Linia produkcyjna wywieziona, hale sprzedane. Tak kończy słynna fabryka
Koncern motoryzacyjny Stellantis zakończył proces likwidacji zakładu w Bielsku-Białej, gdzie produkowano silniki spalinowe. W ramach restrukturyzacji linia produkcyjna została przetransportowana do Brazylii, a kompleks przemysłowy sprzedano firmie deweloperskiej za kwotę 25 milionów euro - podaje bielsko.biala.pl.
Likwidacja bielskiego zakładu FCA Powertrain rozpoczęła się z początkiem 2024 roku, jednak proces redukcji zatrudnienia trwał już od 2023 roku. W pierwszej fazie zwolniono 300 pracowników, a w kolejnym etapie pracę straciło następne 470 osób. Część załogi otrzymała propozycję przeniesienia do innych fabryk należących do międzynarodowego koncernu Stellantis.
Fabryka FCA Powertrain w Bielsku-Białej została założona w 2003 roku. Od tego czasu wyprodukowała ponad 7,3 miliona silników. Zakład specjalizował się w produkcji nowoczesnych silników Diesla i benzynowych. Silniki te były wykorzystywane w różnych modelach samochodów grupy FCA (która stała się częścią Stellantis), takich jak Fiat, Jeep, oraz w pojazdach marek GM i Suzuki.
Majątek fabryczny trafia za ocean
Obecnie w dawnym zakładzie produkcyjnym pozostali wyłącznie pracownicy administracyjni. Cała linia technologiczna służąca do produkcji jednostek napędowych została zdemontowana i przetransportowana drogą morską do fabryki Stellantis zlokalizowanej w brazylijskim mieście Betim. W południowoamerykańskim zakładzie będzie kontynuowana produkcja silników.
Pierwotnie kompleksem przemysłowym w Bielsku-Białej zainteresowana była Polska Grupa Zbrojeniowa. Przedsiębiorstwo prowadziło analizy dotyczące możliwości przejęcia terenu, jednak ostatecznie zrezygnowało z inwestycji, co potwierdziło w oficjalnym komunikacie.
Nowa przyszłość terenów przemysłowych
Właścicielem hal produkcyjnych po FCA Powertrain została firma DL Invest Group z Katowic, specjalizująca się w realizacji projektów nieruchomościowych. Nieoficjalne źródła podają, że transakcja opiewała na kwotę 25 milionów euro, co stanowi znaczącą inwestycję na lokalnym rynku nieruchomości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zbudowała gigantyczny biznes. "W dniu porodu pracowałam"
Infrastruktura zakładu w Bielsku-Białej była doskonale przystosowana do przemysłu ciężkiego. Na terenie fabryki znajdowały się rozbudowane przyłącza elektryczne, bocznica kolejowa oraz specjalistyczna infrastruktura przemysłowa, w tym suwnice.
Nowy właściciel planuje gruntowną transformację terenu poprzemysłowego. W miejscu dawnej fabryki silników powstanie kompleks biurowy. DL Invest Group przygotował już wstępne wizualizacje planowanej inwestycji, która całkowicie zmieni charakter tego obszaru.
Decyzja o zamknięciu zakładu wpisuje się w szerszy trend zmian w przemyśle motoryzacyjnym. W ciągu ostatnich 12 miesięcy odsetek szefów firm tego sektora przewidujących spadki produkcji wzrósł pięciokrotnie. Na trend wzrostowy liczy już tylko niespełna jedna trzecia badanych, najmniej od blisko dekady - wynika z badania MotoBarometr, obejmującego 11 kluczowych dla branży rynków w Europie, do którego dotarła "Rz".