Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
CHE
|

Wzrost stawek za obsługę lotów. Projekt oceni Komisja Europejska

15
Podziel się:

Do 1 października projekt "Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020–2024" trafi do Komisji Europejskiej. Przepisy mogą w konsekwencji doprowadzić do wzrostu stawek za obsługę lotów. O ile? Odpowiadamy.

Wzrost stawek za obsługę lotów. Projekt oceni Komisja Europejska
ULC: do 1 października projekt ws. opłat pobieranych przez PAŻP trafi do KE (Istock)

Urząd Lotnictwa Cywilnego stwierdził, że ostateczny kształt opłat ma zagwarantować bezpieczeństwo polskiej przestrzeni powietrznej, poprzez m. in. utrzymanie wszystkich służb w gotowości do obsługi rosnącego po pandemii ruchu lotniczego. To z kolei ma umożliwić inwestowanie w nowoczesne technologie, które zoptymalizują i zapewnią obsługę tego ruchu.

UCL zaznaczył przy okazji, że zapoznaje się ze wszystkimi opiniami i uwagami przedstawicieli branży lotniczej do projektu planu i pozostaje w stałym kontakcie z Ministrem Infrastruktury w tej sprawie.

Przedstawiciele lotnisk regionalnych wskazują w wystosowanym liście otwartym do premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, że przedłożone w planie propozycje "w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny" podwyższają od 1 stycznia 2022 r. opłatę terminalową i trasową.

Zobacz także: Kolejny samolot z Afganistanu przyleciał do Polski. Michał Dworczyk o szczegółach

Propozycja zakłada podwyższenie opłat terminalowych:

  • dla Lotniska Chopina z 343,08 zł w roku 2021 do 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (o 53 proc.);
  • dla Portów Lotniczych Regionalnych z 791,12 zł dla roku 2021 do 1347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc); oraz trasowej – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc).

List do premiera w tej sprawie skierował m.in. prezes linii Ryanair Michael O'Leary. Jak twierdzi, "linie lotnicze nie będą w stanie ponosić zwiększonych kosztów. Jego zdaniem polscy konsumenci również nie są gotowi, aby pokrywać takie koszty w formie wyższych opłat za przeloty.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa, czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku, oraz opłata trasowa pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(15)
Hcx
3 lata temu
Co się dzieje. Za chwile wszyscy bedziemy dziadami....
Emeryt
3 lata temu
To po wuj budować CPK i utopić miliardy,jak lotnictwo będzie ledwo zipieć,bo chętnych będzie mało
Polak
3 lata temu
A ile Polska płaci w UE więcej tam można
Elka2
3 lata temu
Samoloty maja najwyzsza emisje co2, caly swiat przechodzi transformacje do 2030 roku, jednym z celow jest ograniczenie lotow do minimum. Sposobem na ograniczenie jest zwiekszenie oplat. Nie zdziwcie sie jak z roku na rok ceny beda rosly, za paliwo, smieci, samoloty itd.
Arczi
3 lata temu
Polacy będą mieli centralny port lotniczy w Berlinie , zapewne stamtąd będzie taniej lecieć na wakacje