Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|
aktualizacja

Likwidacja marek własnych. Eksperci: będzie znacznie drożej

23
Podziel się:

Nawet ponad dwukrotny wzrost cen niektórych produktów może nam grozić, jeśli premier Mateusz Morawiecki zrealizuje swoją zapowiedź likwidacji marek własnych. Instytut ABR Sesta sprawdził, co i o ile może podrożeć.

Marki własne oznaczają zdecydowanie niższe ceny niż w przypadku produktów markowych.
Marki własne oznaczają zdecydowanie niższe ceny niż w przypadku produktów markowych. (East News, Krzysztof Mystkowski/KFP/REPORTER)

O możliwym wzroście cen w sklepach pisze "Fakt". Według gazety likwidacja marek własnych będzie oznaczała drożyznę.

Analizę wpływu ewentualnej likwidacji marek własnych przeprowadził instytut badawczy ABR Sesta. Z jego analiz wynika, że ceny niektórych rodzajów produktów mogą być o 165 proc. wyższe niż obecnie.

Cukier może podrożeć tylko o jedną dziesiątą, ale masło już o 35 proc., a sok jabłkowy. O 107 proc., czyli przeszło dwukrotnie może podrożec czekolada mleczna. Najwięcej - o 165 proc. - mogą zdrożeć żele do kąpieli.

Zobacz także: Obejrzyj: marki własne. Ardanowski: Polski rynek dusi się od nadmiaru żywności

Obaw o wzrost cen po wprowadzeniu zakazu marek własnych nie podziela jednak prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał. Na wspólnej konferencji prasowej z ministrem rolnictwa Janem Krzysztoferm Ardanowskim ocenił, że takie obawy są bezpodstawne.

Jak ustalił portal wiadomościhanlowe.pl, pomysł ograniczenia sprzedaży produktów pod markami własnymi w sieciach handlowych pochodzi od Marka Suskiego, szefa gabinetu politycznego premiera.

Zdaniem rządu, ograniczenia w sprzedaży marek własnych mają wesprzeć polskich producentów żywności. Wiadomościhandlowe.pl nazywają to "próbą zagrania na nucie "patriotyzmu" w celu zdobycia nowych wyborców".

Jak ustalił portal, prace nad ustawą dopiero się rozpoczęły, a projektem ma się zajmować Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, wspierane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Resort przedsiębiorczości oficjalnie jednak zaprzecza. - MPiT nie pełni roli wiodącej w pracach z nią związanych - przekazało portalowi wiadomościhandlowe.pl biuro prasowe ministerstwa.

Ministerstwo zignorowało pytania o to, czy nowymi przepisami objęte będą jedynie duże sieci handlowe, czy może wszystkie sklepy. Ani o to, czy ograniczenie zostanie wprowadzone tylko w odniesieniu do handlu żywnością.

Pomysł ograniczenia marek własnych oficjalnie zapowiedział Mateusz Morawiecki podczas Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce na początku marca.

- Chcemy zaproponować ustawę, która w sposób obligatoryjny i realny obniży możliwość sprzedaży przez sieci wielkopowierzchniowe ich własnych produktów, pod ich własną marką - zapowiedział Mateusz Morawiecki.

W całej Polsce rynek marek własnych był wart w ubiegłym roku (dane agencji PMR) niemal 50 mld zł i w ostatnim czasie nadal rośnie. Dla porównania – rok wcześniej było to 47 mld zł, a w 2016 – ledwie 44 mld zł. To oznacza, że przez 2 lata wzrósł o ponad 13 proc.

Jednak w porównaniu z innymi krajami polski rynek i tak nie jest duży. W całej Europie co trzeci produkt to marka własna. W Polsce to zaledwie 19 proc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

wiadomości
gospodarka
KOMENTARZE
(23)
Anna
3 lata temu
A premier nie wie że marki własne to polscy producenci .Taka np.czekolada z biedronki marka wlasna Macnetic a producent Wawel.To też się obruci przeciwko polskim producentom a co za tym idzie gospodarka spadnie.
gen
3 lata temu
Ktoś ich wybierał. I zapewne znowu wybierze.
Drogo
3 lata temu
Czy będzie drożej jak Polski produkt na półkach? To czym Wygrywa Biedronka jak nie Polskim serami serkami itp
pind
3 lata temu
Rozdawnictwo darmozjadom musi się skończyć. To kolejny podatek dla uczciwie i ciężko pracujących. Ludzie, obudźcie się!
Obserwator
3 lata temu
Jeżeli mówią że nie podrożeje to lepiej robić zapasy
...
Następna strona