Rynek samochodów luksusowych stale rośnie. Gwiazda Mercedesa błyszczy swoją strategią

Rynek dóbr luksusowych od zawsze opierał się przeciwnościom losu. Co więcej, im bardziej sytuacja geopolityczna i gospodarcza na świecie się komplikowała, tym chętniej zamożni ludzie wydawali pieniądze. Robią to tym chętniej, im bardziej szaleje inflacja. Jedną z najmocniejszych kategorii dóbr luksusowych są samochody. Wie o tym doskonale Mercedes-Benz. W 2023 r. grupa odnotowała kolejny wzrost sprzedaży. Co robi, żeby przyciągnąć klientów?

Mercedes-Benz Klasy SMercedes-Benz Klasy S
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

W raporcie Bain & Company i Fondazione Altagamma o wszystko mówiącym tytule "Long Live Luxury" ("Niech żyje luksus") czytamy, że w 2023 r. rynek dóbr luksusowych osiągnął wynik 1,5 biliona euro, co daje wzrost na poziomie od 8 do 10 proc. w porównaniu do 2022 r., uwzględniając wahania kursów walut. Badanie obejmuje 9 segmentów i na ponad 80 proc. rynku składają się luksusowe samochody, luksusowe zakwaterowanie i osobiste dobra luksusowe. Prognozowana sprzedaż aut klasy premium w 2023 r. sięgnęła 635 mld euro – to o 12 proc. więcej niż w 2022 r.

Strategia nowej ery

Jak w te trendy wpisuje się Mercedes-Benz? W 2023 r. łączna sprzedaż samochodów tej marki wyniosła 2 491 800 sztuk i wzrosła o 1,5 proc rok do roku. Sprzedaż pojazdów w pełni elektrycznych wzrosła o 61 proc. – z 149 200 do 240 700 egzemplarzy. W Polsce Mercedes-Benz sprzedał 21 339 samochodów osobowych i uplasował się na podium marek premium. Globalnie największym zainteresowaniem cieszyły się topowe modele. Ultra luksusowy Mercedes-Maybach zanotował wzrost o 19 proc, a oferująca przygodę w stylu premium Klasa G wzmocniła sprzedaż o 11 proc. Z kolei zainteresowanie samochodami Mercedes-AMG wzrosło o 4 proc.

W 2022 r. Mercedes-Benz przedstawił strategię, która ma skupić się na rozwoju produktów w najbardziej dochodowych segmentach rynku. Do 2026 r. sprzedaż samochodów z najwyższej półki ma wzrosnąć o ok. 60 proc. Podstawą jest przekształcenie portfolio z naciskiem na samochody luksusowe z najwyższej (Top-End Luxury) i pośredniej (Core Luxury) półki. Na ten cel producent przeznaczy 75 proc. inwestycji.

Rozwój skupi się wokół Maybacha, AMG i Klasy G, oferty elektrycznej i ekskluzywnych samochodów kolekcjonerskich Mythos. Najbogatsi lubią się wyróżniać, dlatego Mercedes-Benz rozszerzy zakres indywidualizacji. Punktem wyjścia jest Klasa E z roku modelowego 2023, która stanowi drogowskaz dla segmentu Core Luxury.

Mercedes-Maybach EQS SUV
Mercedes-Maybach EQS SUV © materiały partnera | Mercedes-Benz AG - Global Communications Mercedes-Benz Cars & Vans photo by André Tillmann on behalf of Mercedes-Benz AG

Do rozwoju samochodów elektrycznych zostanie użyta platforma EVA2. W 2023 pojawił się Mercedes-Maybach EQS 680 SUV, który łączy technologie z modelu EQS SUV i ekskluzywność Maybacha. To pierwszy ultra luksusowy SUV z napędem elektrycznym. Ma 2 silniki elektryczne o łącznej mocy 484 kW, a maksymalny moment obrotowy sięga aż 950 Nm. Według wstępnych danych zasięg samochodu wynosi do 600 km. Wyposażono go w wiele ciekawych rozwiązań i materiałów. Co więcej, pojawi się też całkowicie elektryczna Klasa G.

Wyniki sprzedaży za 2023 r. potwierdzają, że nowa strategia przynosi efekty. Kolejnym potwierdzeniem jest fakt, że Mercedes-Benz awansował na 7. miejsce w rankingu "Best Global Brands 2023" jako jedna z najcenniejszych marek na świecie. W porównaniu z 2022 r. wartość marki wzrosła o 9 proc. – do 61,414 mld USD. Ten prestiżowy ranking jest przygotowywany przez firmę Interbrand, która od 1999 r. zajmuje się badaniem i analizą najcenniejszych marek, a także wyróżnia 100 z nich w corocznym raporcie.

Luksusowe doświadczenie klienta

Mercedes-Benz od zawsze stawiał klienta w centrum uwagi, dlatego firma ustanowiła nowe kanały marketingu i sprzedaży online i offline. Pomimo postępującej cyfryzacji plan zakłada, że do 2025 r. ponad 80 proc. sprzedaży w Europie będzie stanowić sprzedaż bezpośrednia. Jednocześnie konfiguracja online będzie uproszczona poprzez dodanie pakietów wyposażenia. Z kolei poszukujący naprawdę wyjątkowego samochodu mogą skorzystać z programu MANUFAKTUR.

  • Mercedes-Benz
  • Mercedes-Benz
  • Mercedes-Benz
[1/3] Mercedes-Benz Źródło zdjęć: materiały partnera | tom koenig

Jeśli chodzi o wybór samochodu, nasi klienci oczekują pojazdu budzącego pożądanie, korzystającego z najnowszej techniki i o najwyższej jakości wykonania, wyprodukowanego w odpowiedzialny i zrównoważony sposób. Właśnie to oferuje MANUFAKTUR w naszym niemieckim zakładzie produkcyjnym w Sindelfingen. Zespół starannie dobranych specjalistów jest przeszkolony w dostosowywaniu aut do osobistych upodobań naszych klientów przy użyciu najlepszych materiałów i kunsztownych metod wykonania – powiedział Jörg Burzer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. zarządzania produkcją i łańcuchem dostaw.

Mercedes-Benz MANUFAKTUR daje klientom możliwość stworzenia samochodu perfekcyjnie dopasowanego do ich gustu i osobowości. Specjalnie wyszkoleni pracownicy, wysoko wykwalifikowani eksperci tworzący indywidualne elementy, a także mnogość kompozycji kolorów, materiałów i wykończenia to klucze do sukcesu. Nabywcy Klasy G mogą wybierać spośród 30 odcieni MANUFAKTUR, w Klasie S gama kolorów obejmuje 13 lakierów i dodatkowo producent oferuje tonacje dwukolorowe. O najbardziej specyficzne wymagania klientów zadbają konsultanci Mercedes-Benz Center of Excellence w Sindelfingen i Maybach Atelier w Szanghaju.

Specjalne edycje na specjalne okazje

Limitowane edycje samochodów od zawsze przyciągają kolekcjonerów i tych, którzy chcą mieć wyjątkowe auto. W ramach serii Mythos Mercedes-Benz zamierza tworzyć kolekcjonerskie edycje, które będą mogli kupić najbardziej oddani entuzjaści marki. Dzięki temu Ci będą mogli poczuć się jeszcze bardziej docenieni. Jako pierwszy w ramach projektu pojawił się Maybach by Virgil Abloh. To Mercedes-Maybach Klasy S zbudowany w hołdzie dla kreatywności i talentu, który był dyrektorem artystycznym linii męskiej Louis Vuitton i dyrektorem naczelnym domu mody Off-White. Powstało tylko 150 limuzyn z limitowanej edycji. W 2025 r. pojawi się pierwszy samochód stworzony od podstaw na potrzeby projektu Mythos.

Mercedes-Maybach Klasy S by Virgil Abloh
Mercedes-Maybach Klasy S by Virgil Abloh © materiały partnera | Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Luksusowa przyszłość

Mercedes EQS SUV i Mercedes-Maybach EQS SUV to początek nowego rozdziału w historii marki. W ramach strategii rozwoju na najbliższe lata i podążając z duchem czasu, producent przewiduje rozwinięcie oferty samochodów w pełni elektrycznych z najwyższej półki, a więc Electric Luxury. Główną ideą nadal pozostanie obietnica budowania najbardziej pożądanych samochodów na świecie. Mercedes-Benz spodziewa się, że w drugiej połowie dekady sprzedaż modeli xEV osiągnie nawet 50 proc. całkowitego wolumenu.

Jak widać po wynikach sprzedaży za 2023 r., nowa strategia Mercedesa szybko zaczęła przynosić pierwsze efekty, a to dopiero początek. Nowe, ekscytujące i ekskluzywne modele, napędy przyszłości oraz wzmocnienie doświadczenia zakupowego – to wszystko czeka na tych, którzy zdecydują się dołączyć do grona gwiazd.

Zapraszamy na najnowszy odcinek programu "Biznes Klasa", gdzie Mercedes-Maybach Klasy S pełni rolę mobilnego i luksusowego studia nagrań.

Polak stworzył potęgę - Panattoni to największy deweloper przemysłowy w Europie - Biznes Klasa #21

Płatna współpraca z marką Mercedes-Benz
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują