WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

McDonald’s Polska przekonuje: kanapka wege jest hitem. Kolejna nowość jeszcze w tym roku

Burger z kotletem warzywnym to może być dopiero początek zmian w menu - ujawnia w rozmowie z money.pl Adam Pieńkowski, prezes McDonald's Polska. Sieć właśnie zaczyna wielkie testowanie. Jeszcze w tym roku zaproponuje Polakom burgera ze sztucznym mięsem oraz zrezygnuje z części plastiku.

Adam Pieńkowski, prezes McDonald's Polska.Adam Pieńkowski, prezes McDonald's Polska.
Źródło zdjęć: © PAP

Marchew, groszek, brokuły - między innymi z tych składników składa się nowy kotlet w jednej z kanapek sieci McDonald's. Nowy produkt fastfoodowego giganta to długo wyczekiwany ukłon w stronę zwolenników kuchni roślinnej.

Burger do sprzedaży trafił 21 kwietnia. I jak zapewnia sieć - sprzedaje się na tyle dobrze, że może zostać w ofercie na stałe.

Veggie Burger od 21 kwietnia w ofercie McDonald's Polska.
Veggie Burger od 21 kwietnia w ofercie McDonald's Polska. © WP | Oliwier Nytko

- Veggie Burger (pod taką nazwą sprzedawany jest roślinny burger - red.) jest na rynku krótko, ale są to dni naprawdę dużego sukcesu. To jest produkt, który sprzedaje się w skali kraju bardzo dobrze. W dużych miastach rewelacyjnie, w mniejszych cieszy się innym zainteresowaniem. Wydaje nam się, że ma potencjał, żeby zostać z nami na zawsze i być kolejną opcją dla gości - mówi w rozmowie z money.pl Adam Pieńkowski, prezes McDonald’s Polska.

Podatek od smartfona. Nawet Friz będzie artystą? Łepkowska komentuje

Wegemenu w McDonald's? Będą kolejne testy

I jak przypomina - to nie jest pierwsze podejście McDonald’s do bezmięsnego burgera. Dekadę temu eksperyment zakończył się jednak dość szybko. W 2009 roku sieć wypuściła na polskim rynku wegetariańską wersję Burgera Drwala, ale kanapka szybko zniknęła z oferty. Nie wzbudziła zainteresowania, nie sprzedawała się, więc wypadła z menu.

A zdaniem prezesa sieci dziś warunki dla wprowadzania roślinnych dań są zupełnie inne. Inne, czyli lepsze. - Tamta oferta nie znalazła uznania naszych gości i z czasem została wycofana. W 2009 roku polscy konsumenci nie byli gotowi na roślinnego burgera, teraz najprawdopodobniej są - mówi Pieńkowski.

Czy to zatem początek roślinnej rewolucji w menu McDonald’s? Sieć do tematu kolejnych kanapek bez mięsa podchodzi ostrożnie. Podstawowy powód jest prosty: Polacy w McDonald's wybierają głównie ofertę z mięsem. Połowa kupuje kanapki oparte o wołowinę, połowa o drób. Ale jednak próby trwają.

Jeszcze w tym roku w polskich restauracjach McDonald’s ma się pojawić kanapka ze sztuczną wołowiną. Czym będzie się różnić od Veggie Burgera? Kotlet z laboratorium, czyli sztuczna wołowina, jest wyprodukowany z grochu. W smaku jest bardzo zbliżony do tradycyjnego mięsa. Natomiast ten z Veggie Burgera smakuje jak warzywa. I to właśnie kwestia smaku może zadecydować, czy sieć wprowadzi na stałe nowatorskiego burgera. 

Veggie Burger to drugie podejście McDonald's do kanapki wege w Polsce.
Veggie Burger to drugie podejście McDonald's do kanapki wege w Polsce. © WP | Oliwier Nytko

- W ciągu najbliższych miesięcy będziemy w Polsce testować tego typu rozwiązania i zobaczymy, jaki potencjał - biznesowy i smakowy - stoi za alternatywą dla wołowiny - wyjaśnia prezes firmy.

Wielorazowe kubki i sztućce w McDonald's?

To nie koniec zmian. Mimo pandemii sieć nie zwalnia tempa w eliminowaniu plastiku ze swoich restauracji. W zeszłym roku z lokali zniknęły m.in. plastikowe słomki i opakowania do lodów. Od czerwca tego roku ten sam los spotka plastikowe sztućce. Co zamiast nich? To się jeszcze okaże.

Co ciekawe w tej kwestii sieć nie wyklucza powrotu do restauracyjnych korzeni, czyli tradycyjnej zastawy stołowej w postaci wielorazowych talerzy i metalowych sztućców.

- Sprawdzamy różne możliwości. Przed pandemią porcelana była już używana w części kawiarnianej. Jak tylko pozwoli na to sytuacja epidemiczna, będziemy sprawdzać, jak daleko możemy iść z pewnymi rozwiązaniami, a nie jest tajemnicą, że to ma lub może mieć wpływ na to, jak restauracje funkcjonują - tłumaczy prezes.

Póki co firma stawia sobie ambitne cele dotyczące recyklingu opakowań jednorazowych. Do 2025 roku chce ponownie przetwarzać wszystkie swoje opakowania. Już dziś z drugiego obiegu powstają serwetki i papier toaletowy w blisko stu restauracjach. W najbliższym czasie ma do nich dołączyć kolejna setka. McDonald's w Polsce liczy 460 restauracji.

Prezes McDonald’s Polska zapewnia, że firma angażuje się też w inne działania ekologiczne. I pomimo pandemicznego roku, nie zamierza rezygnować z tej ścieżki.

Od 2014 roku mięso, z których powstają wołowe kotlety w polskich restauracjach sieci, skupowane jest od polskich rolników z blisko 80 tys. małych gospodarstw. A jak przekonują przedstawiciele sieci, te emitują do atmosfery mniej szkodliwych gazów cieplarnianych niż hodowle przemysłowe. Sieć dodatkowo certyfikuje gospodarstwa, by swoją działalność prowadziły w jeszcze bardziej zrównoważony sposób.

- Oczywiście produkcja nastawiona na mniejszą emisję gazów jest dla nas bardzo ważna. I właśnie dlatego jesteśmy wsparciem dla naszych kontrahentów. I tak na przykład jesteśmy partnerem naszych dostawców OSI (OSI Food Solutions Poland - producent wołowiny dostarczanej do restauracji McDonald’s w Polsce, skupowanej od polskich rolników - przyp. red.) w certyfikacji, audytach i krzewieniu wiedzy na temat zrównoważonego prowadzenia gospodarstw rolnych. Nie zostawiamy ich samych - przekonuje szef McDonald’s Polska.

- Wszystkie działania w stronę bardziej jakościowego podejścia do produkcji rolnej są dla nas jak najbardziej zrozumiałe i chcemy być częścią takich zmian w przyszłości - dodaje.

Wołowina w restauracjach McDonald's Polska pochodzi z tysięcy małych polskich gospodarstw.
Wołowina w restauracjach McDonald's Polska pochodzi z tysięcy małych polskich gospodarstw. © PAP

Pandemia podniosła ceny

Epidemia może i nie wpłynęła na plany ekologiczne firmy, ale na ceny w niektórych lokalach już tak. W połowie kwietnia podniesione zostały stawki w części lokali w dostawie. Stawki powędrowały w górę o 1 zł - i tak w niektórych miejscach za hamburgera trzeba zapłacić 5 zł, a nie 4 zł jak było do tej pory. Ta sama bułka, ale uzupełniona o topiony ser kosztuje również 5 zł, zamiast dotychczasowych 4 zł.

Zdaniem sieci taka zmiana wynika ze zwiększonych kosztów działalności lokali podczas pandemii, a zwłaszcza w czasie lockdownów. Jak zastrzega jednak kierownictwo firmy w rozmowie z money.pl, podwyżka nie dotknęła wszystkich restauracji i wszystkich produktów. W tym przypadku dotyczyła niektórych franczyzobiorców, którzy decyzję o zmianie ceny podejmuje samodzielnie. A stawki podnieśli tylko w przypadku zamówień z dostawą do domu.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują