Lufthansa zalicza olbrzymie straty. "Nadzieja przyjdzie razem z latem"

Grupa Lufthansa, największa europejska grupa lotnicza, zanotowała w ubiegłym roku gigantyczną stratę w wysokości 6,7 mld euro. Przewoźnik z nadzieją wyczekuje lata, gdy "akcja szczepionkowa" może doprowadzić do częściowego wznowienia komercyjnych lotów.

Okres pandemii dokucza największym przewoźnikom, na czele z niemiecką LufthansąOkres pandemii dokucza największym przewoźnikom, na czele z niemiecką Lufthansą
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto
Jakub Stasiak
oprac.  Jakub Stasiak

Strata operacyjna Lufthansy wyniosła 5,5 mld euro. Jednocześnie roczne przychody spółki wyniosły 13,5 mld euro, czyli o ponad połowę (63 proc.) mniej niż w 2019 - wskazuje "Rzeczpospolita".

W ocenie prezesa grupy, Carstena Spohra, również w tym roku będzie trudno wyjść ze strat, ponieważ "sztuką będzie zarabiać w czasie, kiedy pandemia COVID-19 nadal trwa".

Właśnie z tego powodu przewoźnicy lotniczy z całego świata z nadzieją wyglądają lepszych dla siebie czasów, które mają nadejść po zakończeniu globalnej pandemii.

Zdaniem analityków Lufthansy pierwszy przejaw odwilży w biznesie lotniczym może się przydarzyć w lecie, ale tylko wówczas, gdy akcja szczepień okaże się sukcesem i rynki światowe zaczną się sukcesywnie otwierać.

"To dopiero początek walki o wyjście z zapaści. Nadzieja przyjdzie razem z latem" - wskazują eksperci niemieckiego giganta.

Lufthansa nadal planuje realizować wcześniej ustalone założenia. Tym samym spółka zamierza zakończyć bieżący rok na poziomie 40-50 proc. podaży w porównaniu z rekordowym 2019.

"To kiepska informacja, bo oznacza, że głębokie straty są nieuniknione w sytuacji, gdy przewoźnik potrzebuje operować połową podaży z 2020, aby wyjść na zero" - wskazuje "Rz".

Wśród nadziei na rychłe odbicie branży wymienia się m.in. rosnący popyt na przewozy typu cargo. W tym tonie także przedstawione są informacje o stratach i cięciach, bo pomogą w odbudowie biznesu.

Lufthansy nie ominą także cięcia ograniczające ich powietrzną flotę. Łączna liczba maszyn we flotach przewoźników z Grupy LH ma w roku 2023 wynieść 650, w porównaniu z 728 przed kryzysem.

CPK. Czy jest potrzebny? Ekspert wymienia trzy kluczowe elementy

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują