).

Dowództwo kontenerowca, który płynął z Singapuru do Holandii, podało w komunikacie, że na statku miała miejsce awaria steru, w wyniku czego doszło do zderzenia z mostem pływającym na środkowym odcinku wschodniego pasa Kanału Sueskiego. Na pomoc uszkodzonej jednostce ruszyły holowniki.

Kanał Sueski jest jednym z najczęściej używanych szlaków żeglugowych na świecie, drogą morską dla 15 proc. światowego handlu. Jest także jednym z najważniejszych źródeł dochodu dla Egiptu.

Obecnie trwają prace nad poszerzeniem południowego, jednopasmowego odcinka kanału po tym, gdy w 2021 r. na mieliźnie osiadł tam gigantyczny kontenerowiec Ever Given, co zablokowało ruch statków na sześć dni.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(37)
ogarnijcie si...
miesiąc temu
co za bzdury - w tytule do artykułu jest : Kryzys na ważnym szlaku handlowym. Kanał Sueski wysycha a gość pisze o Panamskim
przykromi1
2 miesiące temu
będą teraz 100 lat pogłębiać kanał, żałosne, mając tyle siana są w stanie to zrobić szybciej, to celowe działania
Panamczyk
2 miesiące temu
Suski !! to twój kanał ?
wyborca D.Zmi...
2 miesiące temu
a przez nasz wykopany kanał nie można ?
Grizzly
2 miesiące temu
Do Respiratora: zanim skomentujesz , poczytaj na jakiej zasadzie działa przeprawa przez kanał Panamski.
...
Następna strona