Mogą spełnić wiele zachcianek kupującego auto. "Ale nie zrobimy wszystkiego"

Mercedes rozwija dział personalizacji luksusowych aut. Wybór materiałów, kolorów, dodatków, a nawet "wydruk" grafiki na masce to tylko część z dostępnych opcji. Stawia jednak granicę. - To może być ryzyko dla marki, jeśli pójdziemy o krok za daleko - mówi money.pl Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes AG.

Center of Excellence przy zakładach Mercedesa w SindelfingenCenter of Excellence przy zakładach Mercedesa w Sindelfingen
Źródło zdjęć: © materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans photo by Dirk Weyhenmeyer on behalf of Mercedes-Benz
Marcin Walków

Mercedes-Benz rozwija swój oddział Manufaktur, który specjalizuje się w szytych na miarę, personalizowanych zamówieniach na luksusowe modele z linii Mercedesa, Maybacha, Klasy G oraz AMG. W niemieckim Sindelfingen niedaleko Stuttgartu otwarto w miniony czwartek Manufaktur Studio. Dr Jörg Burzer deklaruje, że Manufaktur może spełnić niemal każde życzenie klienta, ale jest granica.

- Nie sądzę - odpowiedział Burzer pytany przez money.pl, czy zrealizowałby życzenie wulgarnej lub co najmniej kontrowersyjnej grafiki na masce Maybacha. Wcześniej deklarował, że nowa technologia PixelPaint pozwoli pokryć ten element nadwozia dowolnym wzorem, a specjaliści Manufaktur mogą spełnić praktycznie każde życzenie.

Na czym polega technologia PixelPaint? Ponad 1000 drobnych dysz wyrzuca w ciągu sekundy około 1000 kropli farby na malowaną powierzchnię, działając jak precyzyjna drukarka dla nadwozi samochodów. Przykład? Biały Maybach SL 680 z czarną pokrywą silnika z naniesionymi emblematami Maybacha. Można go zobaczyć na zdjęciach poniżej.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jego markę znała cała Polska. Zbankrutował "do zera". Teraz wraca. Wojciech Morawski w Biznes Klasie

Luksusowe samochody. Czy można kupić wszystko?

- To nie jest tak, że ktoś ekscentryczny może zrobić wszystko. Jesteśmy naprawdę bardzo ostrożni i wiemy, dlaczego to takie ważne. Rozumiemy, że jest pewien poziom wrażliwości i to może być ryzyko dla marki, jeśli pójdziemy o krok za daleko - stwierdził.

Ma jednak świadomość, że to, czego nie dopuszcza Mercedes, można zrobić gdzie indziej. Istnieją przecież zewnętrzne studia zajmujące się modyfikowaniem, personalizowaniem i tuningowaniem samochodów Mercedesa.

- W Chinach jeżdżą samochody Klasy V z dwutonowym nadwoziem w kolorach Maybacha, a nawet z jego emblematem. Nie oferujemy takich. Czy to szkodzi marce? Nie wiem, ale prawdopodobnie tak, choć nie jest naszym dziełem - powiedział.

Przykład wykorzystania technologii PixelPaint
Przykład wykorzystania technologii PixelPaint © money.pl | Marcin Walków
Przykład wykorzystania technologii PixelPaint
Przykład wykorzystania technologii PixelPaint na masce modelu Mercedes-Maybach SL 680 © money.pl | Marcin Walków

Najdroższy Maybach ze studia Manufaktur

Pytany o przykład najdroższej personalizacji przez dział Manufaktur, Burzer odpowiada bez wahania: Mercedes-Maybach S680 Virgil Abloh. Limitowana edycja 150 egzemplarzy stworzonych we współpracy z projektantem Virgilem Ablohem trafiła w ręce m.in. DJ Khaleda i Alicii Keys. Cena? Prawie 500 tys. euro, czyli ponad 2 mln zł.

- To było naprawdę wyjątkowe i wybitne. Nie mówimy tylko o personalizacji jednej części, ale to był w zasadzie cały samochód pełen dobrych pomysłów w zakresie personalizacji. Na drugim biegunie są klienci, którzy proszą jedynie o wyhaftowany herb rodowy na zagłówku - dodał członek zarządu Mercedesa.

Mercedes-Maybach S 680 Virgil Abloh inspirowany jest futurystycz
Mercedes-Maybach S 680 Virgil Abloh inspirowany jest futurystycznym koncepcyjnym modelem Project Maybach © materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Personalizacja to jeszcze wyższe zyski

O spełnianiu zachcianek klientów na rynku luksusowych samochodów mówił money.pl. - Personalizacja Bespoke przynosi nam duże zyski, aczkolwiek i sama wersja bazowa zapewnia rozsądną marżę. Tylko, że nikt nie zamawia bazowej wersji - mówił nam Torsten Müller-Ötvös, wieloletni CEO Rolls-Royce Motor Cars.

- Kiedy dołączyłem do firmy w styczniu 2010 r. zamówienia Bespoke były raczej rzadkością niż normą. Z biegiem lat to się całkowicie zmieniło. Przez ostatnich 13 lat nikt nie przeszedł przez proces zamówienia, a tym bardziej wizytę w fabryce w Goodwood, bez personalizacji swojego samochodu - dodał.

Tą samą drogą idzie Mercedes ze swoimi luksusowymi markami - Maybach, Klasą G i AMG. Personalizacja przez studio Manufaktur jest możliwa dla wszystkich linii modelowych. Czy można w takim razie zamówić luksusowo wyposażoną i spersonalizowaną Klasę A?

Operacyjnie moglibyśmy to zrobić, ale na końcu jest pytanie, czy powinniśmy? Nie jestem przekonany, aby oferować to dla wszystkich modeli z każdego segmentu, czy to ma uzasadnienie biznesowe - stwierdził Burzer w rozmowie z dziennikarzami.
Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG
Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, odpowiedzialny m.in. za łańcuchy dostaw i produkcję, w Manufaktur Studio © materiały prasowe | Mercedes-Benz AG – Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans Photo by Dirk Weyhenmeyer on behalf of Mercedes-Benz

W Sindelfingen otwarto Manufaktur Studio, gdzie montowane są złożone projekty personalizacji samochodów marek z rodziny Mercedesa. Niekażdy samochód wyposażony w elementy Manufaktur trafi jednak do tego miejsca.

- Czasami wystarczy wysłać zagłówek z rodowym herbem na linię produkcji seryjnej w naszej fabryce. Jeśli jednak trzeba wymienić fotel i konsolę środkową na spersonalizowane, wówczas samochód musi trafić do Manufaktur Studio. Inna kwestia to rynki. Model GLS produkowany jest w stanie Alabama w USA. Nie produkujemy go tam, aby następnie sprowadzić do Niemiec i ponownie odesłać do klienta w USA. To nie jest ściśle zdefiniowany proces, zawsze myślimy o zachowaniu równowagi - wyjaśnił Burzer.

Personalizacja Manufaktur. Ile to kosztuje?

Maybach S 680 w konfiguratorze na polskim rynku rozpoczyna się od 1 mln 199 tys. 200 zł. Wyhaftowane logo marki na zagłówkach i dywanikach kosztuje 7426 zł. Pakiet skórzany, pokrywający skórą Nappa fotele, podsufitkę i osłony deski rozdzielczej, dodający skórzane poduszki, to ponad 46 tys. zł.

Za lakierowanie nadwozia w jednym z kolorów Manufaktur trzeba zapłacić od 7196 zł do 33 tys. 963 zł. Dwukolorowe malowanie Maybacha S680 to wydatek blisko 90 tys. zł. W 2025 r. w palecie ma pojawić się kolejne 50 nowych kolorów. Dopłacać nie trzeba za jedną z kilku kierownic Manufaktur, na przykład wykończoną skórą i drewnem.

To jednak nie koniec. Jak mówili przedstawiciele Manufaktur Studio podczas oficjalnego otwarcia, jest jeszcze wiele innych opcji i możliwości wycenianych indywidualnie.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem