Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
aktualizacja

Likwidacja marek własnych. Eksperci: będzie znacznie drożej

23
Podziel się

Nawet ponad dwukrotny wzrost cen niektórych produktów może nam grozić, jeśli premier Mateusz Morawiecki zrealizuje swoją zapowiedź likwidacji marek własnych. Instytut ABR Sesta sprawdził, co i o ile może podrożeć.

Marki własne oznaczają zdecydowanie niższe ceny niż w przypadku produktów markowych.
Marki własne oznaczają zdecydowanie niższe ceny niż w przypadku produktów markowych. (East News, Krzysztof Mystkowski/KFP/REPORTER)
bEhWWMYB

O możliwym wzroście cen w sklepach pisze "Fakt". Według gazety likwidacja marek własnych będzie oznaczała drożyznę.

Analizę wpływu ewentualnej likwidacji marek własnych przeprowadził instytut badawczy ABR Sesta. Z jego analiz wynika, że ceny niektórych rodzajów produktów mogą być o 165 proc. wyższe niż obecnie.

Cukier może podrożeć tylko o jedną dziesiątą, ale masło już o 35 proc., a sok jabłkowy. O 107 proc., czyli przeszło dwukrotnie może podrożec czekolada mleczna. Najwięcej - o 165 proc. - mogą zdrożeć żele do kąpieli.

bEhWWMYD
Zobacz także: Obejrzyj: marki własne. Ardanowski: Polski rynek dusi się od nadmiaru żywności

Obaw o wzrost cen po wprowadzeniu zakazu marek własnych nie podziela jednak prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Marek Niechciał. Na wspólnej konferencji prasowej z ministrem rolnictwa Janem Krzysztoferm Ardanowskim ocenił, że takie obawy są bezpodstawne.

Jak ustalił portal wiadomościhanlowe.pl, pomysł ograniczenia sprzedaży produktów pod markami własnymi w sieciach handlowych pochodzi od Marka Suskiego, szefa gabinetu politycznego premiera.

bEhWWMYJ

Zdaniem rządu, ograniczenia w sprzedaży marek własnych mają wesprzeć polskich producentów żywności. Wiadomościhandlowe.pl nazywają to "próbą zagrania na nucie "patriotyzmu" w celu zdobycia nowych wyborców".

Jak ustalił portal, prace nad ustawą dopiero się rozpoczęły, a projektem ma się zajmować Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, wspierane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Resort przedsiębiorczości oficjalnie jednak zaprzecza. - MPiT nie pełni roli wiodącej w pracach z nią związanych - przekazało portalowi wiadomościhandlowe.pl biuro prasowe ministerstwa.

bEhWWMYK

Ministerstwo zignorowało pytania o to, czy nowymi przepisami objęte będą jedynie duże sieci handlowe, czy może wszystkie sklepy. Ani o to, czy ograniczenie zostanie wprowadzone tylko w odniesieniu do handlu żywnością.

Pomysł ograniczenia marek własnych oficjalnie zapowiedział Mateusz Morawiecki podczas Europejskiego Forum Rolniczego w Jasionce na początku marca.

- Chcemy zaproponować ustawę, która w sposób obligatoryjny i realny obniży możliwość sprzedaży przez sieci wielkopowierzchniowe ich własnych produktów, pod ich własną marką - zapowiedział Mateusz Morawiecki.

W całej Polsce rynek marek własnych był wart w ubiegłym roku (dane agencji PMR) niemal 50 mld zł i w ostatnim czasie nadal rośnie. Dla porównania – rok wcześniej było to 47 mld zł, a w 2016 – ledwie 44 mld zł. To oznacza, że przez 2 lata wzrósł o ponad 13 proc.

bEhWWMYL

Jednak w porównaniu z innymi krajami polski rynek i tak nie jest duży. W całej Europie co trzeci produkt to marka własna. W Polsce to zaledwie 19 proc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

bEhWWMZe
wiadomości
gospodarka
KOMENTARZE
(23)
Anna
2 lata temu
A premier nie wie że marki własne to polscy producenci .Taka np.czekolada z biedronki marka wlasna Macnetic a producent Wawel.To też się obruci przeciwko polskim producentom a co za tym idzie gospodarka spadnie.
gen
2 lata temu
Ktoś ich wybierał. I zapewne znowu wybierze.
Drogo
2 lata temu
Czy będzie drożej jak Polski produkt na półkach? To czym Wygrywa Biedronka jak nie Polskim serami serkami itp
bEhWWMZf
pind
2 lata temu
Rozdawnictwo darmozjadom musi się skończyć. To kolejny podatek dla uczciwie i ciężko pracujących. Ludzie, obudźcie się!
Obserwator
2 lata temu
Jeżeli mówią że nie podrożeje to lepiej robić zapasy
...
Następna strona