Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|
aktualizacja

Na czym polega prawo konkurencji?

1
Podziel się:

Przedsiębiorca przy prowadzeniu działalności gospodarczej nie funkcjonuje w próżni, ale na konkretnym rynku – jednym lub kilku jego segmentach. Dlatego ma pewną konkurencję, z którą rywalizuje o klientów. W toku układania wzajemnych relacji pomiędzy podmiotami zastosowanie ma prawo konkurencji. Zobacz, czym się zajmuje i jak uzyskać ochronę prawną w takim przypadku.

Na czym polega prawo konkurencji?
Fakt istnienia konkurencji jest korzystny zarówno dla przedsiębiorców, jak i konsumentów. (unsplash.com)

Czym zajmuje się prawo konkurencji?

Prawo konkurencji nazywane jest również prawem ochrony konkurencji i jest to gałąź prawa, gdzie nadrzędnym celem jest ochrona przedsiębiorców przed zachowaniem innych podmiotów rynkowych. Firmy te mogą zakłócać rozwój wolnej konkurencji czy ograniczać możliwość swobodnego realizowania interesów gospodarczych w obrębie wolnego rynku

Prawo ochrony konkurencji obejmuje kilka ważnych dziedzin:

  • pomoc publiczną,
  • nieuczciwą konkurencję,
  • prawo antymonopolowe.

W Polsce prawo konkurencji jest regulowane na mocy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z 16 lutego 2007 roku. Podstawą funkcjonowania tego prawa jest zagwarantowanie istnienia konkurencji na rynku i zwalczanie nieuczciwej konkurencji

Czym jest konkurencja?

Co należy rozumieć przez pojęcie konkurencji, która jest podmiotem prawa antymonopolowego? To pewien proces rynkowy, w którym firmy funkcjonujące równolegle względem siebie na rynku prowadzą działania w celu zawierania transakcji. Obejmuje wszystkie bieżące i potencjalne kontroferty i substytuty, jakie w danym przypadku nabywca towarów lub usług może brać pod uwagę. 

Czym zajmuje się UOKiK

UOKiK to skrótowiec od nazwy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To urząd sprawujący kontrolę nad przestrzeganiem prawa o ochronie konkurencji. Prezes UOKiK monitoruje przestrzeganie przez przedsiębiorców przepisów wspominanej ustawy. Wydaje decyzje w sprawach:

  • praktyk ograniczających konkurencję, 
  • koncentracji przedsiębiorców,
  • o uznanie postanowień wzorca umowy za niedozwolone,
  • praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów itp. 

Ponadto Urząd prowadzi badania stanu koncentracji gospodarki i zachowań rynkowych przedsiębiorców. Odpowiada za przygotowanie projektów rządowych programów rozwoju konkurencji oraz projektów rządowej polityki konsumenckiej. Nawiązuje i utrzymuje współpracę z krajowymi i międzynarodowymi organami i organizacjami, do których zakresu działania należy ochrona konkurencji i konsumentów. 

Co to jest porozumienie horyzontalne?

Antykonkurencyjne porozumienia zawierane przez dwa lub więcej podmiotów rynkowych mogą przybierać różną formę. Jedną z nich jest porozumienie horyzontalne, inaczej kartel. Zawierane jest między konkurentami, tj. przedsiębiorcami działającymi na tym samym szczeblu obrotu, np. producent-producent. Porozumienia horyzontalne uznaje się za najpoważniejszy przejaw naruszenia prawa ochrony konkurencji. Oprócz nich istnieją również porozumienia wertykalne, jakie zawierane są pomiędzy przedsiębiorcami działającymi na różnych szczeblach obrotu. 

Dlaczego warto wspierać konkurencję na rynku?

Z jakiego powodu w Polsce obowiązuje prawo ochrony konkurencji, a wszyscy członkowie UE powinni stosować się do unijnego prawa? Dlaczego tak ważne jest zachowanie konkurencji rynkowej?

Wszystko dlatego, że jej istnienie wywiera korzystny wpływ na rozwój przedsiębiorczości i produktywności firm. Zarówno dla przedsiębiorców, jak i może przede wszystkim dla konsumentów fakt istnienia konkurencji jest korzystny. Zapewnia ona bowiem:

  • lepszą jakość produktów – przedsiębiorcy dla przyciągnięcia uwagi konsumentów i zyskania ich lojalności oferują produkty wyższej jakości, dzięki czemu konsumenci mogą nabywać lepsze produkty,
  • niższe ceny – konkurencja wymusza obniżanie cen, by konsument wybrał najtańszy produkt lub usługę,
  • większy wybór produktów i usług na rynku – w obrębie konkurencyjnego rynku podmioty są zmotywowane do zwiększania i poszerzania swojej oferty,
  • innowacje – konkurencja nie tylko sprzyja, ale nawet wymusza opracowywanie nowych technik produkcji i rozwiązań oraz produktów, jakie potencjalnie zainteresują konsumentów,
  • szeroko rozumiany rozwój gospodarczy – konkurencja wpływa na wzrost konkurencyjności całej gospodarki na rynkach zagranicznych. 

To tylko jedne z wielu powodów, dla których gospodarka, w której obowiązuje zdrowa konkurencja, funkcjonuje bez zarzutu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
robolbezrobot...
2 lata temu
Po Polsku - przykład DEweloperka można się dogadać